עולם

ביפן התגלה האדם הראשון שנהרג במתקפת כרישים

כרישים, אילוסטרציה כרישים, אילוסטרציה

ארכיאולוגים הצליחו לשחזר את מותו האלים של הקורבן הראשון הידוע להתקפת כרישים. גופתו של האדם בת 3,000 שנה נמצאת באתר צוקומו ביפן ונחקרה על ידי מומחים באוניברסיטת קיוטו. הם הסתייעו במדענים מאוניברסיטת אוקספורד שחקרו ראיות לפציעת טראומה קשה ואלימה על שרידי השלד של צייד-לקט מהתקופה הפרה-היסטורית.

שניים מהמומחים, פרופסורים אליסה ווייט וריק שולטינג, הודיעו: "בתחילת היינו מבולבלים ונסערים מה היה יכול לגרום ל-790 פציעות עמוקות ומשוננות לגוף האדם הזה. היו כל כך הרבה פציעות ועדיין הוא נטמן בבית הקברות הקהילתי".

רוב הפציעות המתועדות היוא באזורי הידיים, הרגליים, החזה והבטן. החוקרים פעלו לפי שיטת האלימינציה. הם פסלו מעורבים אנושית במותו ופסלו גם מוות כתוצאה מעימות עם בעלי חיים טורפים ונבלות, סוג של מוות שהיה נפוץ מאוד באותה תקופה.

מקרים מדווחים של תקיפות כרישים מאותה תקופה הם מאוד נדירים וכמעט שלא תועדו כאלה, לכן החוקרים היו צריכים לעבור לבחון ראיות פורנזיות של מקרי תקיפות כרישים כדי למצוא רמזים. הם עבדו יחד עם המומחה ג'ורג' ברג'ס ממחקר כרישים בפלורידה.

אחרי חקירה מקיפה, יסודית ועמוקה שהתפרסה על שלוש יבשות – מיפן באסיה דרך בריטניה באירופה ועד ארה"ב באמריקה – הגיעו החוקירם למסקנה כי האדם, שביפן זכה לכינוי "מספר 24", מת בין 1370 ל1010 לפני הספירה.

חלוקת הפצעים על הגוף רומזת באופן חזק כי הקורבן היה חי בזמן שהותקף, יד שמאל שלו נחתכה ונגדעה, כנראה פציעה שנוצרה מתוך ניסיון להגנה עצמית.  הגופה של מספר 24 נמצאה ונטמנה לצד קרוביו בבית קברות.

תיעוד החפירות באזור הראה כי בנוסף לאותו אדם היתה חסרה רגלו הימנית, בעוד רגל שמאל שלו מוקמה על פני גופו בצורה מהופכת.

השורה התחתונה של המחקר קובעת: "בהתחשב בפצעים, הקורבן מת בוודאות מהתקפת כרישים". המומחים העלו תאוריה לפיה יתכן מאוד כי האדם יצא לדוג עם חבריו באותו הזמן, ובזכות כך גופתו נמצאה מהר. בנוסף, לפי סימני השיניים שנמצאו על הגופה, אופיים וצורת התרסותם, המומחים מעריכים כי המין שסביר ביותר שהיה אחראי לתקיפה הוא או כריש לבן או נמר.

המחקר פורסם במגזין המדעי  Journal of Archaeological Science

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות