עולם

שיא אולימפי: סיפר בדיחת שואה בשנות ה-90 ופוטר ב-2021

הפגנות טוקיו הפגנות נגד האולימפיאדה בטוקיו

אולימפיאדת טוקיו פשוט לא מסוגלת להפסיק לייצר שערוריות . אחרי כל ענייני הקורונה כולל ספורטאים שכבר פרשו מהמשחקים כי נמצאו חיוביים לנגיף ואחרי שיו"ר הוועדה המארגנת הודה שהאולימפיאדה שתיערך ללא קהל עלולה להתבטל באמצע, ואחרי פיטורים של מספר גורמים בכירים עקב התבטאויות בעייתיות או התנהגות שערורייתית, מגיע העדכון האחרון:  קצת יותר מ-24 שעות לפני טקס הפתיחה של טוקיו 2020, במאי הטקס –  קנטארו קוביאשי – פוטר מתפקידו בעקבות בדיחת שואה שסיפר בעבר.

מדובר בחלק מקטע קומי במהלך שנות ה-90 שצץ מחדש בתקשורת היפנית לאחרונה והגיע עד למרכז שמעון ויזנטל שפירסם הודעה, לפיה קוביאשי 'פגע בזיכרון' של שישה מיליון יהודים שנרצחו בשואה וכל קשר שלו לאולימפיאדה יהיה עלבון עבורם. קוביאשי הביע התנצלות עמוקה, אבל זה לא עזר לו נוכח הלחץ הציבורי הגדול. סייקו האשימוטו, בכיר בוועדה המארגנת, מסר כי "אני מתנצל מעומק ליבי על הצרות והדאגות שגרמתי לאנשים רבים וגם מביע את התנצלותי בפני אנשי ותושבי יפן כאשר טקס הפתיחה ממש לפנינו".

ראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה, שהיה האיש שדחף לקיום המשחקים ובתקופת שלטונו זכתה טוקיו באירוח האולימפיאדה, מסר כי לא יגיע לטקס הפתיחה. הסיבה הרשמית מאשימה את מצב החירום בטוקיו, אבל פרשנים מסבירים כי אבה נהג כך מפני שהאולימפיאדה הפכה מתקווה גדולה להציג את יפן החדשה לעיני העולם לאסון יחצ"ני-שיווקי שהיפנים לא רוצים להיות מזוהים איתו, כולל חברות מסחריות שביטלו או הצניעו את הפרסום שלהן במהלך האולימפיאדה.

אבה השתתף בטקס הסיום של ריו 2016, במסגרת העברת הלפיד ממארחת האולימפיאדה הקודמת. הוא אהב להשוות את האולימפיאדה הנוכחית לאולימפיאדת טוקיו 1964, שסימנה את התאוששותה של יפן אחרי עשורים של קיפאון כלכלי. אבה ותומכיו אף סברו שטוקיו 2020 תסמן את השיקום של יפן אחרי האסון הגרעיני בפוקושימה ב-2011.

רוב הציבור היפני נגד קיום האולימפיאדה

רק לפני מספר ימים התפטר המלחין של טקס הפתיחה המכונה 'קורנליוס' אחרי שהתקשורת הציפה את העובדה שהיה בריון כלפי בעלי מוגבלויות בתור תלמיד לפני 30 שנה. בפברואר התפטר נשיא הוועדה המארגנת בעקבות הערות סקסיסטיות וחודש לאחר מכן התפטר הירושי ססאקי מתפקידו כמבאי הקריאייטיבי של טקסי הפתיחה והסיום, אחרי שכינה לקומיקאית יפנית חזירה.

טקס הפתיחה יהיה מאופק עם מספר אורחים מוגבל – 950 איש בלבד ביציעים, כולל כ-15 מנהיגים בינלאומיים שצפויים להגיע. כזכור נאסר על אוהדים וקהל לנכוח בתחרויות אחרי שבטוקיו נרשמה כמות המאומתים הכי גדולה מאז נואר.

האישה הראשונה של ארה"ב ג'יל ביידן תנחת היום בבירת יפן ותעמוד בראש המשלחת האמריקאית לטקס הפתיחה בטוקיו. היא תיפגש עם ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה והם צפויים לשוחח בין היתר על עידוד חיסונים ביפן בה רק שליש מהציבור הסכים להתחסן עד כה ויש חשש אצל המארגנים כי האולימפיאדה תהפוך לאירוע הדבקה המוני.

בסקר שנערך לאחרונה, 68% מהיפנים טענו שהם לא מאמינים ביכולת המארגנים להשתלט על הדבקות הקורונה במשחקים, 55% אמרו שהם מתנגדים לקיום האולימפיאדה. עד כה 87 אנשים שקשורים לאולימפיאדה נמצאו חיוביים לקורונה, לרבות ספורטאים שנאלצו לפרוש ואחרים שנאלצים לבודד את עצמם.

מאמן בנבחרת ההתעמלות של ארה"ב הודיע כי המתעמלים והמתעלמות האמריקאים יועברו למלון, בעקבות מקרי הקורונה שהתגלו בכפר האולימפי.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות