כלכלה, עולם

החיים אחרי קסטרו: האם קובה הקומוניסטית מתפרקת?

מיגל דיאס-קאנל נשיא קובה האשים את ארה"ב בהפגנות וקרא לתומכי המשטר להתעמת מול פרובוקציות. נשיא קובה מיגל דיאס-קאנל

 

הנזק הכפול של הקורונה ממשיך להכות בעולם – תחלואה גבוהה ווהידרדרות כלכלית חמורה הובילו מדינות רבות בעולם בכלל, ובעולם השלישי במיוחד, לעמוד בפני סערות פוליטיות. המדינה האחרונה בה מתרחש אי שקט פוליטי היא הדיקטטורה הקומוניסטית של קובה, הסמוכה לארה"ב.

רבבות קובנים יצאו אתמול (יום א') למחאות ברחובות, צעקו 'חופש' וקראו לנשיא מיגל דיאס-קאנל להתפטר. ברחבי הערים הגדולות מהבירה הבאנה עד סנטיאגו, יום א' האחרון ראה את ההפגנות הכי גדולות שנערכו מזה עשורים רבים נגד הממשלה הקומוניסטית.

המחאות התפרצו כאשר קובה חווה את המשבר הכלכלי הכי גדול שלה מאז עידן נפילת ברית המועצות, בת בריתה ההיסטורית, לפני כ-30 שנה, ואז לצד זינוק שיא בהדבקות בנגיף קורונה. המוחים ברחובות התרעמו והביעו את זעמם בשל מחסור חמור במזון בסיסי, הגבלת חירויות אזרחיות וההתנהלות של הרשויות מול המגפה.

בעיר הבירה הבאנה אלפים רבים תקהלו ברחובות שונים כולל במרכז ההיסטורי של העיר וצעקו יחדיו "דיאס-קאנל התפטר", מולם התייצבו קבוצות קטנות של תומכי המשטר שהניפו דגלי קובה ושאגו 'פידל' לזכרו של פידל קסטרו, המהפכן והשליט ששימש ראש ממשלת קובה 17 שנה ועוד 32 שנה כנשיא המדינה. חלק מההפגנות הסלימו והידרדרו לאלימות, קבוצת מוחים הפכה רכב משטרה בזעם והשליכה אבנים לעבר הרכב. בנוסף הם צעקו למשטרה שמטפלת בהפגנות "כוחות הדיכוי".

ברחבי הבירה נצפתה נוכחות משטרתית עזה וכוחות הביטחון אף שלחו ג'יפים רבים שעליהם מכונות יריה. עד 9 בערב כמעט כל ההפגנות שכחו והאווירה נרגעה, אבל זאת בגלל העוצר הלילי שהטילה ממשלת קובה בשל הקורונה. לפי עדי ראייה, נעצרו מספר עשרות מפגינים, המשטרה השתמשה בגז פלפל והיכתה מספר מפגינים וגם צלם של סוכנות AP.

הפגנת מחאה קובה
הפגנת מחאה נגד הממשלה בהבאנה, קובה, אתמול | צילום: רויטרס

חלק מהמוחים הצטרפו לקהל ברחובות אחרי שנחשפו למתרחש דרך הרשתות החברתיות, שהן נושא מעניין בקובה – רק לפני שנתיים וחצי בקובה התירו להשתמש במכשירי סלולר עם אינטרנט למרות תשתיות נחותות שחלקן קרסו בעת ההפגנות.

מיראנדה לזארה, מורה לריקוד בת 53, שהיתה בין המפגינים בהבאנה, אמרה לסוכנות 'רויטרס': "אנחנו עוברים זמנים ממש קשים, אנחנו צריכים לשנות את המערכת שלנו".

דיאס-קאנס שעומד בראש המפלגה הקומוניסטית של קובה, האשים כמובן את האויבת הגדולה של המשטר, ארה"ב והמלחמה הקרה שמתנהלת מולה שבגללה יש חוסר שקט בקובה. בשנים האחרונות ארה"ב הידקה את החרם בן עשרות השנים על קובה שהיא כזכור מדינת אי בקאריביים עם 11 מיליון תושבים.

עוד לדברי דיאס-קאנל, רבים מהמוחים היו כנים במעשיהם ובדבריהם אבל לטענתו האמריקאים אחראים למניפולציה של הדברים וההקשרים בקמפיינים במדיות החברתיות וכן 'שכירי חרב' אמריקאים בשטח מלהיטים את האווירה. דיאס-קאנל הזהיר כי ארצו לא תסבול פרובוקציות נוספות וקראה לתומכיו להתעמת מול פרובוקציות.

הבוקר יום שני, 9:00 שעון קובה, צפוי דיאס-קאנל לשאת נאום נוסף לאומה הקובנית.  ניכר הלחץ הרב שיש על השליט שנכשל בניסיונו להיכנס לנעליים של פידל וראול קסטרו, מספר גובר והולך של הפגנות נראו בשנה האחרונה בקובה והן לא היו נפוצות כלל בעבר במדינה בהיקפים האלה, כאשר מלבד הבאנה המחאה נגד הממשלה התרחבה לערים רבות נוספות. הפעם האחרונה שארעו הפגנות כה גדולות הייתה ב-1994.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות