עולם

בריטניה: רבע מהמבוגרים לא קיבלו חיבוק יותר משנה

מבוגרים שכן זוכים לחיבוק

אחד מארבעה מבוגרים לא קיבל חיבוק במשך יותר משנה, כך עולה ממחקר מחדש ומדאיג בבריטניה שקיימה חברת התקשורת 'דמוס'. מסקנות המחקר הן כי כיום יש פחות סיכוי שאנשים יבנו מערכות יחסים חדשות ביחס לתקופה הסגר הראשון של הקורונה לפני כשנה. כשליש מהמבוגרים (32% ליתר דיוק) טענו כי הם מרגישים שישנן פחות אפשרויות כיום ליצור קשרים חדשים מאשר בזמן הסגר הראשון.

במחקר של 'דמוס' שנערך בחודש מאי האחרון השתתפו מעל אלף מבוגרים בבריטניה והוא העלה ממצאים מרתקים בעניינים חברתיים וממצאאים מדאיגים בכל הקשור לבדידות הגוברת בחברה. עורכי המחקר מצביעים על 'סיכון עצום' כי הרוח הקהילתית שבלטה בזמן שיא משבר הקורונה, עם מתנדבים, חברים ומשפחה שסיפקו סיוע, מזון ותמיכה אחד לשני הלכה ונשחקה.

כ-64% מהנשאלים, קרוב לשני שליש, אמרו כי לא הרוויחו אף חבר חדש בחצי השנה האחרונה, 44% לא התיידו עם אף חבר במשך יותר משנה! חמור מכך – 37% מהאנשים דיווחו שהם לא קיבלו חיבוק במשך מעל חצי שנה, בעוד 25% הודו שמעל שנה הם לא זכו לקבל חיבוק.

כמובן המספרים הבלתי נתפסים הללו נובעים מענייני ריחוק חברתי ושמירה על בריאות המבוגרים בעידן הקורונה, אבל הם גם ממחישים את הבדידות הרבה בה שרויים מבוגרים שבעל כורחם הפכו ליותר בודדים ומסכנים. באותו עניין, נתון מדאיג גילה כי 13% מהנשאלים אמרו שלא נשאלו איך עבר עליהם היום ולא שוחחו עם שכניהם במשך מעל לחצי שנה.

מה שמעניין במיוחד הוא הפער בין התנאים הקיימים לבין התנאים הרצויים- 71% מהבריטים במחקר טענו כי הם רוצים להכיר את האנשים שנותנים להם שירותים מקומיים ו-64% מהם אמרו כי הם רוצים להכיר את חברי הקהילה שמשתמשים באותם שירותים.

הנתונים האלה ממחישים את תקופת הקורונה והשלכותיה הנפשיות והרוחניות. אם בתחילת המשבר לפני שנה ומעלה היתה סולידריות של מרבית האוכלוסיה ואנשים הרימו יוזמות חברתיות למען קרוביהם וקהילתם, הרי שעם הזמן חלה שחיקה בסובלנות הציבור ובהקרבות וההקדשות שהוא מוכן לעשות למען החברה, והדאגות האישיות עולות עם הזמן. אגב, 23% בלבד מהנשאלים טענו כי לדעתם כיום פתוחות בפניהן יותר אפשרויות למערכות יחסים בשעה שהמדינה נפתחה והוסרו מגבלות קורונה רבות.

טיפול בבדידות – נושא מתועדף עבור ממשלת בריטניה

גופים חברתיים כבר הספיקו להתלבש על ממצאי המחקר ולקרוא לשירותים ציבוריים להינתן באופן כזה שיהפוך יצירת קשרים חדשים ליותר קלה ונגישה. כך, הם סבורים, לאזרחים יימנעו בעיות והם יוכלו לטפל בהם ביעילות רבה יותר עם סיוע קהילתי ותוך פחות הסתמכות על המדינה.

פולי מקנזי,  מנכ"לית דמוס ומחברת הספר 'המדינה החברתית', אמרה שהמגיפה הראתה שקשר קהילתי חזק חיוני לעמידות שלנו כחברה. לדבריה, "המחקר החדש שלנו מציג נתונים מדאיגים לפיהם ההישגים שהצלחנו להשיג בקשרים קהילתיים מוקדם יותר בזמן המגיפה נמצאים בסכנה ללכת לאיבוד". עוד הוסיפה מקנזי כי "אם אנחנו רוצים להיבנות חזק יותר מהמגיפה, עלינו לדמיין מחודש את השירותים הציבוריים שלנו במאה ה-21 בתור דרך לחזיוק קהילות, קשרים והון חברתי".

עוד גורמים מאחורי המחקר העלו טענות ומסקנות דומות לאור הממצאים וקוראים לשנות חשיבה ולעבור למודל של יחסים אישיים וקהילתיים יותר בכל תחום מתן השירותים לאזרח.

ממשלת בריטניה השקיעה מכל 34 מיליון פאונד מאז תחילת משבר הקורונה לארגונים חברתיים וגופי צדקה עבור מטרות חברתיות שונות ובראשן הפחתת הבדידות בחברה. גם מחברת הלוטו הלאומית הוקצו לאחרונה 4 מיליון פאונד נוספים למטרת חיזוק קשרי קהילה.

דוברת ממשלת בריטניה אמרה בתגובה: "אנחנו מודעים לחלוטין לכך שעבור אנשים רבים, סוגיות כמו בדידות למשל לא ייעלמו להן גם לאחר הסרת המגבלות. סוגיית הטיפלו בבדידות נותרה כאחד הנושאים המתועדפים על ידי הממשלה".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות