עולם

משפחות קורבנות ה-11.9 לביידן: אל תבוא לטקסי הזכרון

ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב

בעוד כחמישה שבועות יציינו 20 שנה למתפקת הטרור הגדולה ביותר של ארגון טרור (אלקאעדה) על אדמת ארה"ב, שהביאה למותם של 2,996 אזרחים אמריקאים ועוד כ-25 אלף נפגעים. טקסי זיכרון מצמררים יתקיימו כמדי שנה בניו יורק ובמוקדים נוספים, אבל שימו לב לזה: כ-1800 אנשים בני משפחותיהם של הנרצחים בפיגועי הטרור הבלתי נשכחים ב-11 בספטמבר 2001, הודיעו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן: לא רוצים לראות אותך באף אירוע זיכרון שלנו.

משפחות הקורבנות מנסות להפעיל לחץ על ממשל ביידן להסיר סודיות ממסמכים מסווגים שפרסומם עלול לסבך את ממשלת סעודיה ושליטיה ולהצביע על קשר מסוים בין מנהיגים סעודיים לבין מתקפת הטרור הרצחנית. ביידן התחייב בעבר, כולל בקמפיין הבחירות שלו בשנה שעברה, להסיר את הסודיות ממסמכים אלה.

ביום שישי האחרון פרסמו יחד ניצולי 11 בספטמבר, בני משפחות הנרצחים, אנשי כיבוי אש, משטרה וכוחות חילוץ ורפואה, הודעה משותפת שקוראת לביידן לא להגיע לשלושת אירועי הזיכרון המרכזיים לציון 20 שנה לפיגועים – בניו יורק, בפנטגון ובשאנקסוויל, פנסילבניה, רק אם לפני כן נשיא ארה"ב ישחחר את המסמכים, שהם מאמינים שעשויים לגלות מעורבות של גורמים סעודיים בתמיכת פעולות טרור. לטענתם של אלפי המוחים נגד ביידן, במהלך הקמפיין שלו ביידן הצהיר כי הוא מחוייב לפעול בשקיפות יתרה ולשחרר לטובת הציבור כמה מידע שאפשר, אולם מאז השבעתו בינואר, ביידן והממשל שלו התעלמו מכל המכתבים והבקשות שלהם.

אתר רשת NBC חשף את הסיפור הזה שלשום (שישי), והביא ציטוט של משפחות הקורבנות ותומיכהם: "מתוך כבוד לאנשים שמתו, לחולים ולנפגעים, איינו יכולים לברך בתום לב את הנשיא בשטח המקודש עד שימלא את התחייבותו". הם הוסיפו בהודעה כי "מאז סיום הדיונים של ועדת החקירה לאירועי 11 בספטמבר בשנת 2004, נחשפו עדויות חקירה רבות שמצביעות על מעורבות גורמי ממשלה סעודיים בתמיכה בהתקפות הטרור. אחרי שהממשלים האחרונים, משרד המשפטים וה-FBI פעלו באופן יזום ופעיל כדי לשמור על המידע הזה חשאי ולמנוע מהעם האמריקאי ללמוד את האמת המלאה על התקפות 11 בספטמבר".

בין המסמכים שמשפחות הנרצחים מחפשות אחריהם ישנם עדויות שנמצאו במהלך חקירה מקיפה של ה-FBI שהושלמה ב-2016 על התקפות הטרור שבחנה חשדות לקשרים ומעורבים של גורמים סעודיים. ברט איגלסון, שאיבד את אביו ברוס בפיגוע המטוסים במגדלי התאומים, אמר ל-NBC שהוא וחבריו שחתמו על המסך "נמצאים במאבק משותף נגד הממשלה שלנו. אנחנו מתוסכלים, מותשים ועצובים מהעובדה שבמשך 20 שנה ממשלת ארה"ב בחרה לשמור בכספות נעולות מידע הנוגע למותם של קרובינו ואהובינו".

איגלסון יחד עם משפחות קורבנות נוספות הגישו תביעה פדרלית המאשימה את סעודיה כמי שהיתה מעורבת בהתקופת ולא מנעה אותן אף שהיתה יכולה לעשות כן. איגלסון טוען כי הוא משוכנע שמנהיגים רמי דרג בממשלת סעודיה ידעו על תכנון מתפקת הטרור הקטלנית ולא עשו דבר כדי למנוע אותה. הוא מזכיר עדות בשבועה משנת 2017 של סוכן FBI לשעבר בשם סטיבן מור, שהיה אחראי על גזרת לוס אנג'לס בחקירת אירועי 11 בספטמבר. בתצהיר שלו, נשבע מור כי "בהתבסס על ראיות שאספנו במהלך החקירה, הסקתי שצוותים דיפלומטיים וצוותי מודיעין של ממלכת סעודיה סיפקו תמיכה חומרית ביודעין עבור שניים מחוטפי המטוסים והם סייעו והקלו להוציא את המזימה הנפשעת אל הפועל. עמיתיי לחקירה שותפים לאותה מסקנה"

משרד המשפטים האמריקאי צפוי לבחון מחדש את המסמכים

איגלסון ושאר משפחות קורבנות נרצחי 11 בספטמבר, מסתמכים גם על דברים כגון התהציר הזה, שצצו בועדת החקירה לאירועי 11 בספטמבר. הוועדה אמנם טענה כי סעודיה לאורך השנים היתה "בת ברית בעייתית", במיוחד כשזה נוגע לשיתוף מודיעין, ויחד עם זאת החקירה לא מצאה עדויות שמסבכים את מנהיגי סעודיה במתקפת הטרור, ואם לצטט במדויק אם דו"ח הוועדה: "צוות הוועדה לא מצא עדויות לכך שממשלת סעודיה כממסד או גורמים ממנכה תמכו במודע או בכלל באלקאעדה. בכל מקרה, חוסר תשומת לב לבעיה וכישלון מעקב של המוסדות גרמו ליצירת אווירה בה פעילות טרור פרחה". יחד עם זאת, וחרף ההכחשות החוזרות של ממשלת סעודיה כלפי כל קשר שלה להתקפות הטרור, הוועדה זיהתה גורמים סעודיים לאומיים כמקור מימון עיקרי עבור אלקאעדה.

המימשלים של ג'ורג' וו. בוש, ברק אובמה ודונלד טראמפ לא פעלו להסיר סודיות מהמסמכים, כשהם טוענים שמדובר בעניינים שנוגעים לביטחון לאומי. "20 שנה מהאסון, אין שום סיבה מוצדקת, גם לא אצטלה של 'ביטחון לאומי', כדי לשמור על המידע הזה חשאי", טוענות המשפחות ושאר החברים בקבוצה, "אם הנשיא ביידן יפר את התחייבותו ויתייצב לצד ממשלת סעודיה, ניאלץ להביע פומבית את התנגדותנו להשתתפות שלו ושל גורמים מהמימשל שלו בכל אירועי הזיכרון המתוכננים ל-11 בספטמבר הקרוב".

גורם במימשל ביידן אמר לרשת NBC כי משרד המשפטים צפוי לסקור ולבחון את המסמכים כדי לקבוע אם הם, אפילו בחלקם, יכולים להיות משוחררים. זה לא יהיה הליך פשוט לנסות לחשוף חומרים שמוגדרים על ידי רשויות שונות כ'סודות מדינה רגישים'. אותו גורם מודה כי סביר להניח שהבחינה המחודשת של המסמכים לא תושלם לפני מועד 20 שנה לפיגועי 11 בספטמבר.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות