כלכלה, עולם

אוסטרליה מציגה: העלות העצומה של מדיניות הסגרים

אוסטרליה צילום: PIXABAY

אוסטרליה ידועה כאחת המדינות עם מדיניות הסגרים וההגבלות הכי קשים בעולם כתגובת להתמודדות עם הקורונה, וברחבי המדינה אימצו את מודל 0 ההדבקות. העיר הגדולה מלבורן למשל היתה נצורה בסגר שנמשך 112 יום! כלכלת מדינת ויקטוריה, שבירתה מלבורן, איבדה 15 מיליארד דולר כתוצאה מהסגרים והמגבלות. במהלך השנה האחרונה במקומות שונים באוסטרליה הספיקו גם מקרים בודדים של נדבקי קורונה כדי להטיל סגרים כלליים על אוכלוסיה של מיליונים רבים.

היום מדווחים על המחירים הכלכליים שמדיניות הסגרים גורמת לאוסטרליה כולל המשך התכווצות הכלכלה שלה, צמיחה שנתקעה וירידה בתל"ג. סידני, העיר המאוכלסת באוסטרליה בה חיים מעל 5 מיליון תושבים, נכנסה לסגר וכלכלנים בכירים מזהירים כי אם הסגר בסידני יימשך כמתוכנן חודש שלם זה יעלה 7 מיליארד דולר הפסד לכלכלה האוסטרלית.

מדינת ניו סאות' וויילס במזרח אוסטרליה שסידני היא בירתה, היא האזור הכלכלי הכי חזק של אוסטרליה ואחראית לשליש מתפוקת הכלכלה האוסטרלית. תושבי סידני מורשים לצאת מבתיהם רק כדי לקנות מוצרים חיוניים. יש כאלה שזועמים מדוע חנויות של מוצרי הלבשה, אלקטרוניקה, צעצועים, תכשיטים ועוד נותרו פתוחות ועד כמה הן חיוניות. מנגד כל עבודה היא חיונית עבור מי שעובד בה.

"ההערכה שלי היא שכלכלת ניו סאות' וויילס ואוסטרליה מפסידות לפחות מיליארד דולר בשבוע", אמר הכלכלן הבכיר שיין אוליבר, "אנחנו כבר בשבוע השלישי של הסגרו ואז זה יימשך עוד ארבעה שבועות אזי שמדובר על כ-7 מיליארד דולר תוצאת של עלות הסגרים". אוליבר אף טוען כי ההשלכות של סגר ארוך הן שייקח יותר זמן לכלכלה להתאושש ולחזור לעצמה ותהיה התקדמות איטית בצמצום האבטלה". טענתו זו מבוססת על סיום החל"ת באוסטרליה לעובדים ולעסקים שסובלים כעת הכי קשה מהסגרים, כמו ענפי שירות ומסעדות.

הוויכוח באוסטרליה הוא בין אלה שטוענים שהיה צריך להתחיל מוקדם יותר עם הסגרים ולהיות עוד יותר קשוחים מהמדיניותש הם כבר מנהלים ואלה – ההולכים ומתרבים – שמתנגדים לסגרים ומבינים שרב נזקם על התועלת. סוחרים ופועלים רבים איבדו את פרנסתם ומספר תעשיות קרסו ובהם תעשיית התיירות שעד לקורונה היתה פורחת. אוסטרליה נצורה והכלכלה שלה מפסידה מיליארדים רבים רק מהכנסות מתיירות שהלכו לאיבוד.

רק לפני שבועיים שרת החקלאות של ניו סאות' וויילס יצאה חיובית לקורונה ושר הבריאות של המדינה בראד הזארד ששהה בקרבתה נאלץ להיכנס לבידוד. באותו היום דווחו בניו סאות' וויילס, המונה 8.2 מיליון תושבים, על 11 הדבקות קורונה ושר הבריאות הזארד אמר שהוא לא מאמין שסידני תיכנס שוב לסגר. מאז מספר הנדבקים היומי הגיע ל-110 והוא מצופה להמשיך לטפס. באוסטרליה קצב התקדמות החיסונים די איטי ומסורבל. ואז פרצו הוויכוחים בין אלה שטענו שהיה צריך להיכנס לסגר מונע כבר כשהיו 11 נדבקים לעומת אלה שרוצים לחזור לשיגרת חיים נורמלית בלי סגרים ועומס הגבלות.

כלכלני אוסטרליה הבכירים שהעריכו צמיחה של 4.5% בשנת 2021 הורידו את התחזיות בינתיים לצמיחה של 4%. רמת הביטחון של הצרכנים בסידני שוב בהתרסקות, כמו שקרה בזמן הסגרים של החורף שפגעו קשות בכלכלה. מה שהציל את כלכלת אוסטרליה עד כה הוא התפקוד של הממשלה שידעה להזרים כסף ותמיכות לציבור בעת שנזקק לו אבל כמו בכל העולם גם באוסטרליה תוהים, עד מתי וכמה המדינה יכולה לבזבז כספים ולהעמיק את הגרעון הלאומי.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות