עולם

הנשים בורחות מקאבול בעקבות הגעת הטליבאן

"לא סופרים אותנו כי נולדנו באפגניסטן". הנערה האפגנית בסרטון שהפך לוויראלי

"לאף אחד לא איכפת מאיתנו", אומרת נערה אפגנית כשהיא חנוקה מדמעות בסרטון טוויטר שהפך לוויראלי, ובו היא שיתפה את העולם בפחדים שלה "למות לאט בהיסטוריה" בזמן שהטאליבן משתלט על אפגניסטן. בהחלט מדובר בסרטון קורע לב של נערה מיואשת שחרדה לגורלה ולגורל הנשים במדינתה:

https://twitter.com/AlinejadMasih/status/1426195246694780930

הסרטון הועלה על ידי האקטיביסטית מאסיח אלינג'אד וכבר רשם 1.6 מיליון צפיות בשלושה ימים, אף שזהות הנערה הבוכיה עדיין אינה ידועה. בסרטון בן 45 השניות הנערה האפגנית מביעה תסכול וייאוש מיחס העולם למדינתה, וטוענת: "לא סופרים אותנו כי נולדנו באפגניסטן", ומוסיפה: "אני לא יכולה להפסיק לבכות. לאף אחד לא איכפת מאיתנו."

התאריך המקורי של העלאת הסרטון הוא 13 באוגוסט, יומיים לפני שהטאליבן השלים את השתלטותו על הבירה קאבול ועל אפגניסטן כולה האישה שהעלתה את הסרטון מאסיח אלינג'אד היא פעילת זכויות אדם בעלת חשבון טוויטר פעיל מאוד ובימים האחרונים היא מעלה ציוצים רבים שמביעים דאגה לעתיד ולזכויות הנשים במדינה, עכשיו כשהארגון האיסלמיסטי הקיצוני שב לשלוט בה אחרי 20 שנה.

סרטונים נוספים שהעלתה אלינג'אד בימים האחרונים מציגים נשים נסות על נפשן מקאבול בצל כניסת כוחות הטאליבן לעיר, כשאישה אחת אומרה: "כולן מפחדות" ואלינג'אד מוסיפה: "זה לא קטע מתוך סרט אלא המציאות בקאבול. רק בשבוע שעבר העיר אירחה פסטיבל סרטים ועכשיו הם בורחים בניסיון להציל את חייהם. שובר לב לראות זאת ובעולם לא עושה כלום".

סרטון אחר שהעלתה אלינג'אד הוא של נשים אפגניות באוטובוס. נשים אלה הרכיבו מ-2019 את מקהלת הנשים היחידה באפגניסטן היו מלאו תקווה. אלינג'אד כותבת: "עכשיו כשהטאליבן משתלט על המדינה, יאסרו על נשים כאלה לשיר. הן יהיו מרותקות לבתיהם".

שוב, הסרטון הועלה ב-13 באוגוסט, יום שישי האחרון, בו הזמן שמזכ"ל האום אנטוניו גוטיירס הודיע כי "אפגניסטן יוצא מכלל שליטה" והוסיף "העימות גורם לעול כבד יותר עבור נשים וילדים. זה מכמיר לב ומבעית באופן מיוחד לראות דיווחים על זכויות שנשים וילדות אפגניות הרוויחה בקושי רב ועכשיו נלקחים מהם".

עד לפני 20 שנה תחת שלטון הטאליבן בקדנציה הקודמת, לנשים אפגניות אסור היה לעבוד, ללמוד ולקבל טיפול רפואי מרופא גבר אלא בהסכמתו וליוויו של גבר. אלה שהתנגדו לתקנות השריעה המחמירות נאסרו, הוקעו בפומבי, חטפו מלקות בכיכר העיר או הוצאו להורג.

אחרי סילוק הטאליבן מהשלטון בסוף שנת 2001 הקהילה הבינלאומית פעלה לפתוח בתי ספר לילדות ולאפשר לנשים לעבוד.

בכירים הטאליבן הבטיחו כי השלטון הנוכחי יכבד זכויות אדם וזכויות נשים, אבל מי מאמין לטרוריסטים נכלוליים?

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות