עולם

עם תמיכה מסין ואיראן – קבלו את הטליבאן 2.0

חיילי הטליבאן בכאבול. חוקים מופרעים

כוחות הטאליבן נכנסו לקאבול, כבר יצרו קשר עם רשויות הממשל הקורס בארמון הנשיאותי, ומתכוונים לכבוש את בירת אפגניסטן בקלות, בלי לחימה.

כן, אנחנו בעיצומה של המערכה האחרונה בדרך לנפילת אפגניסטן לידי הטאליבן, כאשר לוחמיו כבר נכנסו לפרברי קאבול היום (יום ראשון) ובכוונתם להשתלט בימים הקרובים על העיר בלי צורך בלחימה, מתוך אמונה ששאריות הצבא שמגן על המשטר הנוכחי ייכנעו ללא תנאים. במקביל, עובדים מבוהלים ברחו ממשרדי ממשלת אפגניסטן כשהם חוששים לנפשותיהם.

מקורות של הטאליבן אמרו לסוכניות הידיעות AP כי הטאליבן נמצאים במחוזות קלאקן, קראבח ופגמאן שנמצאים בבירה קאבול. אף שפרצו מספר אירועי ירי שנשמעו בקאבול, לוחמי הטאליבן הבטיחו לאחר מכן לא להשתמש בכוח לא הכרחי במסע הכיבושים שלהם. "החיים, הרכוש והכבוד של אף אחד לא ייפגעו וחיי האזרחים בקאבול אינם נתונים בסכנה", הודיע הטאליבן.

התקפות הטאליבן ומסעם להשתלט מחדש על אפגניסטן החלו בחודשים האחרונים והתעצמו בשבוע האחרון למתקפה כוללת מאסיבית כלל ארצית, במסגרתה הטאליבן הביס וגירש כוחות ביטחון אפגניים ממרבית השטחים באפגניסטן, לרבות ג'לאלאבד הסמוכה לקאבול. הטאליבן בקושי נתקל בקיני התנגדות בשעה שהוא משתלט חזרה על אפגניסטן.

האירועים הללו מתרחשים בצל הכרזת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על נסיגת הכוחות האמריקאים, ללא שום תכנית מסודרת להעברת הכוח לידי הצבא האפגני, זאת אחרי השקעה של 88 מיליארד דולר של ארה"ב בצבא האפגני בשני העשורים האחרונים שירדה כולה לטימיון תוך שבוע אחד בשבוע האחרון. גם תמיכה אווירית של הצבא האמריקאי לא עזרה כאשר כוחות הביטחון האפגניים ממשיכים לנוס על נפשם ולחפש מקלט במדינות שכנות או מעבר לים.

עוד לפני כן כוחות בשבוע האחרונים הטאליבן השתלט על שבעת מעברי הגבול של המדינה כשהם משבשים ומונעים כל פעילות סחר יבשתית עם מדינות שכנות. המדינות שהמעברים אליהם נחסמו הם טג'יקיסטן, טורקמינסטן, איראן, סין ופקיסטן. חסימת הגבולות הובילה להפסדים של מיליוני דולרים בהכנסה מסחורות עבור ממשלת אפגניסטן שנתמכה בידי ארה"ב.

האמריקאים בורחים, הסינים כבר מתכננים קדימה

לפי דיווחים מבירת אפגניסטן, מסוקים אמריקאים רבים מדגם צ'ינוק נחתו בשגרירות ארה"ב בקאבול, מנחיתים כוחות סיוע ומחלצים בכירים. אחריהם נחתו גם מסוקי בלאק הוק, שהובילו לוחמים אמריקאים שקיבלו הוראה להכין את הזירה לפינוי מיידי.

מזכירות המדינה האמריקאית מתמהמהת וו לא מגיבה באופן מיידי לשאלות בנוגע לתנועת הכוחות. בכל מקרה, עשן היתמר מעל גג בניין הסמוך לגג השגרירות, ולפי הערכות מדובר בדיפלומטים שהשמידו מסמכים עם מידע רגיש. גם ממשלת צ'כיה אישרה תכנית נסיגה עבור נציגיהם בקאבול, לאחר שהנציגים הדיפלומטיים משגרירות צ'כיה בבירת אפגניסטן כבר נלקחו לשדה התעופה הבינלאומי של קאבול.

נשיא אפגניסטן אשרף גאני יודע שסוף עידן שליטתו יגיע בקרוב, ובינתיים הוא דיבר אמש (שבת) לאומה האפגנית בפעם הראשונה מאז שפרצה מתפקת הטאליבן. "כוחות ההגנה והביטחון פועלים לצד הכוחות הבינלאומיים במטרה לשמור על ביטחונה של קאבול והמצב תחת שליטה", אמר גאני ואף אחד כבר לא סופר אותו ולא מאמין לו.

הדיווחים מקאבול טוענים כי גאני מבודד, על זמן שאול במדינה ובקרוב עשוי להיות מוברח ממנה החוצה. מנהיגי הצבא שהוא שוחח עימם לפני מספר ימים נכנעו או ברחו מהמדינה ולא הותירו בידיו אופציה צבאית. גאני עבר למישור הדיפלומטי וניסה להפעיל לחץ על משרדי הטאליבן שיושבים בקטאר כדי להדוף את המתקפה, לשווא.

רבבות אזרחים מתגוררים בפארקים ובמרחבים פתוחים בקאבול ופוחדים לחיייהם ולעתידם. הצרות הולכות ונערמות והחשש הוא ממשבר הומניטרי קשה בקאבול כשחנויות נותרות סגורות, אספקת הסחורות לעיר נעצרה ונגמר כל הכסף המזומן בכספומטים ואלפי אנשים עומדים בתור מחוץ לבנקים פרטיים ומנסים למשוך את כל חסכונותיהם.

מי שלא במפתיע זיהתה את העתיד לבוא נוכח נסיגת ארה"ב וכוחות נאטו מאפגניסטן היא סין, שבחודשים האחרונים הבינה לאן נושבת הרוח והתייצבה לצד הטאליבן, תוך שהמשטר הסיני מנסה לאלף ולביית את ארגון הטרור הנודע לשמצה. סין דוחקת בטאליבן לנתק קישור מטרוריסטים. שר החוץ הסיני וואנג יי נפגש לפני כשבועייים בעיר טיאנג'ין עם משלחת של הטאליבן בראשות המנהיג הפוליטי של הארגון, מולה עבדולגאני באראדאר שיושב במשרדי הטאליבן בקטאר.
"וואנג הדגיש שהטאליבן האפגני הוא כח פוליטי וצבאי חשוב באפגניססטן וצפוי לשחק תפקיד מרכזי בהשבת שלום, פיוס ובניה מחדש של המדינה", נמסר בהודעת משרד החוץ הסיני, כאשר שר החוץ הסיני וואנג דאג לעקוץ את האמריקאים: "הנסיגה המהוססת של כוחות ארה"ב ונאטו מאפגניסטן מדגישה את הכישלון במדיניות ארה"ב כלפי אפגניסטן".

לסינים עצמם בעיקר איכפת מהזירה האיסלמיסטית הטורקיסטאנית שמאיימת עליהם, לתפיסתם. ובכל מקרה המשטר הסיני נותן גושפנקה בעצם הכרתו בטאליבן ובחימום היחסים עם הארגון  האיסלמיסטי, מה שצפוי לחזק את מעמדו של הטאליבן בזירה הבינלאומית. באדאראר הודיע כי "הטאליבן לא ירשה לעולם לאף כח משטח אפגניסטן להיות מעורב בפעילות נגד סין".

"הטאליבן מתכוון לפעול לשלום ולהגן על זכויות אדם"

בפברואר 2020 ארה"ב, עוד במימשל טראמפ, הובילה לחתימת הסכם בין כוחות מורדים לממשלת אפגניסטן שנועדו להכין את הקרקע לנסיגת כוחות ארה"ב. במסגרת ההסכמים הטאליבן התחייב לנתק קשר מארגוני טרור כמו אלקאעידה ולהימנע מפעילות בשטח אפגניסטן שתסכן את הביטחון הלאומי של ארה"ב, אולם הטאליבן הריח דם במיוחד עם חילופי המימשל בארה"ב ועליית ביידן שהיה נחוש להסיג את הכוחות האמריקאים מאפגניסטן, והשתלט בלי בעיות על המדינה, בלי לעמוד בשום תנאי מההסכמים, כאשר לפי האו"ם הארגון לא ניתן עדיין אף קשר לארגוני טרור אחרים.

כעת המנהיג הפוליטי של הטאליבן באראדאר כבר מתכנן את עתיד המדינה ואומר: "הטאליבן האפגני רציני מאוד בכוונתו לעבוד לכיוון שלום ויציבות, הווא מוכן לעבוד עם צדדים נוספים כדי להוציא לפועל תכנית עבודה פוליטית נרחבת ומכילה עבור אפגניסטן, שמהיה מקובלת על האומה ותגן על זכויות אדם, במיוחד זכויות נשים וילדים".

השלכות הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן והקריסה של ממשלת גאני היא בעלת השלכות עתידיות רחבות, בין היתר על ממשלות של מדינות האזור שמעריכות כעת את מידת השליטה של הטאליבן לעומת השליטה האמריקאית הרעועה שנשענה על קנה רצוף ומסתיימת אחרי שני עשורים.

וכך, מדינות רבות כבר נמצאות במגעים מתקדמים עם אנשי הטאליבן: איראן, שעובדת עם סין, ורואה באפגניסטן אפשרות נהדרת להרחבת האינטרסים שלה, טורקיה כבר בשיחות לפתיחה וניהול שדה תעופה חדש באפגניסטן, וגם נציגי רוסיה ופקיסטן בקשר ישיר ורציף עם גורמי הטאליבן, בזמן שארה"ב ומדינות מערב אירופה עדיין מתעסקות בנסיגת הכוחות ומחשבות מסלול מחדש וכיצד להגיב.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות