עולם

החרם של בן אנד ג'ריז – הכל בגלל ציוץ על גלידת מנטה

גלידות בן אנד ג'ריז. צריך להחרים אותם רק בגלל טעם המנטה?

הציוץ של חברת 'בן אנד ג'ריס' בו הודיעה על כוונתה להפסיק את מכירת מוצריה בהתנחלויות היה הציוץ הראשון של חברת הגלידות האמריקאית מזה חודשיים! ב-18 במאי היה הציוץ האחרון של בן אנד ג'ריס בו היא קידמה 7 טעמים חדשים של גלידות כולל טעם מנטה. עד ה-18 במאי החשבון של בן אנד ג'ריז צייץ בתדירות יומיומית, כאשר מעל למחצית מהפוסטים של חברת הגלידות בכלל התערבו בעניינים אקטיביזם חברתי ולקיחת צד פוליטי.

אותו פוסט מה-18 במאי, בעיצומו של מבצע שומר החומות, לגבי טעם מנטה וטעמים נוספים זכה -840 לייקים וכאלף תגובות. פעילים פרו פלסטינים טירגטו את הפוסט הזה ועשרות רבות מהם ענו לציוץ של בן אנד ג'ריז כי הם מתכוונים להחרים את החברה כל עוד היא מוכרת בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. תנועת ה-BDS הצליחה להתביית על בן אנד ג'ריז וידעה מדוע היא בחרה את המטרה הפרוגרסיבית הנוחה הזו נטולת עמוד שדרה.

ופעילי ה-BDS צדקו. החברה הפסיקה לצייץ והפעילים האנטי ישראליים החלו להריץ את ההאשטאג 'האם בן אנד ג'ריז כבר חזרו לצייץ?'  #HasBenAndJerrysTweetedYet, פעילי התנועה להחרמת ישראל התמוגגו מהבליץ בטוויטר והאמינו שסופסוף הצליחו להשפיע על חברה גדולה בתקווה לשנות את מדיניותה.

בן אנד ג'ריז מפורסמת כאחת החברות המסחריות הכי פרוגרסיביות בארה"ב, שתקפה את טראמפ, פימפמה 'אלימות שוטרים נגד שחורים', עניינים שקשורים למיעוטים לפי תורת 'לוחמי הצדק החברתי' (SJW – SOCIAL JUSTICE WARRIORS) ואת נושא שינוי האקלים ועוד, אבל ההיעלמות שלה מהרשתות החברתיות בחודשיים האחרונים העלתה תהיות ותמיהות – כיצד ייתכן שדווקא החברה הזו התעלמה לחלוטין בחודשיים האחרונים מאירועים חברתיים בולטים ובהם חודש הגאווה כולו וחג הג'ונטינת' JUNETEENTH שמציין את השתלבות השחורים בחברה אחרי תקופת העבדות.

רק לפני חמישה ימים פורסמה כתבה ב'בוסטון גלוב' תחת הכותרת: "עברו כמעט חודשיים מאז שבן אנד ג'ריז העלו פוסט ברשתות החברתיות. איך השתיקה שלה עשויה להיות קשור למזרח התיכון?" בכתבה הזכירו את ההתייחסות האנטי ישראלית של בן אנד ג'ריז בזמן מבצע שומר החומות לפני כחודשיים, בחודש מאי. ישראל הפציצה את החמאס בעזה בתגובה לירי טילים על ישראל ובאירועים מתו 12 ישראלים וכ-230 פלסטינים.

כיצד פעלו קבוצות הלחץ פרו פלסטיניות?

במשרדי חברת בנד אנד ג'ריס במדינה ורמונט, הידועה כאחת הכי ליברליות בארה"ב וממנה מגיע הסנאטור ברני סנדרס – יהודי פרוגרסיבי פוסט ציוני כמו הבעלים של חברת הגלידות. קבוצה שנקראת "תושבי ורמונט למען צדק לפלסטין" ופועלת כבר 20 שנה, מבקרת את בן אנד ג'ריז כבר תקופה ארוכה ותוקפת אותה על ההסכמים העסקיים שלה בישראל, שנוצרו מתוך יחסי חברות בשנות ה-80 בין בן כהן, אחד משני מייסדי החברה, לבין איש העסקים הישראלי אבי זינגר.

הנשק בו השתמשו קבוצות הלחץ ובהם "תושבי ורמונט למען צדק לפלסטין", היה לרדת על בן אנד ג'ריז ולהטיח בה כי תמיכת החברה בהתנחלויות וב'שטחים הכובשים' מנוגדת לחלוטין לכל משימות 'הצדק החברתי' שאותן מקדמת בן אנד ג'ריז ומהן היא מרוויחה. במשך שנים קבוצות הלחץ האלה הפציצו את בכירי בן אנד ג'ריז במכתבים ובמחאות מחוץ לחנויות החברה, במיוחד במהלך יום החג של החברה שמכונה 'יום הגביע חינם'.

אבל באביב האחרון נוכח השתיקה הגוברת של בן אנד ג'ריז ברשתות החברתיות ותוך עלייה את המאבק הפלסטיני חזק על מאבקים חברתיים פרוגרסיביים, היתה תחושה שמשהו בחברה השתנה. שהלחץ הפוליטי שהופעל עליהם סופסוף קצר פירות. ואכן כך.

הדמות החשובה מאחורי הקלעים שנאבק לשינוי המדינות של בן אנד ג'רז הוא ופיק פאור, חבר ב"תושבי ורמונט למען צדק לפלסטין" שהעביר 18 שנה מחייו במחנה פליטים בלבנון אחרי שמשפחתו נמלטה מעכו ב-1948 במלחמת העצמאות. פאור הפך לפעיל הפרו פלסטיני המוביל מאחורי המחאה הממושכת נגד בן אנד ג'ריז. הוא גר ליד העיירה ברלינגטון, שם הוקמה בן אנד ג'ריס ובה ממוקמים משרדי החברה המרכזיים והוא פוגש ברחובות לעיתים תכופות את ג'רי גרינפילד – המייסד השותף של בן אנד ג'ריס, אם זה מחוץ לחדר הכושר או בסיבוב ערב ברחובות.

פאור הוביל את 'תושבי ורמונט למען צדק לפלסטין' לחקור את חלוקת הגלידה של החברה בהתנחלויות ואלה הציגו ב-2013 מסמך על פעילותה הסדירה ב'שטחים הכבושים' שמקבלת את הגלידות ממפעל בן אנד ג'ריז הסמוך לבאר טוביה."ניסינו לפנות לחברה בהתבסס על אהבה, שלום, שוויון אבל הם התעלמו מאיתנו", אמר פאור לאחרונה, "עכשיו דעת הציבור משתנה, במיוחד בדורות הצעירים ברשתות החברתיות ובמחאות וזה סייע לנו. הם כבר לא יכולים להתעלם מאיתנו".

פאור ידע על מי ללחוץ שהרי במטה חברת בן אנד ג'ריס יושבים דירקטורים שמבקרים את ישראל ותומכים יותר ויותר בפלסטינים. אגב, בשנת 2000 יוניליוור השתלטה באופן בזק על החברה, אך המנהלים של מטה בן אנד ג'ריס בברלינגטון, ורמונט, עדיין מפקחים על הרישיון הישראלי אף שלא ביקרו במפעל בבאר טוביה מעולם.

ישראל עדיין אהודה בארה"ב, אך העתיד מדאיג

בסיכומו של דבר, המקרה של בן אנד ג'ריז הוא דוגמה קלאסית למקרה בו חברות גדולות מנסות להתערב למען 'צדק חברתי' ומוצאות עצמן בקרב פוליטי סוער. עכשיו נראה מה ההשלכות של החרם על ההתנחלויות – רשת הסופרמרקטים 'מורטון וויליאמס' כבר הודיעה שתבחן את סיום מכירת מוצרי בן אנד ג'ריז בפגישת הדירקטוריון הקרובה של החברה.

יש לזכור כי ישראל עדיין נהנית מתמיכה רחבה בקרב הנבחרים בוושינגטון – תמיכה מוחלטת כמעט מהצד הרפובליקני ותמיכה בקרב המתונים במפלגה הדמוקרטית, אם כי בקרב הדמוקרטים יש עליה של גורמים קיצוניים פרוגרסיביים שמאיימים בטווח הבינוני להשתלט על המפלגה. ובציבור האמריקאי כ-60% תומכים בישראל בעוד קצת פחות מ-20% תומך בפלסטינים, אמנם יש אהדה רבה לישראל אבל יש גם עליה מסוימת באהדה לצד הפלסטיני, במיוחד בקרב הדורות הצעירים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות