עולם

התחלואה ביפן עולה, האם האולימפיאדה תיעצר באמצע?

טוקיו, רגע לפני פתיחת המשחקים. פחד אמיתי מביטולם

פאניקה. כן, אפשר לקרוא לזה פאניקה וזו לא תהיה הגזמה. נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך, ואנשי הוועדה המארגנת של אולימפיאדת טוקיו נמצאים בלחץ אטומי. גם הם מודים בכך ומביעים חשש גדול לגבי המשחקים האולימפיים שאמורים להיערך במשך 16 ימים ולכלול מעל 11 אלף ספורטאים ו-0 צופים, בגלל מגבלות הקורונה.

אולימפיאדת טוקיו תיפתח מחרתיים (שישי) עם טקס שהיה אמור להיות חגיגי אך הפך לאתגר גדול ויכלול כמות מוגבלת מאוד של אורחים ובראשם קיסר יפן נארוהיטו. אבל כבר היום החלו התחרויות של המשחקים האולימפיים בטורנירי הנשים בכדורגל ובסופטבול, כאשר משחק הסופטבול בין נשות יפן לאוסטרליה היה האירוע הרשמי הראשון של טוקיו 2020..

יו"ר הוועדת המארגנת של האולימפיאדה הנוכחית, טושירו מוטו, אמר אמש בכנות כי הוא לא פוסל אפשרות שהמשחקים יבוטלו. מוטו הוסיף כי הוועדה המארגנת עוקבת אחר מספר הנדבקים באופן יומיומי ותקיים דיונים בנוגע לעצירה וביטול של המשחקים אם לא יהיה מנוס מכך. "במקרה של זינוק במקרי קורונה נקיים שיחות, כרגע מקרי קורונה יכולים להיות בעליה או בירידה, כך שנחשוב מה עלינו לעשות אם תהיה עליה בתחלואה", אמר מוטו.

באך הגרמני מצידו אמנם הביע דאגה בגלל הזינוק בתחלואה בטוקיו, אולם ניסה בכל זאת לשדר ביטחון כשטען שמבחינתו: "ביטול המשחקים אף פעם לא היה אופציה".

הבעיות של האולימפיאדה הזו רבות, רובן קשור לקורונה שמהווה אתגר ארגוני עצום, הובילה להפסדים כספיים רבים, גרמה לוועדה המארגנת להודיע לפני כחודש על איסור על הכנסת קהל לתחרויות וייצרה התנגדות ויחס עוין מצד רוב הציבור היפני למשחקים שהיו אמורים להיות החגיגם שלהם. דעת הקהל השלילית אף הובילה לכך שהחברה היפנית הגדולה ביותר טויוטה, מנותנות החסות הראשיות לאולימפיאדה, הודיעה השבוע שהיא מוותרת על שידור פרסומות שלה בטלוויזיה היפנית בזמן המשחקים.

אתמול ביפן נרשמו 1,387 נדבקי קורונה והדגישו את מגמת העליה בקצב הנדבקים. הציבור היפני חושש שהגעה של רבבות ספורטאים, נציגי משלחות אנשי תקשורת מארגני המשחקים וגורמים רשמיים נוספים עלולה להפוך למדגרת קורונה שתזיק בריאותית ליפן.

3 סקנדלים שהובילו להתפטרויות גורמים בכירים

את חובבי הספורט ואלה שכמהים לחדשות טובות ולחיים נורמליים, מדאיגה הסיטואציה בה ספורטאים לפני תחרות נדבקים או אפילו במגע עם מאמן/עיתונאי/חבר משלחת שנדבק ולפי ההנחיות מחויבים להיכנס לבידוד מה שעלול לגרום לכך שאדם בריא יפסיד את התחרות אליה הוא התכונן חמש שנים מאז אולימפיאדת ריו 2016. כבר עכשיו 71 אנשים המעורבים באולימפיאדה נמצאו חיוביים לקורונה, כולל שלושה ספורטאים מדרום אפריקה וספורטאי צ'כי. עוד ספורטאים נאלצו להיכנס לבידוד ולא יכלו להתאמן ולהתכונן כנדרש לקראת התחרויות.

ולא רק קורונה. צרות ארגוניות נוספות צצו לטוקיו 2020 לרבות 3 סקנדלים שהובילו להתפטרויות גורמים בכירים – קייגו אויאמאדה המכונה קורנליוס – המלחין של טקס הפתיחה התפטר שלשום, ארבעה ימים בלבד לפני הטקס. זאת לאחר שהתקשורת היפנית הזכירה שלפני שלושה עשורים הוא סיפר בראיון כי בצעירותו נהג בביריונות כלפי תלמיד נכה שהיה חברו לכיתה. "אני מתנצל מעומק ליבי", אמר אויאמאדה בהודעת התפטרותו שמפילה בעיה טכנית קשה למארגנים מה לעשות עם היצירות שחיבר לאירוע.

עוד לפניו התפטר כבר בפברואר האחרון יושירו מורי מתפקידו כנשיא הוועדה המארגנת של אולימפיאדת טוקיו אחרי שאמר דברים סקסיסטיים ובין היתר טען ש"נשים מדברים יותר מדי בישיבות הנהלה". גם הירושי ססאקי, הבמאי הקריאייטיבי של טקסי הפתיחה והסיום של האולימפיאדה, התפטר במרץ אחרי שהשווה את הקומיקאית היפנית נעמי וואטאנאבה לחזירה.

האולימפיאדה אמורה להסתיים ב-8 באוגוסט והמשחקים הפראלימפיים אמורים להיערך בין 24 באוגוסט ל-5 בספטמבר. יפן נמצאת במצב חירום עד 22 באוגוסט, המארגנים הודיעו כי הם מרוכזים לחלוטין במשימה של לספק משחקים מוצלחים.

ובזמן שאולימפיאדת טוקיו מנסה להילחם בהתפשטות הקורונה, ראוי להזכיר שהפעם האחרונה בה בוטלו משחקים אולימפייים זה היה ב-1940 בעקבות מלחמת העולם השניה ומי שאז היתה אמורה לארח אותם היא גם טוקיו, בירת יפן. המארגנים עדיין מקווים שהפעם זו בסך הכל תהיה האולימפיאדה הראשונה שנדחית בשנה ולא עוד אולימפיאדה שמתבטלת. אם המשחקים שהיו אמורים להתקיים לפני שנה ונדחה לקיץ 2021 יבוטלו בסופו של דבר – זו תהיה מכה אדירה לעולם כולו והבהרה כמה משבר הקורונה הגלובלי גדול ומאיים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות