עולם

מומחים: התוקפנות של סין מסכנת את העולם

אימון של הצבא הסיני אימון של הצבא הסיני

השבוע תחגוג סין 100 שנה להקמת המפלגה הקומוניסטית, ומומחים במערב מתריעים מפני הסכנה הגדולה הטמונה בהתעצמותה של סין ובשיטות האגרסיביות שהיא מפגינה בזירה הבינלאומית.

ההתנהלות האגרסיבית של סין, בשילוב עליית כוחה הצבאי, עלולה להוביל לעימות צבאי, טוענת אורוויל של, מומחית לענייני סין וליחסי סין-ארה"ב. יחסיה של סין עם מדינות שונות כמו אוסטרליה, הודו וארה"ב הידרדרו לאחר שסין הפגינה שרירים בזירה הבינלאומית בשנה האחרונה. בין המדינות שיחסיהן עם סין נמצאים בשפל בשל מחלוקות עזות אפשר למצוא את יפן, דרום קוריאה, הפיליפינים, וייטנאם, אינדונזיה, בריטניה, הולנד, קנדה וזו רק רשימה חלקית.

"סין משחקת משחק עדין שעלול להוביל לקץ החלום שלה ולסיים את מערכת השוק הגלובלי כפי שאנחנו מכירים אותה", מזהירה של בראיון לרשת CNBC, "המערכת הגלובלית עלולה להתקרב לקיצה בהרבה מאוד תחומים כפי שאנחנו מכירים אותם היום, ולכן מדובר בסכנה כה עצומה". של מצביעה על דיפלומטיית 'הזאב הלוחם' של סין כסכנה עולמית – סין עושה רק מה שהיא מוצאת לנכון שטוב לה תוך שהיא פועלת בצורה תוקפנית מבלי להתחשב באינטרסים, במדיניות, ברצונות ובמחשבות של מדינות אחרות.

סין הפכה לביריון העולמי לטענת מומחים רבים במערב, בצל מגיפת הקורונה שכזכור יצאה ממעבדה בווהאן והביאה לנזק אדיר – בריאותי וכלכלי – בכל העולם. ההתנהלות המפוקפקת של סין לאורך כל התקופה (לא שיתפה פעולה עם חקירה בינלאומית, שיקרה וטייחה ומסרה לעולם נראטיב שקרי על אופן התפרצות הנגיף) והעובדה שסין עצמה בקושי נפגעה בזמן שהמערב בקריסה, הובילו למתיחות ולהידרדרות ביחסים עם מספר מדינות. בין היתר – סין הטילה סנקציות מסחריות על אוסטרליה, נכנסה לעימות צבאי עם הודו באזור הגבול אותו חולקות שתי מדינות הענק ובנוסף השתלטה על חלקים מים סין הדרומי שנתון במחלוקת בינלאומית ולסין יש שם תביעות טריטוריאליות.

גם ההתנהלות של דיפלומטים סיניים מעבר לים הפכה לאגרסיבית יותר מול מדינות שונות, הן ברמה האישית והן ברשתות החברתיות, דוגמת טוויטר – פלאטפורמה שבכלל חסומה לשימוש בסין עצמה אבל זה לא מפריע למשטר הקומוניסטי לייצא את התעמולה שלו באמצעותה.

של טוענת כי לדעתה "זו עובדה מדהימה שסין, בדיוק בזמן שהיא הפכה ליותר מצליחה, יותר עשירה ויותר חזקה מאי פעם, הצליחה להרחיק ולגרום ניכור למדינה אחר מדינה".

במקביל כזכור סין ממשיכה בפשעים נגד האנושות ובהפרות בוטות של זכויות אדם ובפרט זכויות מיעוטים. הניסיונות של מדינות ה-G7 שראשיהן נועדו מוקדם יותר החודש, ליצור חזית מול סין נראים עד כה פתטיים וחסרי שיניים, עם כל הכבוד לסנקציות קלות שהטילו ארה"ב, בריטניה וקנדה נגד כמה בכירים סיניים בגלל ענייני זכויות אדם.

סין, שהשיבה בסנקציות משלה נגד המדינות האמורות, ממשיכה לעשות מה שהיא רוצה ולא מרגישה שהיא חייבת לתת דין לאף אחד. רק השבוע נסגר העיתון החופשי היחיד בהונג קונג, עוד צעד בדרך של סין להשתלט לגמרי על הקולוניה הבריטית לשעבר.

מומחה נוסף לסין, רוברט דיילי ממרכז קיסינג'ר, טוען כי הלחץ הבינלאומי על סין לא פגע אף במאום בתמיכה של האוכלוסיה הסינית במפלגה הקומוניסטית ומעמדו של הנשיא סין שי ג'ינפינג חזק ויציב מתמיד. דיילי מסביר כי " כל עוד העם הסיני רואה שאיכות החיים שלהם בצמיחה והם נהנים מרווחה טכנולוגית ובמקביל מערכות הבריאות והחינוך משתפרות, זה מחזק את התמיכה במפלגת השלטון. ביקורות חיצוניות על סין, כולל בענייני הונגקונג ומחוזות אחרים, נתפסים כמתקפות על סין עצמה שמיועדות להחלישה".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות