עולם

הוריאנט החדש שיגרום לכם להתגעגע לוריאנט הדלתא

נגיף עוד וריאנט ועוד וריאנט

זה נשמע יותר כמו שם של ריקוד לטיני מאשר שם של מוטציה אבל תזכרו את השם למבדה LAMBDA שאותר באוסטרליה וצפוי בקרוב להחליף את וריאנט הדלתא בתור איום הקורונה הגדול ביותר. מחקרים עדכניים הראו שהזן החדש מדבק הרבה יותר ואותר ב-30 מדינות שונות בחודש האחרון, הוא גם עמיד הרבה יותר בפני החיסונים.

המקור של התפתחות וריאנט הלמבדה הוא במדינת פרו, בה אותר כבר באפריל, ומאז הוא אחראי ל-81% ממקרי המוות במדינה הדרום אמריקאית. מה שמדאיג הוא שבעקבות וריאנט הלמבדה, פרו הפכה למדינה עם שיעור התמותה הגבוה בעולם מקורונה.

באוסטרליה אותר הווריאנט בנוסע שהגיע מחו"ל באפריל ושהה בבידוד במלון ליד סידני שבמדינת ניו סאות' וויילס, כך לפי מאגר הגנומיקה 'אוס-טראקה' שעוקב באוסטרליה אחר שרשראות הדבקה.

הצד האופטימי הוא שלפי שעה הווריאנט החדש לא התפרץ ברחבי האוכלוסיה באוסטרליה וזאת, מעריכים מומחים, בשל תנאי הסגר והמגבלות הקשות והמחמירות שנהוגות באוסטרליה בעקבות כל מקרה של קורונה. אבל כמו שמלמד אותנו הניסיון עם וריאנטים אחרים ובמיוחד וריאנט הדלתא שהתפרץ בישראל והפחית את יעילות החיסון, גם במקרה של למבדה, הצפי הוא להתפרצויות נוספות ברחבי העולם ושיגיע בשלב מסוים גם ארצה.

https://twitter.com/disclosetv/status/1412410143627689991

בבריטניה אותרו שישה מקרים שלשום (יום שני) של נדבקים בווריאנט הלמבדה, וכזכור ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון ושר הבריאות שלו סאג'יד ג'אביד הודיעו השבוע כי בריטניה בדרך להיפתח במלואה וב-19 ביולי, עוד פחות משבועיים, יוסרו כל מגבלות הקורונה, וזאת למרות העליה במספר הנדבקים בוריאנט הדלתא.

הממשלה הבריטית נשענת על כך ש-37 מיליון בריטים כבר חוסנו לפחות במנה אחת ושגם אם וריאנט הדלתא מדבק ביותר, הוא אינו קטלני כפי שהיתה הקורונה בעידן שקדם לחיסונים. השאלה היא אם עוד וריאנטים ועוד לחץ ציבורי ועולמי יצליחו להשפיע על ג'ונסון וממשלתי ולגרום להם לעשות עוד סיבוב פרסה ולהחזיר את המגבלות. כבר בשבועות האחרונים נותרו מעט מאוד מגבלות בבריטניה, ואפילו חצאי גמר היורו שנערכים בימים אלה משוחקים לעיני 60 אלף צופים באצטדיון וומבלי.

האם בכוחו של וריאנט הלמבדה לשנות ולהחזיר אותנו שוב אחורה מבחינת תחלואה, מוות ומגבלות? לטענת מומחים בפרו, ובהם פרופסור פבלו צוקאימה מאוניברסיטת קאייטנו הרדיה בלימה, פרו: "וריאנט הלמבדה מדבר ברמה הרבה יותר גבוהה מכל וריאנט אחר, אפילו מוריאנט הדלתא הנודע לשמצה". טענות אלה גובו מחקרית בדו"ח של החוקר הלונדוני ג'ף בארט ממכון 'וולקאם סאנגר', שטען: "למבדה היא דפוס ייחודי של עירוב 7 מוטציות ובאמצעות חלבון ה'ספייק' בו הנגיף משתמש כדי להיצמד לתא ולהדביק תאים אנושיים, הוא מדבק הרבה יותר. החוקרים מסוקרנים במיוחד ממוטציה אחת שנקראת Q452L שנודעה כמדבקת מאוד".

החששות של החוקרים הוא כי יעילות החיסונים מול וריאנט הלמבדה פחותה עוד יותר מאשר מול וריאנט הדלתא, כך לפי חוקרים מאוניברסיטת צ'ילה בסנטיאגו הבירה. הנוגדנים פחות עמידים ומנוטרלים בקלות מול הוריאנט החדש ולכן הוא גם מתגבר בקלות על החיסון וגם מדבק הרבה יותר.

וכאילו לא די בוריאנט למבדה, ישנו וריאנט חדש נוסף בשם אפסילון שגם הוא מעורר דאגה רבה באמריקה, גם הוא עמיד יותר בפני החיסונים ומדבק מאוד

מוטציה חדשה לנגיף "קורונה", המכונה "אפסילון", מעוררת דאגה באמריקה והתפשט אף הוא כבר במעל 30 מדינות לרבות ארה"ב. ואצלנו? בארץ כשעוד בכלל עסוקים בוריאנט הדלתא ומרוב לחץ אף חושבים על חיסון שלישי ניסויי. אם כבר יינתן חיסון שלישי, שיוודאו קודם לכן שהוא מסוגל להתמודד עם הווריאנטים החדשים למבדה ואפסילון.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות