עולם

חברות התעופה הגדולות בארה"ב חלוקות בנוגע לחובת חיסון עובדים

מטוס האם ההחלטה של יונייטד אירליינס לחייב את עובדיה להיות מחוסנים תשתלם לה כלכלית?

 

תעשיית התעופה היא אחת הנפגעות הגדולות בעולם מתקופת הקורונה, והחשש הגדול מפגיעה נוספת מוביל יותר ויותר חברות תעופה לחייב את עובדיהם להיות מחוסנים או להציע תמריצים של יותר כסף ויותר חופשות לטייסים ודיילים שמתחסנים.

לפני מספר ימים הודיעה חברת התעופה האמריקאית יונייטד איירליינס כי היא תחייב את 67 אלף עובדיה להיות מחוסנים נגד קורונה עד לא יאוחר מ-25 באוקטובר או להסתכן בסיום העסקתם, וכבר החל מהחודש הנוכחי, אוגוסט, יידרשו חובת חיסון לצוותי טיסה שממריאים למדינות עם תחלואת קורונה גבוהה. כמו עם הדרכון הירוק אצלנו, מאוקטובר עובדי יונייטד איירליינס יחויבו להציג אישרו שקיבלו שני חיסונים של פייזר או מודרנה או חיסון אחד של ג'ונסון אנד ג'ונסון. החברה הודיעה כי עובדים שלא יתחסנו בשל בעיות בריאותיות או תפיסות דתיות יוחרגו מחובה זו. חובת החיסונים לא תחול על טיסות אזוריות קצרות.

בחודש שעבר יונייטד איירליינס סיימה שיחות עם איגודי הטייסים בהודעה כי לא ניתן לחייב מתן חיסונים, ולכן החברה החליטה לתת תמריצים כספיים לטייסים מחוסנים – עוד ימי חופשה ועוד שעות תשלום נוספות, ובנוסף קבעה כי לא תבקש מטייסים שאינם מחוסנים להוציא טיסות למדינות שדורשות חיסונים. כ=90% מטייסי יונייטד חוסנו וכ-80% מהדיילים בחברה כבר חוסנו. זאת בניגוד למשל לטייסי חברת אמריקן איירליינס שרק כ-60% מהם התחסנו.

אגב, דווקא מנכ"ל יונייטד איירליינס סקוט קירבי טרם התחסן בעצמו ועדיין זה לא הפריע לו לומר: "אין לנו אחריות גדולה יותר עבור העובדים ועבור הנוסעים מאשר להבטיח את בריאותם בעבודה שלנו והעובדות ברורות: כל אחד יותר בטוח כשכולם מחוסנים".

בכל מקרה, בצעדיה האחרונים הצטרפה חברת יונייטד איירליינס לחברות תעופה רבות בעולם שמחייבות את העובדים להתחסן בהוראה מגבוה והודיעו כי כל צוותיהם מחוסנים, ביניהם חברות קטאר איירווייז, איתיחאד, סינגפור איירליינס, קאנטאס, אייר אינדיה, אייר אסיה, רואנדה-אייר. גם חברת הובלות התעופה המוזלות פרוניט איירליינס הצטרפה, שעות אחרי ההכרזה של יונייטד איירליינס, למועדון החברות שדורשות כי צוותיהם יחוסנו או שיידבקו לעיתים תכופות החל מ-1 באוקטובר.

 

המתחרות של יונייטד מתנגדות לחובת חיסונים

הדרישות החדשות של יונייטד אירליינס הן מהמחמירות בנוגע לחיוב חיסונים בחברה האמריקאית והיא הולכת בעקבות תאגידים כמו פייסבוק, גוגל, דיסני, וולמארט, מיקרוסופט, אובר ואחרים שכבר שחררו הודעות כי הן מחייבות עובדים שרוצים להגיע למקום העבודה להתחסן. כמו כן מדינות כניו יורק וקליפורניה מנסות לחייב עובדים במרחב הציבורי להיות מחוסנים ככל שהחוק מאפשר להן.

לצד המחויבות של יונייטד איירליינס לחיסונים, שלוש חברות תעופה גדולות בארה"ב הודיעו כי לא יטילו חובת חיסונים על עובדים – אמריקן איירליינס, סאות'ווסט איירליינס ודלתא איירליינס. המנכ"לים של חברות אלה הודיעו לא ינקטו בצעדים שנקטה יונייטד איירליינס.

החברות האלה ימשיכו לעודד התחסנות לטענתן אבל לא בכפיה ופיטורים. גארי קלי מנכ"ל סאות'ווסט איירליינס אמר: "כמובן שאנחנו מודאגים מאוד מוריאנט הדלתא וההשפעות שלו על בריאות עובדינו, אך שום דבר לא השתנה". בחברת דלתא הודיעו כי ממילא כבר 73% מתוך 75 אלף עובדי החברה חוסנו גם בלי חובה דרקונית, ובכל מקרה חברת דלתא הפכה בחודש מאי האחרון לראשונה שדורשת שכל עובד רכש שהחברה שוכרת את שירותיו חייב להיות מחוסן. חודש לאחר מכן ביוני גם יונייטד איירליינס הודיעה כי תגייס רק מחוסנים לעבוד אצלה.

בשנת 2019, לפני הקורונה, אמריקן איירליינס הטיסה 215 מיליון נוסעים, שיא לחברת תעופה בצפון אמריקה. לא הרחק מאחור במקום השני מוקמה דלתא עם 204 מיליון נוסעים וסאות'ווסט דורגה שלישית עם 163 מיליון נוסעים, דומה ליונייטד איירליינס (162 מיליון) שמקווה כעת כי בזכות המדיניות של חיוב החיסונים לעובדי החברה, בניגוד לשלוש המתחרות שלה, היא תפיק מכך רווחים שיווקים מסחריים וכלכליים.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות