עולם

האניה שתקעה את תעלת סואץ עגנה ברוטרדם

הספינה אבר גיבן שחסמה את תעלת סואץ

ספינת המכולה 'אבר גיבן' EVER GIVEN שתקעה את תעלת סואץ במשך שישה ימים בחודש מרץ האחרון ועשתה כותרות בכל העולם בשל עיכוב בהגעת סחורות ועליית המחירים שבאה בעקבותיו, עגנה בשעה טובה בנמל רוטרדם היום (חמישי), זאת לאחר שהרשויות במצרים שחררו אותה.

רשויות נמל רוטרדם הודיעו כי התכניות עבור האניה אבר גיבן הן כדלקמן: היא צפויה לעגון בטרמינל דלתא בנמלל רוטרדם לפריקה עד 3 באוגוסט לפני שתמשיך לעבר פליקסטואו, אנגליה.

מדובר באחת מספינות נושאות המכולות הגדולות והרחבות בעולם שאורכה כ-400 מטר והיא נושאת על הסיפון כ-18,300 מכולות. כזכור ב-23 במרץ רוחות עזות גרמו לספינה להסתובב, לתקוע את תעלת סואץ וליצור פקק מטורף של אניות בשני הכיוונים, פקק שנמשך במשך שבועות ויצר משבר חריף ושיבושים קשים לסחר העולמי ובכלל לעולם הספנות. כ-15% מסך המשלוחים בעולם עוברים דרך תעלת סואץ, שמהווה את דרך הסחר הקצרה ביותר המחברת בין אירופה לאסיה.

הספינה המפורסמת ביותר בשנת 2021 יצאה להפלגה במקור מהעיר ינטיאן בסין ב-8 במרץ. היא נתקעה ככתוב ב-23 במרץ ולאחר מכן הוחזקה במצרים 106 ימים אחרי שהצליחו לשחרר אותה ולנתב אותה לזרם דרומי של נתיב המים בתעלה. במשך שלושה חודשים התנהל משא ומתן מתיש וחשאי אפוף מיסתורין בין הבעלים של הספינה לבין הרשויות במצרים בנוגע לפיצויים וולתשלומי אחריות. ומעבר לענייני חילוץ הספינה, ישנם גם לקוחות שתובעים פיצויים על סחורה שלא הגיעה אליהם בזמן וגם ללקוחות שהסחורות שלהם לא הגיעו בזמן.

מעל 600 מהנדסים ומלחים וכוחות שייטת פעלו ונעזרו בספינות הגרר הגדולות בעולם כדי לגרור, למשוך ולבסוף להצליח לחלץ את ספינת אבר גרין EVER GREEN.

הספינה שוחררה לבסוף ועזבה את מצרים ב-7 ביולי והפליגה לרוטרדם לאחר שלושה שבועות. בקרוב היא תשוב לאלמוניות מוחלטת ועדיין בסיכומי השנה זה ייזכר כאחד הסיפורים המעניינים הביזאריים והיוצאי דופן של שנת 2021.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות