כללי, עולם

אירופה בצל האומיקרון: שובן של ההגבלות והמחאות

הפגנות בבלגיה נגד ההגבלות החדשות

בקיץ האחרון מספר מדינות באירופה, מדנמרק ועד בריטניה, הסירו את מגבלות הקורונה, אולם כעת עם תקופת החורף לקראת חג המולד והגעת וריאנט האומיקרון שגורם לשיא נדבקים חדש, מדינות אירופה מחזירות את המגבלות בניסיון לצמצם את ההדבקה.

שר הבריאות של בריטניה סאג'יד ג'אוויד שעמד מאחורי הסרת ההגבלות באי הבריטי ביולי האחרון, הזהיר אתמול כי "אי אפשר להבטיח שחג המולד יתקיים כרגיל ללא סגרים", כשמומחי  יבריאות מעריכים כי בלי החמרה בהגבלות כמות הנדבקים תגיע לשני מיליון בני אדם עד סוף החודש. במקביל מדינות רבות באירופה מסרבות להכניס תיירים בריטים בהן צרפת, גרמניה ואחרות.

בבריסל בירת בלגיה ובערים רבות נוספות באירופה נמשכות הפגנות נגד המגבלות הסגרים ודרכון החיסונים וגם שם יש עימותים עם המשטרה.

הנה פירוט המגבלות במדינות אירופה השונות: בבלגיה 9,998 חיוביים לקורונה ביממה, 1 מכל 10 מקרים חדשים מיוחסים לאומיקרון, וההגבלות כוללות עבודה מהבית והגבלה על כמות השולחנות שמותר להציב במסעדות ובארים – מותר עד 6 אנשים בלבד. אסור לקיים מסיבות פרטיות, מסעדות מועדונים ופאבים שבהם אי אפשר לוודא שמירה על ריחוק חברתי נסגרו לחלוטין עד להודעה חדשה.

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה קרו וממשלתו ייפגשו ביום רביעי הקרוב, יומיים לפני ערב חג המולד, כדי לדון במגבלות חדשות. בינתיים אצל השכנה הולנד (14,616 חיוביים ביום) כבר הוכרז על סגר בתקופת חג המולד שיימשך לפחות עד 14 בינואר ובמסגרת הסגר כל החנויות הלא חיוניות ייסגרו לתקופה.

הגבלות על תיירות במדינות אירופה הגדולות

בצרפת 58,536 חיוביים לקורונה ביום, כולל 15 אלף מטופלים בבתי חולים, והצעדים החדשים של הממשלה כוללים איסור על תושבי בריטניה להגיע לצרפת, להוציא חריגים. בצרפת אותרו עד כה כ-300 מקרי אומיקרון. נשיא צרפת עמנואל מקרון הצביע על בריטניה שם מקרי הקורונה רבים יותר, אולם יש לציין כי בצרפת נערכות בדיקות ל-11.7 מכל אלף תושבים, בעוד בבריטניה 18 מכל אלף תושבים עשו בדיקות ובאוסטריה 38.7 לכל אלף איש נבדקים לקורונה.

ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטס הודה כי הוא מקווה שהמגבלות החדשות ישכנעו יותר אנשים להתחסן. המגבלות בצרפת כוללות דרכוני חיוסנים בכניסה למסעדות ומקומות סגורים וגם לנסיעות ארוכות טווח בתחבורה ציבורית. בנוסף צרפת ביטלה את כל החגיגות ומופעי הזיקוקים שתוככנו לשנה החדשה.

בגרמניה 29,348 חיוביים לקורונה ביום, ירידה דרמטית מ-50 אלף מקרים ביום לפני שבוע, והלחץ שמפעילה הממשלה על לא מחוסנים הולך וגדל, כולל איו םשל שר הבריאות החדש שמאיים בחובת חיסונים. הכניסה מבריטניה לגרמניה הוגבלה חוץ מלתושבי גרמניה. מי שמגיע מבריטניה מחויב בבדיקה ובידוד של 14 יום. גם צרפת דנמרק הולנד בלגיה ועוד מדינות מוגדות 'אדומות' בגרמניה, המגבלות הרבות בגרמניה יימשכו לפחות עד 3 בינואר וצפויות להיות מוארכות.

בספרד 33,359 חיוביים לקורונה ביום וכמו במרבית מדינות מערב אירופה נאסר על לא מחוסנים להיכנס למסעדות פאבים ומקומות ציבוריים נוספים, מגבלות שמתהדקות ככל שחג המולד מתקרב. בספרד כ-80% מהאוכלוסיה מחוסנת פעמיים ועוד 10 מיליון מתוך 47 מיליון התושבים קיבלו בוסטר, אולם בשל וריאנט האומיקרון נרשמים שיאי הדבקות.

באירלנד 7,333 מקרי קורונה ביום, 410 מאושפזים ו-107 מהם בטיפול נמרץ, והקבינט באי הצפוני החליט על סגר לילי החל מ-20 בדצמבר, לפיו כל העסקים והבילויים ייסגרו עד 8 בערב החל מיום שני (אתמול), רק ב-30 בינואר יסכמו וידונו אלו שינויים לעשות. בנוסף ממשלת אירלנד החליטה להקטין את נוחכות הקהל באירועי ספורט שכבר הוגבלו על 50% תפוסה לריכוז מקסימלי של 5,000 בני אדם במקומות פתוחים ו-1,000 במקומות סגורים, חתונות יקוצרו ותותר נוכחות של עד 100 אנשים בהן. על מסעדות ובארים נאסר לקבל הזדמנות של יותר משישה אנשים.

נוכח מגבלות הכי חמורות מאז הגל הראשון, המחאות צפויות רק להתגבר

בפורטוגל 4,300 חיוביים ביום לקורונה והוגבלה הגישה למסעדות בתי קולנוע ומלונות. בפורטוגל הציגו מגבלות חדשות כבר ב-1 בדצמבר, כולל אכיפת הדרכון הירוק במקומות וחובת מסכות בחללים סגורים. מומחי הבריאות בפורטוגל העריכו כי האומיקרון שמכפיל עצמו כל יומיים עשוי להגיע ל-80% מסך מקרי ההדבקות עד סוף דצמבר.

בפולין 19,153 חיוביים לקורונה ביום, שיא מאז חודש אפריל, נסגרו מועדוני לילה ויש מגבלה על כמות האנשים בחללים סגורים, אולם מועדוני הבילויים ייפתחו בליל הסילבסרט בין 31 בדצמבר ל-1 בינואר כדי לאפשר את חגיגות השנה החדשה.

וכך הלאה, גם בדנמרק (8,666 חיוביים ביום), בנורבגיה (4,734 חיוביים), בשווייץ (9,941 חיוביים ביום), באיטליה (7,576 חיוביים ביום), באוסטריה (3,210 חיוביים ביום) ובעוד מדינות מתרבות ההגבלות על האוכלוסיה ועימן גם הטון נעשה תקיף ומאיים יותר כלפי אלה שמסרבים לקחת בוסטרים ולהתחסן.

אירופה נכנסה לחורף קר מנוכר וקשוח עם הגבלות שכמותן לא נראו מאז גל הקורונה הראשון, והולך להיות מעניין לעקוב אחר המתרחש ולא פחות מכך – אחר המחאות ההולכות וגוברות נגד משטרי קורונה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות