איכות חיים

בשבחי השנ"צ: למה חשוב ובריא לנמנם באמצע היום

זה טוב ובריא לתפוס תנומה בצהריים. רגע לפני שאתם מתמקמים אליה, הנה כמה כללים שיהפכו את השינה שלכם לבריאה ויעילה במיוחד

פעם היה נהוג לצאת להפסקות צהריים שנוצלו לתנומה קלה. אחר כך התחילו לחשוב ששנת הצהריים היא לא יותר מפינוק של עצלנים. אבל הדבר רחוק מלהיות נכון, מדובר בשינה סופר בריאה ומאד חשובה לבריאות הנפש והגוף, שינה שתמלא אותנו באנרגיה ותשחרר מכל הלחץ והמתח שהצטברו בגוף במהלך היום.

לשנת הצהריים מייחסים שלל יתרונות, ובצדק: היא משפרת מצב רוח, מגבירה עירנות, מפחיתה את העייפות שהצטברה בגופנו ותורמת רבות לתפקוד הקוגניטיבי. אך לא כל שינה מגלמת בתוכה את שלל היתרונות, ומסתבר שגם לישון טוב צריך לדעת – לפניכם מספר כללים סופר חשובים לשנת צהריים נכונה ואיכותית:

 

היא לא תחליף לשנת לילה. שעה – שעה וחצי יספיקו

מחקרים הוכיחו כי שנת צהריים, בת כשעה עד שעה וחצי, משפרת פלאים את הזכרון ואת איכות החשיבה, ושינה ארוכה מזו, דווקא עלולה לפגוע בזכרון. בנוסף, שנת צהריים קצרה תתרום רבות לבריאות הלב וכלי הדם, ותפחית את הסיכון לחלות במחלות לב.

 

שלא יפריעו לכם

הגיפו תריסים, הרחיקו את הילדים וסגרו את הדלת. כדי לשמור על איכות השינה שלכם, מומלץ כי תימנעו מרעש ומאור. הדבר לא רק שאינו מקדם שינה שקטה וטובה הוא אף פוגם ופוגע באיכותה. הגיפו תריסים, הרחיקו את הילדים וסגרו את הדלת. דאגו לישון בחדר שקט, נעים וחשוך. הרחיקו מכם את הטלפון הנייד והעבירו אותו למצב שקט. שקט – עכשיו ישנים שנת צהריים איכותית ובריאה.

 

שנו בשעה מוקדמת

לעיתים שנת צהריים עלולה לפגוע בשנת הלילה ולעכב אותה אך אין באמת סיבה. אם תקפידו לישון את שנת הצהריים בשעה מוקדמת יחסית, השינה לא תפגע ולא תפגום באיכות שנת הלילה שלכם, נסו להירדם לפני השעה 14:00, ולאחר שאכלתם את ארוחת הצהריים.

 

שימו שעון

שנו שנת צהריים קצרה ויעילה, אל תאריכו אותה. העדיפו שינה קצרה אשר תמלא את הגוף בבוסט של אנרגיה וכוח. מחקרים גילו כי שנת הצהריים היעילה ביותר צריכה להיות קצרה – בין רבע שעה לשלושים דקות ולא יותר, ובכל מקרה, אם הרחקתם מעל שעה וחצי – פשוט הקדמתם כבר את שנת הלילה.

 

הרגיעו את הגוף

בשונה משנת הלילה, לשנת הצהריים אנו מגיעים לעיתים עירניים ודרוכים מקצב וממהלך הבוקר, ולכן מומלץ למצוא דרכים להרגיע את הגוף ואת הנפש לפני שנרדמים. מצאו לעצמכם טקסים קטנים שמייצרים בכם שלווה ושקט, תרגיל קטן של מדיטציה או דמיון מודרך בהחלט יעשה את העבודה.

לסיכום, נסו לפנות זמן ואל תוותרו על שנת צהריים קצרה וטובה, הדבר ישפר את יכולת הריכוז ואת הסלבנות שלכם ולאחריה תהיו ממש כמו חדשים ותתעוררו לשארית יומכם נעימים ונינוחים יותר לעצמכם ולסביבה.

—————————–

יסמין אדמון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות