עולם

מיאמי: האסון שהיה חייב להימנע

אתר אסון מיאמי אתר אסון קריסת הבניין בשכונת סרפסייד במיאמי. 97 איש מתו באסון וישנם נעדרים נוספים

חמישה ימים אחרי קריסת בנייני המגורים בשכונת סרפסייד במיאמי, פלורידה, ועדיין ישנם לא פחות מ-150(!) בני אדם שעדיין נחשבים לנעדרים, זאת בשעה שמאמצי החילוץ עדיין נמשכים באתר האסון. עד כה נספרו בדיווחים הרשמיים רק 11 מתים באסון שארעה בלב שכונת מגורים עם תושבים יהודים רבים. בין המתים זוהו שלושה: פרנק קליימן (55) ודייויד אלטמן (50) היהודים וכן מרקוס ג'וזף גוארה (52).

בין הנעדרים ישנם גם שני תלמידים צעירים שלמדו בבית ספר יסודי באזור. 15 תלמידים אחרים ניצלו מהאסון ובית הספר והמרכז הקהילתי באזור מספק להם ייעוץ ותמיכה, אם כי לפי דיווחים ב'מיאמי הראלד' עד כה אף תלמיד לא ניגש לבקש סיוע.

הבניין הדרומי בן ה-12 קומות במגדלי צ'אמפליין שקרס בחלקו ביום חמישי הותיר גבעות של אפר, הריסות ופסולת, כאשר צוותי החילוץ וההצלה ומתנדבים רבים מתרוצצים סביב השעון ומנסים לאתר ניצולים שאולי שרדו בדרך נס, ולמרות הזמן שעבר הם עדיין לא התייאשו ולא הרימו דגל לבן. "הדבר הכי קשה הוא לראות את קרוביהם של הנעדרים ממתינים כל כך הרבה זמן בדאגה ובחרדה לחדשות, זה ממש קורע לב", סיפרה דניאלה לוין-קאווה, ראש מחוז מיאמי-דייד (מרכז מיאמי), בתדרוך הערב. לוין-קאווה הוסיפה: "קרוביהם של הנעדרים מתמודדים עם ידיעות שהם עלולים לא לראות יותר בחיים את אהוביהם והם לומדים לעכל שחלק מאהוביהם יחזרו רק בתור חלקי גופות".

תלוליות של הריסות ופסולת שצוותים סיננו סביב השעון בחיפוש אחר שרידים ומחזיק בתקווה למצוא ניצולים כאשר החיפושים ומאמצי החילוף נמשכים מסביב לשעון וכוללים שימוש בכלבי הרחבה, סונאר, מצלמות, ציוד כבד ועובדים מהמשלחת שהגיעה מישראל כדי לסייע. באזור נפתח מוקד חירום לסיוע למשפחות המתים והנעדרים.

"האסון בסרפסייד התניע עניין חדש ופתאומי בבניינים הותיקים יותר בדרום-פלורידה" – מתוך הטוויטר של רשת החדשות WPLG

האם לאסון מיאמי יהיו השלכות פוליטיות?

הבניינים שקרסו היו הבניינים הצפוני והדרומי בקומפלקס בשכונת סרפסייד שנבנו ב-1981 ומצד מזרח נוסף לקומפלקס עוד בניין שנבנה ב-1994 וגם הוא ניזוק וסובל מסדקים ושברים. מומחי בנייה טוענים כי התושבים בבניין המזרחי בטוחים וכי לבניין לא נשקפת סכנת התמוטטות. יחד עם זאת אחרי הטראומה הגדולה שחוו תושבי האזור, חלק מתושבי הבניין הסמוך חוששים שצפוי לו גורל דומה לבניינים השכנים, שגם עליהם הרשויות טענו שהם בטוחים.

בהחלט יש מידה של חוסר אמון של תושבי אזור האסון כרגע ברשויות, לפי דיווחים מהשטח וציטוטים של שכנים שהובאו בתקשורת. בכל אופן, רק שני אנשים ביקשו רשמית לעבור לבניין אחר עד כה. הדרישות מהעיריה הן לאשר כל 40 שנה את תקינותם של מבנים ולפי דיווח באתר המקומי לוקאל 10, הבניין הדרומי עמד להיות משופץ באופן דראסטי בקרוב. כעת הרשויות בוחנות לעדכן את ההוראה הזו ויתכן כי תקינות בניינים תיבדק ותיבחן לעומק בתדירות יותר תכופה מאחת ל-40 שנה.

לדברי ראש מחוז סרפסייד צ'רלס ברקט, היו צריכים להתנופף דגלים אדומים לגבי הבניין שנמצא בסכנה ועל סף קטסטרופה. "לבניין הזה היו בעיות ממש רציניות", אמר ברקט ללוקאל 10, "היו חייבים להיות סימנים לבעיות בבניין הרבה לפני אתמול". תוכננו כבר באפריל על פרויקטים של בניה ושיפוצים בעלות 15 מיליון דולר, תוך פירטו בעיות הבניין – נזק לבטון, חלודה רבה, גג במצב לא תקין בכלל.

דוברת מימשל ביידן הודיעה כי היא תומכת בחקירה שתמצא את הסיבות לקריסת הבניינים, וכאן עשויה להתפתח סוגיה פוליטית מעניינית: רון דה סנטיס מושל פלורידה נחשב כיום לאחד הרפובליקנים הכי פופולאריים בארה"ב ורבים רואים בו מועמד לנשיאות ארה"ב ב-2024. ברור לכולם שהדמוקרטים היו רוצים, גם אם בצדק וגם אם לא, לפגוע בשמו ולהשחיר את תדמיתו. מעניין יהיה לעקוב גם אחרי ההשלכות הפוליטיות של האסון.

אזור הנצחת המתים הסמוך לבניינים שקרסו. 11 מתים ו-150 נעדרים כעבור חמישה ימים מהאסון | צילום: רויטרס
אזור הנצחת המתים הסמוך לבניינים שקרסו. 11 מתים ו-150 נעדרים כעבור חמישה ימים מהאסון | צילום: רויטרס
שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות