עולם

קאמבק מדכא: הטאליבן בדרך להשתלט מחדש על אפגניסטן

לוחמים אפגניים צבא אפגניסטן טאליבן לוחמים אפגניים לצד כוחות צבא אפגניסטן שנמצא על סף קריסה

מעל אלף חיילים אפגניים נמלטו למדינה השכנה טג'יקיסטן אחרי עימותים עם לוחמי הטאליבן, כך לפי גורמים רשמיים. "כוחות צבא אפגניסטן נסוגו מעבר לגבול במטרה להציל את חייהם", נמסר בהודעת משמר הגבול של טג'יקיסטן. אירועי האלימות נמצאים בעלייה באפגניסטן וארגון הטרור הטאליבן רשם הישגים משמעותיים בשטח, במיוחד בצפון המדינה, בשבועות האחרונים.

העלייה במפלס האלימות מתרחשת במקביל להודעה על יציאת כוחות צבא ארה"ב ובריטניה אחרי 20 שנה במדינה, בעקבות אירועי 11 בספטמבר 2001 (הפלת מגדלי התאומים) שבעקבותיהם הגיעה הפלישה האמריקאית לאפגניסטן. רוב מוחלט של הכוחות הזרים שנותרו באפגניסטן כבר עזבו ואחרים נמצאים בהליך עזיבה אחרי שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הציב את ספטמבר הקרוב – עוד חודשיים – כמועד הסופי להסגת הכוחות האמריקאים והשבתם הביתה. החששות כי הצבא האפגני נמצא על סף קריסה הולכים וגוברים.

במקביל לזינוק בקרבות ובאירועים אלימים נרשמת ירידה חדה במוראל החיילים האפגניים, שנזקקים להילחם ברמות שלא ידעו קודם לכן וזאת עוד ללא עזרת הכוחות הזרים שנטשו –  שילוב קטלני שמאיים להחזיר את הטאליבן במהרה לשלטון במדינה. גורמים בממשלה מצייצים בטוויטר ומשחררים הודעות בלתי פוסקות לעבר החיילים בניסיון להגביר מוטיבציה בשורותיהם, אולם גם הם לא מצליחים למנוע פגיעה קשה במוטיבציית הלחימה של הצבא בזמן שגוברים הדיווחים על אבידות בקרבות, על נסיגות ועל נפילת מחוזות מרכזיים לידי הטאליבן.

מפקדי צבא בשטח מתריעים כי יש להם מחסור חמור בנשק ועיכובים משמעותיים באספקת תחמושת וציוד תומך לחימה, זאת בזמן שראשי הצבא היושבים בקאבול מנסים לשחק במלחמות פסיכולוגיות ומדברים על "נסיגה טקטית" – דברים שאף אחד לא קונה.

לפי ההסכם שנחתם עם נציגי הטאליבן, ארה"ב ובעלות בריתה החברות בנאט"ו הסכימו להסיג את כל כוחותיהם מאפגניסטן בתמורה למחויבות הטאליבן לא לפעול באף אזור בו הם שולטים, אבל כוחות הטאליבן מנצלים את העובדה שבמסגרת ההסכמים אם לא התחייבו להפסיק את הלחימה בכוחות צבא אפגניסטן. לפי דיווחים הטאליבן שולט כעת בשליש משטחה של אפגניסטן.

אחד האזורים בהם כוחות הטאליבן עשו התקדמות רבה ומהירה בלחימה היא במחוזות בדאחשן וטאחאר שגובלים בטג'יקיסטן, שם הם הצליחו להניס חיילים אפגניים בשבועות האחרונות. וכך, במשך ארבעת הימים האחרונים ברציפות מתועדים מדי יום חיילים אפגניים שנמלטים לטג'יקיסטן והיו עוד מספר אירועים דומים בשבועיים האחרונים. סך הכל מדובר בשבועיים אלה על כ-1600 חיילים שחצו את הגבול כדי להשיג מקלט מפני כוחות הטאליבן המאיימים. החיילים שבורחים אחרי לחימה לטג'יקיסטן מבקשים ממנה להכיר בהם כפליטים.

"הטאליבן ניתק את כל הכבישים ולחיילים לא נותרה על ברירה אלא לחצות את הגבול", אמר גורם אפגני לסוכנות הידיעות 'רויטרס'. לטענת המקומיים הכוחות האפגניים השתמשו בדרכים שונות ומגוונות להימלט. כוחות משמר הגבול הטג'יקיים העניקו להם מחסה ומזון. לא כל כוחות הצבא בורחים מעבר לגבול, יש גם כוחות צבא רבים שברחו לבירה קאבול לפני כחודש ויותר כשהם זיהו את מתקפת הטאליבן המתקרבת.

נשיא אפגניסטן אשרף גאני אמנם מתעקש שצבא אפגניסטן מספיק חזק כדי לעמוק בפרץ ולשמור על שלטונו אבל ספק אם הוא מאמין בדבריו, נוכח הדיווחים על יותר ויותר חיילים אפגניים שנמלטים מהקרבות ומבקשים מקלט לא רק בטג'יקיסטן אלא גם בפקיסטן ובאוזביקסטן. המדינות השכנות לאפגניסטן כבר מכינות עצמן לעליה חדה בכמות הפליטים שיגיעו אם כצפוי הלחימה תוסיף להתגבר.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות