עולם

ביי דן: יאללה לך הביתה ג'ו

ג'ו ביידן ורעייתו. הזמנתם הובלה?

אם דונלד טראמפ היה במהלך כהונתו עושה 10% מהמחדלים והשערוריות של ג'ו ביידן בשבוע האחרון, היו מדיחים אותו כבר בתחילת השבוע והתקשורת לא היתה מפסיקה לבקר אותו, לחתוך אותו, לדרוש את ראשו ותובע מיוחד ומה לא. האמת היא שבנגאזי, מלחמת עיראק ואפילו הבריחה מוייטנם נראות כמו תקלות שוליות ביחס לכישלון הקולוסאלי של ממשל ביידן באפגניסטן בפרט ובמדינות חוץ בכלל.

רוצים להבין איך זה היה נראה אם לא היה מדובר ביקיר האילטות והשמאל? בואו נעבור על מחדלי ביידן מהשבוע האחרון וננסה לדמיין איך הפראבדה היתה מגיבה אילו "הנעל היתה על הרגל השניה", כמו שאומרים האמריקאים:

משחק בדמיון מודרך

רק דמיינו את טראמפ מצהיר שאפגניסטן לא תיפול וכי הוא סומך על הכוחות האמריקאים והעוזרים שלהם, כמה ימים לפני שהטאליבן משתלט ללא התנגדות על קאבול ועל ציוד צבאי אמריקאי בשווי של מיליארדים. דמיינו את טראמפ נעלם ויוצא לחופשה בקמפ דייויד יומיים לפני נפילת אפגניסטן לידי איסלמיסטים, כשרבבות אמריקאים וסייענים נותרים לכודים מאחור לחסדיהם של לוחמי טאליבן. דמיינו את המחאה על זכויות הנשים באפגניסטן אם טראמפ היה מאבד אותה בכזו אפסיות.

דמיינו את טראמפ מגיע יומיים אחרי שקאבול נפלה סופסוף כדי להקריא נאום קצר שהוכתב לו, והוא עמוס בשקרים, חרטוטים, הבלים, האשמת כל העולם ובריחה מאחריות רק כדי לחזור לחופשה שלו. דמיינו את טראמפ בורח יומיים רצוף אחרי רבע שעה על הבמה בלי לענות לאף שאלה של הכתבים ומסתפק בראיון מגומגם לחבר שלו בתכנית בוקר.

אבל יותר מהכל, דמיינו את טראמפ לא מדבר עם אף מנהיג בינלאומי בשבוע האחרון, מתבלבל, מתקפל ולא יודע לקבל החלטות. תחשבו מה היתה אומרת התקשורת על טראמפ בשעה אם הטאליבן היו רומסים את הכבוד האמריקאי.

אפשר להמשיך עוד ועוד, אתם כבר יכולים לדמיין את הזעם המזויף שהיה בתקשורת. האמת היא שכל שורת הביזיונות של טראמפ לא התקרבה להתבזות של מימשל ביידן באפגניסטן.

מה תגידו למשל על אחת ההחלטות המטומטמות של העשור האחרון – ב-2014 הנשיא דאז ברק אובמה וסגנו ביידן שיחררו את מנהיג הטאליבן וכמה מסגניו מכלא גואנטנמו בעיסקת חילופי שבויים תמורת בוגד אמריקאי בשם בו ברגדאל. עכשיו אותם ראשי טאליבן יושבים מחויכים בארמון הנשיאותי של קאבול ומנהלים את אפגניסטן. איזו השפלה.

אולי נתקשר לבקש עצה מאובמה?

עכשיו, קבלו את החשיפה הטריה מסוף השבוע החולף: מזכירות המדינה האמריקאית של ביידן ביטלה לפני חודשיים, ב-11 ביוני, תכנית מגירה של המשרד שהוכנה בעידן טראמפ לפינוי מהיר בטוח ויעיל של אזרחים אמריקאים מאזורי משבר. לפי האתר 'דה נאשונל פולס' ההחלטה לעצור את התכנית התקבלה כבר בפברואר, בשבועות הראשונים של מימשל ביידן.

"המשרד לתגובה למשבר ותכניות מגרה" הוקם תחת מייק פומפאו, מזכיר המדינה בעידן טראמפ, ונועד להעניק תמיכה רפואית, דיפלומטית ולוגיסטית לאמריקאים שנמצאים מעבר לים. מזכיר המדינה החדש אנתוני בלינקן הפסיק את תכניות המשרד החדש לפני חודשיים, ממש לפני תחילת המתקפה של הטאליבן בדרך להשתלטות קלה ומהירה על אפגניסטן.

העיתונאי ג'ים לורי, שכיסה לפני 46 שנה את נפילת וייטנם, אמר: "הקריסה האפגניסטן היא במהירות שיא, הרבה יותר מהירה מוייטנם שם ידענו על מאמצי הדרום וייטנמים להשתלט על סאייגון 55 יום לפני שהתרחשה".

ג'ו ביידן הפגין חולשה בלתי נתפסת, רפיסות של ממש, אינסטינקטים גרועים וחוסר הבנה בסיסי של המצב. התקדמות הטאליבן תפסה אותו, את הממשל שלו ואת המודיעין האמריקאי תחתיו, מופתעים, מובכים, מבוישים ולא מוכנים, אבל חמור מכך היא חוסר התגובה של ראש המערכת. על פי דיווחים בארה"ב ביידן היה כה מבולבל עד כי הוא דחף להתקשר לאובמה לקבל עצה, מהלך שנבלם על ידי יועציו.

סגנית הנשיא, קמאלה האריס, בכלל עושה כל שביכולתה כדי לברוח מהצלמות. "חסר למישהו שינסה לקשר אותי לחרא הזה באפגניסטן", צוטטה בכלי תקשורת בארה"ב כאומרת למקורביה. גם נציגי מימשל, כמו שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, יצאו בהצהרות מביכות שהציגו את ארה"ב באור שלילי במיוחד.

אתם זוכרים כיצד טראמפ נהג לאיים על אויבי ארה"ב והרעיד להם את הביצים? זה ממש נראה כאילו החליפו את הבריון הכי גדול בחלשלוש ובנעבעך הכי גדול.

החולשה העצומה של ביידן שכל העולם נחשף אליה באפגניסטן והובילה לתקיפה וביקורות על ביידן מצד פוליטיקאים ממדינות נאט"ו, בני ברית של ארה"ב. כך למשל ארמין לאשט, שצפוי להחליף את אנגלה מרקל ולהיבחר לקנצלר גרמניה בספטמבר, אמר כי "נסיגת הכוחות מאפגניסטן היא המכה הכי גדולה לארגון נאט"ו מאז הקמתו". גם כלי תקשורת רבים בארה"ב, בריטניה, גרמניה ומדינות נוספות תקפו את ביידן בכל הכוח כפי שלא עשו עד היום ואף הריצו עליו דאחקות.

אפקט הדומינו כבר כאן

תוך פחות משבעה חודשים מימשל ביידן הצליח לחרב כל מדיניות חוץ אמריקאית טובה שפעלה: כך למשל את הלחץ העצום שהפעיל טראמפ על האיראנים, החליפו אנשי מימשל ביידן בגישה רכרוכית ומנהיגי איראן כעת צוחקים עליו ומעשירים אורניום לרמות מסוכנות בלי לרוץ לחזור לשולחן הדיונים לחתום על הסכם גרעין, כפי שקיוו ביידן וחבריו באיחוד האירופי.

https://twitter.com/disclosetv/status/1427656599120793606

האיראנים זיהו את החולשה של נשיא ארה"ב, שיש המכנים את הקדנציה שלו בתור "הקדנציה השלישית של אובמה", והפכו לביריונים שמבצעים פעולות טרור זדוניות בחצי השנה האחרונה, ואף חזרו להעצים את ארגוני הטרור שתחת חסותם.

החשש הגדול כעת הוא מצעדים כוחניים בזירה הבינלאומית של כל אויבי ארה"ב, לאחר שנחשפו לחולשה האמריקאית תחת ביידן באפגניסטן, בזמן שסין, רוסיה, איראן, טורקיה ומדינות נוספות מטפחות כבר תקופה את הקשרים עם הטאליבן. עולים דיווחים על חששות כבדים של אנשי ציבור, פוליטיקאים וחוקרים ירדנים מפני נוכחות איראנית בגבול המשותף עם סוריה, בצל התחזקות המיליציות האיראנית בדרום סוריה.

החששות מאיראן גדולים מאוד במיוחד בזירה הישראלית, אבל בראיה גלובלית החששות האסטרטגיים הם מהמשך ההתעצמות של סין, שתומכת באיראן, על חשבון ארה"ב שנמשכת מאז שביידן נבחר. מיד אחרי נפילת אפגניסטן ממשלת סין הורתה למימשל האמריקאני לנתן את כל הקשרים הרשמיים עם טאיוואן ולהפסיק את חימושה והקשרים הצבאיים איתה, ודוברת משרד החוץ הסיני הודיעה כי "לא ניתן יותר להרתיע ולמנוע את מגמת איחוד סין".

בשבועות האחרונים הצבא הסיני ערך אימונים מכוונים ליד טאיוואן ששילבו ספינות מלחמה, מטוסים נגד צוללות ומטוסי קרב נוספים, שהרעישו וירו הרבה אש חיה במטרה להרתיע. השאלה כעת היא לא אם אלא מתי סין תחליט לספח את טאיוואן, שמעולם לא נשלטה על ידי המפלגה הקומוניסטית של סין.

להזכירם, אנחנו רק חצי שנה לתוך כהונת ביידן. ההשלכות של מדיניות החוץ המפוקפקת של ממשל ביידן והחולשה הבולטת בזירה הבינלאומית צפויה להוביל להשלכות נוספות שעלולות לערער את הסדר העולמי: סין בדרכה להפוך לאימפריה העולמית המובילה על חשבון ארה"ב, עליית האיסלאם הקיצוני באפגניסטן ובמזרח התיכון צפויה להוביל לגל הגירה גדול שיזכיר את משבר ההגירה הגדול של אירופה ב-2015. מדהים להיזכר שבסך הכל לפני פחות שנה חתמה ישראל בבית הלבן על הסכמי שלום עם מדינות ערב.

אם היתה בארה"ב תקשורת מתפקדת ולא זרוע תעמולה של המפלגה הדמוקרטית במסווה של עיתונות, ג'ו ביידן היה השבוע עומד תחת לחצים כבירים להתפטר לאור הביזיון האמריקאי התקדימי באפגניסטן והבושה הלאומית שהוא האחראי העיקרי והראשי אליה. ארה"ב חווה אינפלציה דוהרת שהיא לא ידעה שני עשורים, משבר פשיעה גדול, משבר בגבול הדרומי עם מקסיקו ועכשיו גם אפשר להוסיף את אפגניסטן והזירה הבינלאומית.

הדבר הכי טוב שביידן יכול לעשות לטובת האינטרס האמריקאי והמערבי הוא להתפטר מהתפקיד שגדול עליו בענק. כל יום נוסף של ביידן בתפקיד רק מגביר את הגעגועים לנשיא אמיתי ומתפקד.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות