עולם

טמטום בריטי שגם בוב הבנאי לא מצליח לתקן

בוב הבנאי איך לעזאזל בוב הבנאי קשור לגזענות?

אדם בבריטניה שרק לעבר השכן שלו את מנגינת הפתיחה של תכנית הילדים 'בוב הבנאי' והמשטרה רשמה לו סעיף של "שנאה גזעית". זה קרה במחוז בדפורדשייר , כ-60 ק"מ צפונית ללונדון, שם המשטרה המקומית סיווגה את האירוע בותר 'אירוע שנאה שאינו פשע'. המשמעות – ההערה תישאר בתיקו האישי של האדם שזימר את בוב הבנאי למשך שש שנים ויכולה להיות מוצגת למעסיקים פוטנציאליים וככל הנראה אותו אדם לא יוכל למצוא עבודה נורמלית בשנים הקרובות.

ואלה מילות שיר הפתיחה של בוב הבנאי באנגלית (בניגוד לגירסה המתורגמת לעברית של "בוב הבנאי מגיע לתקן, כן כן כן"): "בוב הבנאי! האם אנחנו יכולים לתקן את זה? בוב הבנאי! כן, אנחנו יכולים. סקופ, מאק, דיזי ורולי וגם לופטי וונדי הצטרפו לצוות, בוב והחבורה כל כך נהנים, עובדים יחד ועושים את העבודה". מילא שקשה לזהות גזענות כלשהי בתוכן, כשעוברים לפזם או לשרוק את השיר אז בכלל נותר לתהות מה בכך יכול להוות 'פשע שנאה' ועוד על רקע גזעני. גם לא ברור כיצד אירוע שלא מוגדר 'פשע' בשום צורה הופך להערה של 'אירוע שנאה' בתיק אישי.

יש לציין כי הפרטים שעד כה דווחו על הסיפור ההזוי הזה, ב'דיילי מייל' ובכלי תקשורת נוספים, חלקיים ומכלול הנסיבות לא לגמרי ידוע עדיין ובכל זאת נשמעות ביקורות, כולל מגורמי משטרה. "המשטרה איבדה את זה לגמרי", אמר קצין משטרה לשעבר הארי מילר שכיום נוטל חלק בקבוצת 'שוטר הוגן', "איך לעזאזל לשרוק 'בוב הבנאי' כלפי מישהו גורם לך לספוג רקורד קרימינלי?". רופרט מת'יוז, האחראי על הפשע בלסטר מטעם המשטרה, הוסיף כי "למשטרה יש מספיק דברים לעשות, ואם לא מדובר בפשע אנחנו לא יכולים להשקיע בכך משאבים. הציבור צודק כשהוא תוהה מדוע המשטרה חוקרת דברים שאינם פשעים".

המקרה עם שירת בובספוג אינו המקרה הביזארי היחיד אלא אחד משורה של מקרים מעוררי מחלוקת שהועלו בחקירה של עבודת המשטרה בנוגע לתיעוד 'אירועי שנאה' שאינם מהווים פשע לפי החוק הבריטי. מקרים נוספים כוללים מורה לשחייה ממערב יורקשייר שספג הערב מהמשטרה בתיקו האישי אחרי שאימו של ילד טענה שהוא איפשר לבן שלה לפגוש עם הראש שלו במעקב הבריכה 'עקב מוצאו של הילד' ומקרה של הומו שטען כי נשדד על ידי סוחר סמים בגלל נטייתו המינית. ועוד מקרה מוזר היה כאשר אדם פורטוגלי טען שהשאירו לו לחמניית המבורגר על שביל גישה רק בגלל מוצאו.

בשנת 2014 אומצו בבריטניה הנחיות מבצעיות להתמודדות עם פשעי שנאה, ולפיהן הרשויות צריכות לתעד כל פעולה שנקבעה כנובעת מאלמנט של שנאה, גם אם אין שום עדות לכך ובלתי אפשרי להוכיח זאת. סך הכל מדובר על 10,840 אירועים לא פליליים של שנאה שתועדו בשנה שעברה, ובחמש השנים האחרונות מדובר על 120 אלף מקרים! הגוף לחופש הידע בבריטניה דרש מ-43 מחוזות המשטרה באנגליה ובוויילס לברר מה עלה בגורל האירועים והתשובה היתה שאף לא פשע אחד נפתר כתוצאה מהרישומים, כלומר 120 אלף מקרים בלי אף אירוע שהבשיל לכדי פשיעה.

המערכת האורווליאנית הזו מולידה ביקורות בבריטניה וטענות שרישום משטרתי סתמי שכזה עלול לגמור קריירות לאנשים שאפילו לא ביצעו כל פשע. כמובן יש לציין שבבריטניה מאוד רגישים כלפי כל הערה גזענית וזהו אחד מנושאי הדיון הפופולאריים בשנה האחרונה בממלכה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות