עולם

איך אומרים ד"ר יצחק קדמן בהולנדית?

הומואים להט"בים פטיש "חוגגים גיוון" מאת יאן ון ברדה, התמונה שזכתה בתחרות הצילומים היוקרתית של אירועי הגאווה באמסטרדם

תמונה שמציגה גברים בבגדי פטיש (רתמות ומכסני עור מבריקים ומינימליסטים) במרפסת ולצידם ילדה קטנה וחייכנית שמשחקת בנדנדה, זכתה בפרס 'התמונה הכי טובה' מטעם מארגני אירועי הגאווה באמסטרדם. הצילום, שכותרתו "חוגגים גיוון", הוכתר כ"איקוני" ו"אסתטי ביותר" וכצפוי מעורר מחלוקת בהולנד, שבה חוגים שמרניים טוענים שמדובר בשערוריה וב"תמונה סליזית". מותר לתהות היכן יצחק קדמן ההולנדי בסיפור הזה?

בכל מקרה, האמא של אותה ילדה פתחה על ביתה עבור הגברים שיחליפו בגדים עבור התמונה. הצלם ההולנדי יאן ון ברדה זכה למחמאות רבות על עבודתו שזכתה בתואר היוקרתי לאחר שהתמודדה בתחרות מול 13 אלף צילומים אחרים. מארגני אירועי הגאווה בהולנד ציינו לטובה את ון ברדה ושתי עבודות נוספות ככאלה ש"ייכנסו לספרי ההיסטוריה".

תערוכת הצילומים נחנכה על ידי מריוליין מורמאן, חבר מועצת עיריית אמסטרדם שאחראי על חינוך, עוני והשתלבות בחברה ונותרה פתוחה עד ה-10 באוגוסט. תחרות הצילומים של אירועי הגאווה באמסטרדם הודיעה כי היא מחפשת את "התמונות הכי איקוניות, אסתטיות ובעלות משמעות מ-25 שנות גאווה באמסטרדם". התמונה המנצחת היא אחת מתוך 50 תמונות בסדרת צילומים שהציג ון ברדה תחת הכותרת 'חוגגים גיוון' בתערוכה בוונדלפארק, אמסטרדם.

חבר השופטים שבחר בתמונה המנצחת נימק את הבחירה במילים הבאות: "התמונה הזו, בקומפוזיציה שלה – ילדה בחזית וגברים שמתכוננים למצעד התעלות (מצעד הגאווה של אמסטרדם העובר בתעלות העיר) כשכולם עסוקים בפעילויות ובמה שמרתק אותם – מתארת באופן נשגב את מה שיישאר ברור מאליו – שאנחנו, בלי השפעה של דעות קדומות, וכמעט באופן בלתי מעורער, כולנו יכולים להתקיים זה לצד זה".

אבל לצד ההשתפכויות של גורמים בקהילה הלהט"בית ותומכיה, ברשת כצפוי נשמעו גם קולות אחרים של אנשים שהזדעזעו מהתמונה ולא חסכו בביקורת. "למה הם תמיד חייבים לכפות את הפטיש שלהם על אחרים ואפילו על תינוקות?", תהתה צייצנית אחת, וצייצן אחר עקץ: "העיקר שראש ממשלת הולנד מארק רוטה רוצה להעיף את הונגריה מהאיחוד האירופי בגלל חוק אנטי להט"בי". צייצן נוסף כתב: זו לא 'חגיגה של גיוון' בכלל, אלא אוסף של גברים בלבוש פטיש מוזר נאספים באזור של משחקי ילדים. המערב הופך ליותר ויותר מחורפן".

https://twitter.com/darrengrimes_/status/1425433250906918913

המארגן הראשי של אירועי הגאווה באמסטרדם, לוסיאן ספיי דה קסטילו רואיס, השתפך והמטיר במחמאות על התערוכה, כשאמר: "מבחינתי המשמעות של התערוכה הזו היא המון חופש. כל הקהילה מיוצגת. צעירים, מבוגרים, טרנס, מיעוטים, מסיבות, עומק, מאבק. יש בה הכל. זו בדיוק מהות הגאווה. גאווה היא יותר מהפרצופים והצד החיצוני שאנשים רואים".

שבוע אירועי הגאווה באמסטרדם נערין בין 31 ביולי ל-8 באוגוסט. זה היה שבוע חגיגי במיוחד במלאות 25 שנה לאירועי הגאווה בעיר הגדולה בהולנד. בין האירועים במסגרת שבוע הגאווה היו הקרנות של סרטים חדשים, מסיבות רחוב ואירועים נוספים, ביניהם מופעי דראג, תחרויות תמונות, פעילויות חברתיות וכמובן מצעד הגאווה המפורסם של העיר שהוא בעצם משט סירות בתעלות העיר.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות