עולם

ארדואן ממשיך לעצבן את המערב

ארדואן שליט טורקיה, הנשיא רג'פ טייפ ארדואן

מספר ימים אחרי שנרשמה התחממות ביחסי ישראל עם טורקיה, כולל שיחקה בין הנשיא החדש יצחק הרצוג לבין נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, ממשלת ישראל נאלצת להצטרף לארה"ב ולאירופה ולגנות את טורקיה. זאת בעקבות החלטת קפריסין הטורקית ליישב מחדש את ורושה, עיירה נטושה שמוגדרת כשטח צבאי מאז פלישת טורקיה לקפריסין ב-1974 והפכה לאחד הסמלים הבולטים לחלוקת האי.
"עידן חדש מתחיל במאראס (השם הטורקי של ורושה) והוא ייטיב עם כולם", הכריז בחגיגות ארדואן ביקר בניקוסיה המחולקת בין הצד היווני לצד הטורקי לרגל ציון יום השנה ה-47 לפלישה הטורקית לקפריסין. ארדואן ביקר בעצמו בוורושה לפני שנה וקיים פיקניק חגיגי, מה שהצליח להוציא מכליו את הצד היווני.

ההחלטה של קפריסין הטורקית בתמיכת ארדואן מעוררת זעם רב בקרב החלק היווני של קפריסין ומציתה מחדש את יחסי טורקיה-יוון שממילא שוררת ביניהן איבה ותיקה. מאז 1974 כשארעה הפיכה יוונית באי שהובילה לפלישה טורקית, קפריסין מחולקת לשניים – בצד הדרומי החלק היווני – 'קפריסין הרשמית' – שהינו משגשג ופורח יחסית ופתוח לתיירות וחלק טורקי מפגר ועני בצד בצפוני של האי השכן שלנו, שנמצא תחת אמברגו ולא מוכר כמדינה עצמאית בעולם, פרט לטורקיה שמכירה ב"רפובליקה הטורקית של צפון קפריסין".

סדרת הפרובוקציות של טורקיה

ורושה נמצאת בפרברי עיר הדגל של צפון קפריסין – פמאגוסטה. בעבר כונתה ורושה 'היהלום של המזרח התיכון' ושוכנו בה 15 אלף קפריסאים יוונים שנמלטו בעקבות הפלישה הטורקית לפני כחמישה עשורים. מאז ורושה נחשבת לשטח צבאי סגור והדרכים אליה נחסמו. הזעם הרב של היוונים מההחלטה הטורקית ליישב את המקום נובעת מדרישת הקורים שברחו מהעיר הנטושה לשוב אליה, נושא רגיש עבור הצד היווני שחולם על זכות השיבה שלו.

ההחלטה הטורקית אינה נופלת כרעם ביום בהיר. רק לפני מספר ימים נמתחו במערב ביקורות חריפות על התוקפנות הטורקית לאחר שספינה טורקית ירדה מספר יריות לכוחות משמר החוף הקפריסאי, מה שסימן את ההסלמה והגברת המתיחות בין הצדדים באי השכן.

באוקטובר האחרון הגורמים הטורקיים פתחו כבר חלק מאזור החוף בוורושה עבור ביקורים. זה היה צעד שגרר זעם ביוון וביקורת מכל הקהילה הבינלאומית. אבל ארדואן נחוש להראות שהוא מנהיג חזק שלא נבהל כשהעולם עושה נגדו שרירים. כך אתמול (יום שלישי), בזמן הביקור של ארדואן בקפריסין, הרפובליקה הטורקית הכריזה כי 3.5 קילומטרים רבועים מהעיירה וורושה ייפתחו ויוגדרו כשטח אזרחי. קפריסין הטורקית הציע לתושבי היוונים שנמלטו מוורושה ב-1974 אפשרות לתבוע בעלות על נכסיהם, אבל גם הצעד הזה לא ריכך בכלל את היוונים שיודעים כי הטורקים מנסים להשתמש בוורושה בתור קלף מיקוח במסגרת המגעים בין הצדדים להסכם שלום, שמתקיימים הרבה שנים ועדיין לא הצליחו להבשיל.

האו"ם מעוניין להעביר את ורושה לידי כוחות שמירת השלום הבינלאומיים של האו"ם בניסיון לאפשר לקפריסאים היוונים שגורשו ממנה לשוב לעירם, אולם ממשלת טורקיה מתנגדת לאיחוד האי ודוגלת בפתרון שתי מדינות באי שנתפס בעיני הטורקים כצודק. "אנחנו צודקים ונגן על זכותנו לנצח ולא נוותר", אמר ארדואן בתקיפות. בצד היווני של קפריסין טענו שמדובר בפרובוקציה בלתי חוקית.
הסכסוך בין יוון לטורקיה עולה מדרגה, וזאת לצד מחלוקות נוספות כמו על ספינות המהגרים/פליטים שיוון מכוונת לעבר טורקיה בתקופה האחרונה. בכל אופן, מדינות המערב מגנות את טורקיה, ארה"ב ובריטניה מובילות את ההתנגדות ומשרד החוץ הישראלי פירסם תמיכה בקפריסין היוונית ומסר כי 'ישראל עוקבת בדאגה רבה אחרי ההצהרות והצעדים החד צדדים של טורקיה בנוגע למעמדה של ורושה'.

בריטניה מסרה שהיא מודאגת מאוד מהמהלך והוסיפה שתדון בנושא בדחיפות עם חברות מועצת הביטחון של האו"ם.שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, הביע גם כן את דאגתו. "ההחלטה החד-צדדית שהתקבלה על ידי הנשיא ארדואן וטטאר (ארסין טטאר, מנהיג קפריסין הטורקית) עלולה להגביר את המתיחות באי ומסכנת את החזרה לשיחות על הסדר בקפריסין". מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר שההודעה "פרובוקטיבית ובלתי-מקובלת".

משרד החוץ הישראלי פרסם הודעה בעקבות פתיחתה החלקית של ורושה. בהודעת המשרד נאמר שישראל עוקבת בדאגה רבה אחרי ההצהרות והצעדים החד-צדדיים של טורקיה בנוגע למעמדה של ורושה. "ישראל חוזרת ומדגישה את הסולידריות שלה עם קפריסין ואת תמיכתה המלאה בה".

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות