עולם

זכרונות מ-1945: סין מאיימת על יפן בהתקפה גרעינית

חיילים סינים חיילים סינים

גורמים במפלגה השלטון של סין שיתפו סרטון ברשת ובו הם מאיימים על יפן בהתקפה גרעינית אם היפנים יעזור להתערב צבאית בטאיוון, עליה סין מנסה להשתלט.

לפי דיווחים בניוזוויק וטאיוון ניוז, גוף מטעם המפלגה הקומוניסטית של סין העלתה וידאו למקבילה של יוטיוב בסין שנקראת צ'יקווה XIQUA, ובה הקריין אומר: "כשנשחרר את טאייוון, אם יפן תעז להתערב בכח, אם יפן תשלח אפילו רק חייל אחד, מטוס אחד או ספינה אחת, לא נשיב לעברם באש אלא נפתח גם במלחמה כוללת נגד יפן. ראשית נשתמש בפצצות גרעיניות. נמשיך להשתמש בפצצות גרעיניות עד שיפן תגיש את כניעתה השניה ללא תנאים".

הקרית הזו מתרחשת בתגובה לרי גורמים יפנים ובהם סגן ראש ממשלת יפן, טארו אסו, שהודיע בשבוע שעבר כי "יפן תהיה חייבת להגן על טאיוון אם סין תפרוץ למדינת האי".

כמובן שההקשר ההיסטורי הוא מלחמת העולם השניה ושתי ההפצצות הגרעיניות של צבא ארה"ב על הערים הירושימה ונגסקי שהובילו את קיסר יפן לכניעה ללא תנאי ומאז יפן הפכה למדינה פציפיסטית עם צבא שרק מיועד להגנה עצמית ולשמירת שלום באזורי עימות. אולי הסינים זוכרים היטב איך היפנים נהגו בהם באכזריות אין קץ במלחמת העולם השניה.

כיום עם התעצמות המדינית, כלכלית וצבאית של סין, שמאיימת להפוך לכח הדומיננטי בעולם על חשבון ארה"ב, שוב צפה השנאה בין סין – הכלכלה השניה בגודלה בעולם – ליפן – הכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

הסרטון המאיים שהוציאו הסינים ומרמז על כוונותיהם התוקפניות להשתלט על טאייון, אחרי שכבר החלו במסע השתלטות על הונג קונג ועל אזורי סכסוך עם ים סין הדרומי, מה שעירער את יחסי סין עם מדינות רבות באסיה דוגמת הפיליפינים, וייטנאם, אינדונזיה, סינגפור ועוד.

הסרטון הועלה עם כתוביות תרגום באנגליה שאותם הכניסה פעילת זכויות האדם ג'ינפר זנג שנולדה בסין וערקה ממנו. היא צייצה: "המפלגה הקומוניסטית הסינית נשבעת לתקוף גרעינית את יפן אם יפן תגן על טאיוון. היות ויפן היא המדינה היחידה שעברה מתקפה גרעינית, הפצצת יפן בנשק גרעיני 'תשיג תוצאה כפולה בחצי מאמץ'. ערוץ הצבא הסיני מאיים להוציא מתקפה גרעינית ממושכת על יפן עד לכניעה שניה ללא תנאים של יפן".

הקריין הסיני מוסיף בסרטון: "אנחנו רוצים לפגוע ביכולת של יפן להחזיק מעמד במלחמה. ככל שיפן תבין בשלב מוקדם יותר שהיא לא יכולה לעמוד בעלויות מלחמה, כך היא לא תעז לשלוח כוחות למיצרי טאיוון".
בניוזוויק דווח כי ערוץ צבאי רשמי שיתף את הסרטון הזה שזכה למיליוני צפיות. הסרטון אמנם הוסר בשלב מאוחר יותר, אבל הרושם שהוא הותיר והאיומים נותרו חקוקים היטב בזכרונם של היפנים.

טאיוון מצליחה להמשיך להתקיים כמדינה עצמאית למרות שסין תובעת ריבונות על האי השכן אליה ובסין מדברים כבר חודשיים אל 'איחוד מחדש' עם טאיוון. וכולם יודעים שהצבא היחיד בעולם שמסוגל כיום להתמודד עם הצבא הסיני הוא הצבא האמריקאי, ליפן בכלל אין נשק גרעיני.

לפני כחודש שר ההגנה של יפן יאסוהידה נאקאיאמה התריע כי סין ורוסיה עלולות לפתוח במתקפה בסגנון פרל הארבור באוקיאנוס השקט. עוד טען שר ההגנה היפני כי "פלישה סינית לטאיוון תשפיע לא רק על יפן אלא גם על הברית בין ארה"ב ליפן".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות