עולם

אולימפיאדת המבוכה: טויוטה מוותרת על החסות לטוקיו

אקיו טויודה מנכ"ל ונשיא טויוטה אקיו טויודה, נשיא ומנכ"ל טויוטה

ביום שישי הקרוב 23 ביולי ייערך הטקס החגיג לפתיחת אולימפיאדת טוקיו, אבל זו תהיה החגיגה הכי עצובה שאפשר לתאר – בלי קהל, בלי אווירה, עם אינסוף מגבלות לספורטאים ולטקסי הפתיחה והסיום והמתח לגבי מי יידבק בקורונה גדול כמעט כמו המתח לגבי מי יזכה במדליה. כל זה הוביל לעוינות מצד הציבור היפני שברובו הגדול רואה במשחקים האלה מעמסה כלכלית-ארגוניות-בריאותית מיותרת נוכח גל העלייה של הדבקות קורונה בארץ השמש העולה. רוב גדול מאוד בציבור היפני היה רוצה שהמשחקים האלה לא יתקיימו, בטח לא בטוקיו, כי המשמעות היא מעל 10 אלף ספורטאים עוד צוותי אימון, אנשי שלחות ועיתונאים שיגוע ליפן. כבר נמצאו מספר מקרים של חיוביים לקורונה בכפר האולימפי.

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה ביפן ובכלל החברה היפנית הגדולה והעשירה ביותר, הודיעה כי לא תשדר פרסומות בטלוויזיה היפנית במהלך המשחקים האולימפיים בטוקיו, וזאת למרות היותה אחת מנותנות החסות הראשיות של הוועד האולימפי הבינלאומי. מדובר במכה כואבת נוספת לאולימפיאדה עמוסת הבעיות שעומדת להיפתח בסוף השבוע הקרוב כאשר טוקיו נמצאת במצב חירום.

ההחלטה שעשתה כותרות בכל העולם נובעת מהתדמית השלילית ביפן למשחקים האולימפיים שהפכו לסוגיה מקטבת ומפלגת בציבור היפני בגלל עלייה בהדבקות קורונה. ראש מערך הדוברות של טויוטה, ג'ון נגאטה, אמר: "יש הרבה נושאים שקשה להבין סביב האולימפיאדה הזו".

במרץ 2015 היו חגיגות בוועד האולימפי הבינלאומי אחרי שטויוטה חתמה כנותנת חסות בינלאומית של אולימפיאדת טוקיו 2020. נשיא ומנכ"ל טויוטה אקיו טויודה ונשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס אך הצטלמו יחד במסיבת עיתונאים בטוקיו עם מסמך חתום שהפך את טויוטה לחברת הרכב הראשונה שנכנסת למעגל של נותנות החסות הראשיות באולימפיאדה. ההסכם נחתם ל-8 שנים והוערך בשווי מיליארד דולר השקעה. קמפיין החסות של טויוטה לאולימפיאדה החלה  לרוץ ב-2017 עד לאולימפיאדת פריז 2024 והוא כלל 3 אולימפיאדות במזרח הרחוק – משחקי הקיץ של טוקיוו בנוסףף אליהם שתי אולימפיאדות חרף – בדרום קוריאה 2018 ובסין 2022.

טויודה, נכדו של מייסד טויוטה, הודיע כי הוא מוותר על השתתפותו כאורח בטקס הפתיחה, וזאת למרות שיש 200 ספורטאים שמקבלים חסות ותמיכה מטויוטה ומשתתפים באולימפיאדה ולאחר מכן במשחקים הפראלימפיים, לרבות שחיינים, שחקני בייסבול, שחקניות סופטבול, מתעמלים ועוד. הספורטאים ימשיכו ליהנות מתמיכת טויוטה. לפחות זה.

מדובר במכה תדמיתית קשה לאולימפיאדה, אירוע בינלאומי ענק שרגיל להעניק פלאטפורמה לנותנות חסות גדולות שמנצלות זאת כדי לקדם ולחזק את המותג שלהם. אלא שבמשחקי טוקיו בצל הקורונה, התדמית של האולימפיאדה הזו בקרב הציבור היפני כה שלילית ומקטבת שטויוטה לא רוצה ששמה ייקשר לאירוע והיא רואה בכך בעיה שיווקית פוטנציאלית גדולה.

מאסה טאייאקה, דוברת אוליומפיאדת טוקיו 2020, מסרה כי נותני חסויות מקבלים החלטות כל אחד לפי ראות עיניו. "יש רגשות מעורבים בציבור כלפי המשחקים", הודתה טראיה, "עליי להדגיש שהשותפים והחברות האלה היו תומכים מאוד בטוקיו 2020. הם משתוקקים לעזור למשחקים להתקיים".

טויוטה חברה כל כך מזוהה עם יפן ועם תדמית כה חיובית עד שזה לא משנה כמה דוברים ינסו למזער נזקים ולנסות לייפות את המציאות. הנזק, עוד נזק תדמיתי גדול לאולימפיאדה, נעשה.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות