כללי

מנכ"ל ביונטק מודה שאנחנו בדרך למנה הרביעית

בדרך לחיסון רביעי במרץ? יתכן בהחלט

בדרך לחיסון רביעי במרץ: אוגור שאהין, המייסד המשותף ומנכ"ל ביונטק, החברה הביוטכנולוגיה הגרמנית, השותפה של פייזר לפיתוח החיסון, טוען כי חיסון בשלוש מנות אינו עמיד בפני וריאנט הקורונה. "עלינו להיות מודעים שאפילו המחוסנות 3 פעמים צפויים להעביר את המחלה… ברור שזה רחוק מאוד מ-95% יעילות החיסון שהשגנו נגד הווירוס המקורי", אמר שאהין לעיתון הצרפתי 'לה מונד' בראיון שפורסם אתמול (יום ב').

בכל זאת, שאהין מתעקש שהדאטא הטרי מבריטניה ודרום אפריקה נותן "מידע מעודד". לפי מחקר בדרא"פ, בה דווח לראשונה על וריאנט האומיקרון, שתי מנות חיסון מספקות הגנה יעילה ב-70% בכפחתת הסיכוי לאשפוז בבית חולים. ועדיין "לאורך הזמן תהיה ירידה ביעילות החיסון מול האומיקרון, זה מה שצפוי לקרות, אבל עדיין ניתן לראות כמה מהר זה יקרה. לא אתן הערכות על סמך דאטא ראשוני שיוצא מהממעבדות אלא על סמך דאטא מהחיים האמיתיים, צעד ראוי הרבה יותר", אומר שאהין, אימונולוג גרמני.

שאהין הצדיק וחיזק את אותם צעדים – הקפדה על בדיקות בכלל ושל מבוגרים בפרט, במיוחד בחורף, הקפדה על מסכות ועוד בניסיון לשלוט בהתפשטות הוריאנט החדש. הוא הוסיף כי החברה הגרמנית כבר מפתחת חיסון קורוני מותאם לאומיקרון, שמשתמש בחלבון הספייק של הווריאנט ו-32 המוטאציות שלו כאנטיגן. לדבריו של שאהין, בחודש מרץ החיסון החדש – הרביעי – יהיה מוכן.

חיסון שנותנים 4 פעמים בשנה זו הצלחה מסחרית-שיווקית מסחררת אבל האם לא מדובר בכישלון רפואי קולוסאלי? מותר לתהות, בכל מקרה ביונטק ממשיכה ביעדיה לפתח חיסון נגד אומיקרון בתוך 100 יום, עד חודש מרץ, בכפוף לאישורים רגולטוריים כולל אישור ה-FDA. ישנם חוקרים שהביעו דאגהג לגבי יעילות החיסונים החודשים, שבמקום לעודד מערכות הגנה חיסוניות חדשות, הם עלולים לחזק הגנה חיסונית לא רלבנטית ולא מתאימה.

https://twitter.com/disclosetv/status/1473057459942088705

"אני לא חושב שהעיקרון של היתפותזה לא מוכחת הוא בעיה אמיתית", אמר שאהין וצפה כי "מערכת ההגנה החיסונית בעלת יכולת הסתגלות וגמישות, וחיזוקה שלה ויצירת נוגדנים חדשים בגוף עשויה מאוד להועיל, בכל מקרה נצטרך לבחון זאת בניסויים".

מודרנה מנסה לנצל את המצב וטוענת: הבוסטר שלנו יעיל מול אומיקרון

זן האומיקרון ממשיך להתפשט בעולם. לדברי ארגון הבריאות העולמי הווריאנט החדש אותר ב-89 מדינות ובארה"ב המרכז לבקרת מחלות ומניעתן טוען כי הוא אחראי ל-93% ממקרי ההדבקה האחרונים. הייחוד של האומיקרון שהוא מצליח להתפשט גם בקרב קבוצות אוכלוסיה עם רמת חסינות גוהה. בקרוב יהפוך האומיקרון לווריאנט המוביל והדומיננטי ויתפוס את מקומו של הדלתא.

בשלב זה עדיין לא ברור כמה יעילים החיסונים נגד הוריאנט החדש, אולם יש לציין כי עד כמה הדאטאט מעודד ומציג ירידה בכמות האשפוזים והחולים קשה באומיקרון ביחס לנגיף המקורי ולדלתא.

בתוך כך, מודרנה הודיעה כי מנת הבוסטר שלה "נדמה שמספקת הגנה" מול האומיקרון.  מודרנה שכמו פייזר-ביונטק משתמשת בחיסון בטכנולוגיית mRNA הודיעה אתמול כי החוקרים של החברה מצאו כי 50 מיקרוגרם מנת חיסון, שנותנים בבוסטר, העלתה את רמת הנוגדנים בגוף. יחד עם זאת הדאטאט של מודרנה מתבסס על 20 אנשים שקיבלו את הבוסטר במסגרת ניסוי מעבדה.

נותר להמתין ולראות האם באמת כצפוי הולכים לקראת חיסון רביעי, ובאיזה שלב יוחלט כל המחוסנים 3 פעמים אינם מוגנים ולא זכאים לתו ירוק, בהנחה שהממשלה תמשיך באותן תפיסות של השנה האחרונה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות