עולם

הקץ לביריונות השפים במטבח

שף מסעדה צילום: PIXABAY

 

השף הבריטי גורדון ראמזי התפרסם בתור שף תכניות הריאליטי המשוגע שגוער במתחרים ובסו-שפים וכמוהו בארץ שלנו וברחבי העולם שפים רבים נודעו במזג החם שלהם וחלקם לעיתים הגיע לסף התעמרות בעובדיהם. העתיד במטבח צפוי להיות שונה לגמרי, מעודן יותר וללא ביריונות.

איגוד השפים הבריטי  'יונישף' הודיע אתמול (יום א') בערב כי מסעדות בעלות כוכבי מישלן יופשטו מכוכבי המישלן שלהם אם צוות העובדים בהן חווה ביריונות מצד השפים. זו תגובה נחרצת להאשמות על התנהגות מתעללת ופוגענית מצד שפים כלפי קולגות בתעשיה שהפכו לתכופות ומקובלות מדי. איגוד השפים הבריטי אף פנה לחבריו בבקשה לחתום על עצומה שתחייב הסרת כוכבי מישלן ועיטורים נוספים ממסעדות שבהן מתעללים בעובדים.

"הענקת פרסי הכרה וחסויות בשם חברות שונות לא יכולים עוד להיחשב רצויות במקומות בהם מתייחסים בקלות דעת להתעללות וסבל של עובדים", אמר מזכ"ל איגוד השפים הבריטי, בריאן מקאלדרי לעיתון 'טיימס' הבריטי.

השפית הבריטית הידועה והמצליחה ממוצא הודי אסמה קהאן שבבעלותה מסעדה הודית בלונדון, היתה ממובילות הקמפיין, וכתבה בפוסט בפייסבוק: "שוברת שתיקה – מטבחי מסעדות לא אמורים להיות מקומות מפחידים. שאלה למדריך מישלן בבריטניה: האם יש לכם קוד התנהגות למסעדה/שף שאתם מעניקים לו כוכב?". בנוסף אליה השף הסקוטי טום קיצ'ין השעה שני מנהלי מבטח בכירים אחרי טענות שהתעללו בעעובדים, כולל הטרדות מיניות ומניעת מזון ושתיה במהלך משמרות שנמשכו 18 שעות.

וכך החל בחודשים האחרונים קמפיין, שמרכזו בבריטניה, לשינוי התנהגות במטבחי שפים ולהתאמת התעשיה הקשוחה והתובענית הזו לסביבת עבודה מודרנית שמכבדת עובדים ומכירה בזכותם הבסיסית ליחס אנושי. הקמפיין חכם ואפקטיבי שכן הוא מכוון את הלחץ כלפי נותני חסות מובילים בעולם האוכל ובראשם תעשיית כוכבי מישלן ומאיים על קשירת המותג שלה להתעללות בעובדים אם היא לא תדאג להקפיד על מתן כוכבים רק למסעדות בהן עובדים זוכים ליחס ראוי.

מן הסתם זה לא פשוט. האנשים שמחברים את מדריך מישלן אינם חברת חקירות וזה יהיה לא הוגן לחשוב שהם אמורים לדעת על אופן התנהלות מטבחים שונים, אבל יחד עם זאת איגוד השפים הבריטי כן מצפה להפגין רגישות ולהיות קשובים למטבחים שבהם מתפרסמים סיפורים בעייתיים ועדויות עובדים שחוו התעללות ובמידת הצורך גם להסיר למסעדות כוכבי מישלן.

שפים שונים טוענים כי סביבת העבודה במטבחים היא במתח גבוה ורגשות גועשים ומתפרצים ולכן קשה לצפות לאווירה מושלמת, כמו כן יש להיזהר ממסע נקמה וסחטנות של עובדים שרוצים לפגוע במוניטין המסעדה לאחר שפוטרו. ובכל מקרה, גם אם הדרך עדיין ארוכה לצדק חברתי במטבח, עצם העובדה שנושא כזה צף לתודעה ולפתע יש רגישות לעובדים גם במקצוע כה לחוץ ותובעני – בהחלט ניתן לראות בכך סוג של פריצת דרך חברתית נוספת.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות