עולם

סימון ביילס מציגה: דור ה-Z הגיע לאולימפיאדה

סימון ביילס סימון ביילס

אולימפיאדת טוקיו 2020 מציגה הרבה מגמות חברתיות מרתקות: אחד מהם הוא מעמד הנשים שמעולם לא היה חזק יותר בזירה הבינלאומית ובתרבות ההמונים. דוגמה בולטת לכך היא שבאולימפיאדה הזו אין יוסיין בולט, אין מייקל פלפס, יש רק מגהסטאר אחד וזו אישה – המתעמלת סימון ביילס שהגיעה בגיל 24 לטוקיו כסופרסטארית הגדולה ביותר, עם 4 מדליות זהב מאולימפיאדת ריו 2016 ועוד 19 מדליות זהב מאליפויות עולם.

אולם כבר מיום המוקדמות הראשון, מהרגע שהכוכבת מטקסס עלתה על המזרן באולם ההתעמלות, ראו שהיא לא במיטבה, שמשהו מעיק אליה. ביילס לא הצליחה להתקרב לרמה הרגילה שלה והרבתה לבצע טעויות לא אופייניות. השיא הגיע אתמול בגמר הקבוצתי ממנו ביילס פרשה אחרי קפיצה אחת על סוס הקפיצות, מה שהוביל לכך שנבחרת הנשים של ארה"ב שזכתה במדליית זהב בכל תחרות גדולה בעשור האחרון, סיימה באופן סנסציוני רק במקום השני אחרי רוסיה.

זה הפך לסיפור הכי גדול במשחקים האולימפיים עד עכשיו ומאוד יתכן שזה יישאר הסיפור הכי גדול ממשחקי טוקיו 2020. ומדובר בסיפור מתגלגל, אחרי שהיום (רביעי) הודיעה ביילס כי לא תשתתף מחר בתחרויות הקרב-רב לנשים ובמקום זאת היא תמשיך להתמקד בשיפור מצבה הנפשי. "אחרי הערכות רפואיות נוספות, סימון ביילס פרשה מגמר הקרב קרב במשחקי טוקיו", נמסר בהודעת איגוד ההתעמלות האמריקאי, "אנחנו תומכים בלב מלא בהחלטתה של סימון ומריעים לאומץ שלה ותעדוף הבריאות שלה. האומץ שלה מוכיח שוב מדוע היא מודל לחיקוי עבור רבים".

כאן המקום להזכיר כי אותו איגוד התגייס גם אתמול להגנתה של הכוכבת כשהודיע שסימון ביילס נפצעה בתרגיל ולכן פרשה, הודעה שבהמשך התבררה כלא מדויקת כשביילס התוודתה על הקשיים הנפשיים עימם היא מתמודדת שהם אלה שהכניעו אותה. בכל מקרה, בהמשך נדע האם ביילס לפחות תוכל להשתתף בגמרים האישיים על מכשירים בודדים  שיתקיימו בעוד כמה ימים.

סימון ביילס: "גם אנחנו בני אדם ואנחנו צריכות להגן על הגוף והנפש שלנו"

הרשתות החברתיות נקרעות בין התמיכה העצומה לה זוכה ביילס לבין ביקורת עוקצנית. התומכים מזכירים שסימון ביילס לא ברחה מהאולם אלא נשארה לתמוך בחברותיה לנבחרת עד לסיום התחרות, המבקרים הזכירו שמילא לפרוש בתחרות אישית אבל אתמול בפרישה המפתיעה שלה ביילס פגעה באופן לא קולגיאלי חברותיה הקרובות לנבחרת.

התומכים מזכירים את הלחצים העצומים עימם מתמודדת סימון ביילס ומצדיעים לספורטאית שמודעת למגבלות שלה, כשכל הלחץ התקשורתי העצום הצליח לחדור את המעטפת התומכת של המתעמלת שכולל ליווי פסיכולוגי. המבקרים מזכירים שכל אלוף גדול בהיסטוריה נאלץ בדרך להתמודד עם לחצים שונים ויכל להם ומזכירים שבניגוד גמור לביילס נבחרת ארה"ב זכתה בזהב בהתעמלות במשחקי אטאלנטה 1996 כשמתעמלת נערה בשם קלי סטראג הקריבה עצמה ונחתה על קרסול נקוע ברגע אולימפי בלתי נשכח. מצד שני תומכי ביילס הזכירו שסטראג הקריבה עצמה למען הנבחרת והאומה האמריקאית, אבל המחיר של זה היה כבד והיא לא שבה מעולם להתחרות ברמה המקצוענית אחרי אותו אירוע באטאלנטה.

חלק מהמבקרים לעגו לכך שעל החולצה של ביילס מאחורה מצויר עז שמסמל את הגדולים ביותר בכל הזמנים, הם הזכירו שגם בראיונות לפני האולימפיאדה ביילס גילתה שחצנות והתבטאה ביהירות על מעמדה וסיכוייה והזכירו כי זו לא הגישה הנכונה להגיע איתה למשחקים האולימפיים. הם הזכירו מתעמלי עבר וספורטאי עבר גדולים שנלחמו בפציעות ואתגרים אדירים ולא ויתרו.

מהצד השני התמיכה הרבה שביילס מקבלת מעלה שוב את המודעות הגוברת בעידן הנוכחי לבעיות מנטאליות ולאתגרים נפשיים עימם מתמודד ספורטאי. בשנים האחרונות ספורטאים רבים, דוגמת שחקן ה-NBA קווין לאב והטניסאית נעמי אוסקה, חשפו בעיות אישיות עימם הם מתמודדים כולל דיכאונות וחרדה וטענו שלא צריך להתבייש בכך וכי יש לפנות לעזרת מומחים.

"בסופו של יום גם אנחנו בני אדם", אמר ביילס ששיתפה בתחושות הלחץ שלה באינסטגרם, "אנחנו צריכות להגן על הנפש והגוף שלנו, במקום רק ללכת להתחרות ולעשות מה שהעולם מצפה ורוצה מאיתנו".

האולימפיאדה הראשונה של דור ה-Z

בהחלט ספורטאים כיום יותר מפונקים מבעבר ויש להם הרבה יותר חופש בחירה מבעבר. מקרי התעללות מאמנים – כמו זה של לארי נסאר – מוקעים ומשטרי אימונים הרבה יותר מקלים ומתחשבים היום בספורטאי ובסביבתו. עדיין ספורטאי על נדרש להקרבה רבה, ובכל זאת הזמנים השתנו וזה לא כמו שהיה בעבר.

הלחצים העצומים שמופעלים על ביילס מובנים אבל אף אחד לא ציפה לקריסה הנפשית שלה, במיוחד לאור העובדה שהיא שיתפה בשנים האחרונות את הציבור בעניינים אישיים כמו קשיי ההתמודדות והטיפולים הפסיכולוגים שהיא לוקחת. שני דברים אופטימיים לגבי ביילס – האולימפיאדה הבאה תתרחש רק בעוד שלוש שנים, פריז 2024, כשביילס תהיה בת 27 ואם תשמור על כושר טוב היא עשויה וצריכה לתקן את הרושם ולזכות בגאולה ובתהילה בבירת צרפת.

ודבר שני והוא לא פחות משמעותי – דווקא ב'פדיחה' של ביילס היא מיצבה את עצמה כסמל של הדור הצעיר בארה"ב בפרט ובחברה המערבית בכלל. מדובר בדור שמציג גאונות ויכולות חשיבה וביצועים נדירים וחסרי תקדים לצד רמות של פגיעות, דיכאון וחרדה שוברות שיאים ומעוררות דאגה שמעידים על שבריריות נפשית, רגישות יתר ובכיינות וכמיהה לתשומת לב רבה. אגב, רק השבוע אבישג סמברג הצליחה לעצבן רבים בגישה הצעירה הקלילה והנהדרת שלה אחרי הזכיה במדליית ארד בטאקוונדו.

צייצן שלא אהב את פרישת ביילס טען כי "אנחנו באולימפיאדה הראשונה של דור ה-Z – הכל סובב סביב רגשות והנאה. בפעם הבאה התוספות החדשות לאולימפיאדה יהיו תחרויות של דיכוי ותלונות". צייצן אחר טען: "פרישה היא הניצחון החדש" וליגלג לעצלנות ולרפיסות של דור ה-Z שכוללת הרמת הידיים בקלות רבה והתנהגות אגוצנטרית. מצד שני צריך לזכור שוב שבעידן הטכנולוגי החדש לספורטאים הצעירים יש כוח חדש וגדול מתמיד, ויש להם יותר שליטה מאי פעם על הקריירות שלהם וגם על הנראטיב והצד שלהם בכל סיפור.

סימון ביילס היא גם היום גדולת המתעמלות שידעה ארה"ב ולדעת רבים המתעמלת הגדולה בהיסטוריה. הימים הקשים שעוברים עליה בטוקיו דווקא עשויים לחזק את מעמדה כאייקון עבור הדור הצעיר במערב.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות