כללי

טראמפ למתקדמים: כך תתאים את הציטוטים לפוזיציה שלך

האמת לפי טראמפ – יש באמת מושג כזה?

דבריו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונאלד טראמפ, שהתפרסמו בסוף השבוע על ידי הכתב הפוליטי ברק רביד, מלמדים אותנו צפייה-סלקטיבית תלויית-פוזיציה מהי.

רביד הביא הקלטות של הנשיא לשעבר, במטרה להצביע על כמה נקודות. אחת מהן היא שהקשר בין ראש הממשלה לשעבר נתניהו לטראמפ, הוא לא סיפור אהבה כפי שניסו לגרום לנו לחשוב, והשנייה, אולי החשובה שבהן, היא שהנרטיב לפיו בסכסוך בין ישראל לפלסטינים, האחרונים הם אלה שאינם חותרים לשלום ואינם מהווים "פרטנר" – אינו נכון. נתניהו, לדברי טראמפ לא היה מעוניין בהסכם ושם מקלות בגלגלי התהליך המדיני לכל אורך כהונתו.

אבל גם כאן, כמו תמיד, הכל בעיני המתבונן.

שם את הקשר האישי בצד או שלא היה בכלל קשר כזה מלכתחילה?

בהקלטות נשמע הנשיא האמריקני מתבטא בצורה חריפה על ראש הממשלה לשעבר, ומביע כעס גדול על מה שהיה לטענתו אקט של חוסר נאמנות. זאת כיוון שנתניהו בזמנו, מיהר לברך את הנשיא האמריקני החדש ג'ו ביידן ולהתהדר בחברותם האמיצה, לאחר שזה שהביס את טראמפ בבחירות.

מדהים לראות איך כל אחד מהצופים ראה בדברים מה שנוח לו לראות. כל אחד מצא בסיפור חיזוק לעמדותיו, לדעות אותן הוא מחזיק מראש. מרתק לראות איך אותם פרטים מקבלים פרשנות שונה לחלוטין, כדי שיוכלו להתיישב עם מה שכל אחד רוצה לחשוב. איך בקלות מוצא כל אחד את הדרך ליישב את הדיסוננס שנוצר מול הדברים.

מנקודת מבטם של צופים שאינם אוהדים את בנימין נתניהו, מלמדים הדברים שאמר טראמפ, שמה שהם תמיד חשבו הוא נכון – נתניהו הוא בועה ריקה, מכונת יח"צ משומנת שאין מאחוריה כלום. וכל מערכת היחסים המפוארת לכאורה עם הנשיא האמריקני לשעבר, שעליה בנה את תדמיתו כחלק מ"הליגה האחרת", מבוססת על שקר. FUCK HIM

מנקודת מבטו של מי שאוהד את נתניהו, הדברים מוכיחים את ההיפך. שעומק העלבון מלמד דווקא על עומק הקשר. שהעובדה שטראמפ התאכזב מנתניהו כל-כך, מעידה על כך שהיו לו ציפיות גבוהות ואלה, כאמור, מעידות על מערכת יחסים חזקה.

מנקודת מבטו של צופה שאינו אוהד את בנימין נתניהו, כל האירוע מאיר באופן מגוחך את הבחירה של נתניהו לשים לכל אורך הקדנציה את כל הקלפים על טראמפ. הדברים מחזקים את הביקורת שהושמעה לא פעם על נתניהו, על שהוא שורף את הקשרים עם חצי ארה"ב ומתנהל בצורה חסרת אחריות, בכך שהוא תופס צד בפוליטיקה האמריקאית בצורה כה חד משמעית. כל אירוע הצ'ילבות הזה – הברכה והעלבון – מוכיחים מבחינתו את התנהלותו הבלתי מקצועית של נתניהו.

מנקודת מבטם של אוהדי נתניהו הדברים מוכיחים את ההיפך.

חיבל בתהליך המדיני או גבר-גבר שעמד על שלו?

גם בסוגיית הסכם השלום שאליבא דה-טראמפ סוכל שוב ושוב על ידי נתניהו הדעות חלוקות.

מנקודת מבטו של צופה בעל דעות שמאל, שחתירה לשלום עם שכנינו הפלסטינים היא חלק מזהותו ומשאיפתו, זוהי חשיפה מדהימה. היא מחזקת את הטענה שיש סיכוי לשלום, שישראל לא עשתה את כל המאמצים להשגתו, ושנרטיב הקורבן, זה שמושיט יד לשלום ומקבל סטירה – הוא שקרי. על פי הדברים שהביא רביד המושג "אין פרטנר" צריך להיות מופנה למדינת ישראל ולא לצד הפלסטיני. טראמפ בעצם הודה בקולו במה שטוען השמאל: שב-12 השנים האחרונות לא היה פרטנר ישראלי. הדברים מחזקים את עמדותיו של הצופה השמאלני, לפיו יש בצד השני מי שמעוניין להגיע לשלום ושהבעיה היא בנו. ואם היא בנו – אז בידינו הפתרון. הפתרון של השמאל. מ.ש.ל.

מנקודת מבטם של אנשי ימין, שמבחינתם הסכם שלום עם הפלסטינים הוא אסון, ביבי יצא גבר. הוא משך זמן, מרח את כולם, שיחק משחק פוליטי מתוחכם והצליח להתחמק מקידומו של תהליך שהוא קטסטרופלי לתפיסתם ונזק לקידומו של חזון ארץ ישראל השלמה. החבלה בהסכם השלום עם הפלסטינים מנקודת איש ימין, אינה דבר רע. להיפך. וביבי שיחק אותה אם כך.

רבים בחרו להשתמש בביטוי "בא לקלל ויצא מברך".

ושוב אנחנו למדים שהעובדות לא משנות. שום אמת לא תצליח לשנות עמדות של מי שיושב בהן חזק מדי ולא מעוניין להקשיב. נראה שאת המשפט "זה מוכיח בדיוק את מה שחשבתי!" יכולים אנשים בעלי דעות מנוגדות לחלוטין להגיד בתגובה לאותה מציאות בדיוק. ושיהיה לנו בהצלחה.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות