עולם

האדם הלבן הולך ונעלם מהמערב

אנשים, אילוסטרציה

ככה מתחת לרדאר בלי שאף אחד הרגיש, גם בזמן הקורונה, האיחוד האירופי חווה ב-2021 זינוק בהגירה בלתי חוקית – עליה של 59% בהשוואה לשנת 2020. מדובר על 82 אלף מהגרים לא חוקיים שנכנסו לשטחי האיחוד בחודשים ינואר-יולי 2021.

ביולי למשל תועדו 17,300 מסתננים שחצו את הגבולות לאירופה, נתונים הגבוהים ב-33% מכמות המסתננים שנה קודם ביולי 2020, זאת לאחר שביוני תועדו 14,600 כניסות של מהגרים לא חוקיים לשטחי האיחוד. את הנתונים סיפקה 'פרונטקס', FRONTEX, הסוכנות של האיחוד האירופי שממונה על הגבולות ומשמר החופים.

https://twitter.com/PabloOk47/status/1426746855111610372

אחד מנתיבי ההברחה האנושיים שהפך לפופולארים הוא דרך המסלול המרכזי של הים התיכון, ממנו הגיע ב-2021 עד כה כ-30 אלף מהמהגרים הלא חוקיים, עליה של 96% לעומת הנתונים מלפני שנה. מהנתיב הזו הסתננו בעיקר מהמדינות מצרים, טוניסיה ובנגלדש. בנתיב של מערב אפריקה נרשמו עוד 7,350 חציות גבול לאירופה בחודש יולי, עליה של 130% לעומת שנת 2020, ומשם הסתננו בעיקר אפריקאים ממדינות שמדרום למדבר הסהרה. ולבסוף, בנתיב מאזור הבלקן המערבי אותרו עוד 3,600 מסתננים ביולי, עליה של כ-70% מיולי 2020, ובנתיב הזה רוב המהגרים הם מסוריה ומאפגניסטן. בסך הכל ישנו רק אזור אחד בו תועדה האטה בכמות החדירות לאירופה – מזרח הים התיכון – שם נרשמה ירידה של 33% בהסתננויות.

לכל הנתונים האלה צריך להוסיף תופעה חדשה: הדיקטטורה המבודדת של בלארוס שהתנהלותה הובילה להחרפת היחסים עם מדינות רבות, ובהן השכנות פולין אוקראינה ורוסיה, החלה לאחרונה להציף את גבולות של מדינות האזור במבקשי מקלט, ובליטא כבר מדווחים על משבר פליטים.

באירופה עדיין מלקקים את הפצעים אחרי משבר ההגירה החמור שהיכה בה בשנת 2015, אז פליטים מסוריה ומהגרים רבים נוספים מאסיה ומאפריקה הציפו את אירופה ואיתגרו מאוד את ממשלות אירופה בהתמודדות עם הגירה. סוגיית ההגירה ב-2015 העצימה את המתיחות בתוך אירופה, כאשר בעוד מדינות כמו גרמניה, שבדיה ואוסטריה העניקו יחס חם ומחבק לפליטים והזכירו שבגלל ילודה שלילית של האוכלוסיה המקומית, הן נזקקות לכוח עבודה זר. מנגד, מדינות רבות במזרח אירופה בהן הונגריה, פולין וצ'כיה, סרבו לקלוט פליטים ולחלקן בין מדינות האיחוד וטענו להפרת המאזן הדמוגרפי והגברת המתיחות החברתית.

https://twitter.com/MarkWL20/status/1425900102137393155

בסיום אותו משבר ב-2015 שופרו אמצעי ביטחון הגבולות של אירופה סביב היבשת, ופרשנים פוליטים ביבשת הישנה טענו כי נושא ההגירה הלא חוקית המאסיבית תרמה רבות לנצחונות והישגים של מפלגות ימין בבחירות שהתקיימו בשנים האחרונות באירופה.

כעת, כשבאופק מערכות בחירות במדינות מפתח אירופיות, וביניהן גרמניה (חודש הבא, ספטמבר) ובצרפת (אפריל 2022), שוב סוגיית ההגירה הלא חוקית צפויה לעלות ולתפוס מקום מרכזי באג'נדה של המפלגות.

איך מסבירים את גל ההסתננויות החדש לאירופה? המצב החברתי-פוליטי הרע השורר במדינות רבות בעולם השלישי, שמגדיל את שכבת העוני ואנשים שאין להם מה להפסיד ומחפשים עתיד טוב יותר. בנוסף, ישנו הקשר הישיר עם מהגרים קרובים שכבר עשו את הדרך ומעודדים את קרוביהם להצטרף אליהם כשהם משתפים אותם במידע על כל הטריקים והשטיקים כדי להסתנן בצורה מוצלחת. גם למצב הפוליטי במערב יש חלק – ממשל ביידן בן החצי שנה והאיחוד האירופי נודעו כמעודדי הגירה, ויש גורמים נוספים.

בכל אופן, הנתונים של נציבות האו"ם לענייני פליטים פוקחי עיניים – עד לפני עשור היו בעולם כ-30 מיליון פליטים, מבקשי מקלט ואנשים שנעקרו מבתיהם וכיום מספר זה מתקרב ל-80 מיליון בני אדם. וכעת עם עליית הטאליבן באפגניסטן ואזורי לחימה נוספים, כמות הפליטים והמהגרים למערב צפויה לטפס שוב.

ארה"ב הכי פחות לבנה אי פעם

יומיים בלבד לפני הנתונים של זינוק בהגירה בלתי חוקית לאירופה, פורסמו תוצאות המיפקד הלאומי בארה"ב, תחת הכותרת: "צמיחה רב גזעית חסרת תקדים, צניחה של האוכלוסיה הלבנה לראשונה בהיסטוריה". גם אם היסטוריונים טרחנים דאגו להזכיר שעד לפלישת האדם הלבן שהובילה להקמת ארה"ב ב-1776 היה רוב אינדיאני בארה"ב, ובכל מקרה הכוונה ברורה – מאז ייסודה כמדינה עצמאית לפני 245 שנה, לא נרשמה ירידה כזו בכמות האזרחים הלבנים והפיכה מואצת שלה לחברה יותר מגוונת.

לפי המיפקד בשנת 2020, האוכלוסיה הלבנה בארה"ב ירדה ב-8.6% בעשור מאז שנת 2010, ונכון לעכשיו ארה"ב מורכבת אתנית בצורה הבאה: 57.8% לבנים, 18.7% היספאניים, 12.4% שחורים ו-6% אסיאתיים. עדיין הלבנים הם הרוב באוכלוסיה, אבל מספרם היחסי הולך ויורד לעומת צמיחה במספר ההיספאנים והשחורים, עניין בעל השלכות פוליטיות כמובן.

"השינויים במיפקד חושפים כי אוכלוסיית ארה"ב הרבה יותר רב גזעית ומגוונת אתנית וגזעית לעומת מה שנמדד בעבר", אמר ניקולס ג'ונס, מנהל תחום המחקר לענייני לאום וגזע באגף האוכלוסין של לשכת המיפקד. ג'ונס טוען כי שינויים שנעשו במיפקד סייעו לשפר ולמקד אותו ולהביא לתוצאות מדויקות יותר.

בשנת 2020, 33.8 מיליון אנשים דיווחו על עצמם כבני יותר מגזע אחד – עליה של יותר מפי שלושה לעומת 2010, אז היו רק 9 מיליון אנשים שהגדירו עצמם מעורבים גזעית. מדובר תוך עשור בצמיחה מ-2.9% מהאוכלוסיה לכ-10% מהאוכלוסיה. אגב, בשנת 2000 היו רק 6.8 מיליון בני יותר מגזע אחד (2.4% מהאוכלוסיה), וזו היתה השנה הראשונה שבמיפקד ניתנה האפשרות להזדהות כבן יותר מגזע אחד.

המגמות הדמוגרפיות בארה"ב ברורות ומתחזקות: כך למשל אם מפגישים שני אנשים רנדומליים מארה"ב הסיכוי ששניהם ישתייכו לקבוצות אתניות או גזעיות שונות עומד על 61.1%, לפני עשור הסיכוי הזה עמד על פחות מ-55%.

מהן המדינות הכי מגוונות, כלומר הכי פחות לבנה, 2020? הוואי במקום הראשון עם 76% של בני מיעוטים מתוך האוכלוסיה, קליפורניה המדינה הגדולה בארה"ב עם 70% ונבאדה קצת אחריה עם 69%. הצמיחה של מיעוטים באזורים שנחשבים ל'לא לבנים' נמשכה בצורה די צפויה. אוכלוסיות אפרו אמריקאיות היו דומיננטיות באזורים בדרום ארה"ב, בעוד אוכלוסיות ממוצא לטיני היו דומיננטיות במערב ובעיקר בדרום מערב. אינדיאנים היו דומיננטיים באזורים השבטיים באלסקה, בדרום מערב ובמיד-ווסט.

מומחים מעריכים כי מדובר במגמה שרק תלך ותתחזק בעתיד, עם צפי להמשך העליה בכמות ההיספאנים (הקבוצה השניה מבחינה כמותית בארה"ב) – גם בשל הגירה לא חוקית במימדים גדולים.

ועכשיו לזווית הפוליטית: בעוד ישנם רבים בצד הדמוקרטי של המפה הפוליטית ששמחו וצהלו על תוצאות המיפקד והבהירו כי "גיוון הוא עוצמה" וטענו כי הם מצפים לראות יותר נציגי ציבור בני מיעוטים שמשקפים את המיפקד, ישנם בצד הרפובליקני רבים הטוענים כי מדובר במדיניות מכוונת של הדמוקרטים – פתיחת גבולות עבור מהגרים מאמריקה הלטינית, שגורמת לאתגרים סוציו אקונומיים בחברה האמריקאית ונועדה להנציח את שלטון המפלגה הדמוקרטית. ולראיה – כמות המסתננים לארה"ב מהגבול הדרומי עם מקסיקו שוברת שיאים, וזאת עוד דווקא בתקופת הקורונה כשהגבולות האוויריים נסגרים. בחודש שעבר, יולי, תועדו כ-213 אלף מעצרים בגבול הדרומי של ארה"ב, שיא של שני עשורים.

בכל מקרה, אוכלוסיית ארה"ב גדלה בעשור האחרון ב-7.4% בלבד, הגדילה הכי נמוכה שלה מזה כ-90 שנה – מאז שנת ה-30 של המאה ה-20. זאת ועוד, 52% מהמחוזות השונים בארה"ב רשמו ירידה בכמות התושבים במהלך העשור הזה ואילו הגדילה נרשמה באזורים עירוניים צפופים.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות