כללי

מנפלאות הרשת: גברים סובלים משברון לב יותר מנשים

גבר מיואש, אילוסטרציה. כשהעסק אנונימי, יותר קל להיחשף

נשים כנראה נתפסות בציבור הרחב כאלו שלוקחות ללב מערכות יחסים ואולי יותר רגשניות, אבל מחקר חדש מציג תוצאות מפתיעות, לפיהן דווקא גברים עוברים שברון לב קשה יותר מבנות זוגן אחרי הידרדרות ביחסים ופרידה.

המחקר הזה פורסם במגזין למערכות יחסים אישיות וחברתיות Journal of Social and Personal Relationships והתבסס על ניתוח של מאפיינים דמוגרפיים ופסיכולוגיים בקרב יותר מ-184,600 זוגות בפורום האינטרנטי האנונימי 'רדיט' שיחסיהם הידרדרו . מצביעים על המחקר הזה כניתוח הראשון של 'ביג דאטא' בנוגע לבעיות במערכות יחסים.

אחד ממחברי המחקר, פרופ' ראיין בונד, פסיכולוג מאוניברסיטת לנקאסטר בבריטניה, אמר: "כשערכנו את המחקר, שמנו לב שמדובר בהזדמנות חשובה לשים תחת מבחן הרבה תפיסות סטריאוטיפיות שגורות לגבי הבדלים מיגדריים במערכות יחסים. למשל, האם גברים באמת פחות מושקעים רגשית במערכות יחסים מנשים או שמדובר פשוט בסטיגמה שנובעת מכך שגברים פחות משתפים ברגשות שלהם?"

ואכן, הנתונים המפתיעים מצביעים על כך ש"בניגוד לתפיסות מסורתיות, גברים יותר נוטים לחפש עזרה אונליין (ברשת) לגבי מערכות היחסים שלהם ויותר מביעים את הרגשות שלהם", כך נכתב בסיכום ממצאי המחקר. החוקרים אף שיערו כי גברים עשויים לחוות כאב רגשי רב יותר כשמערכות היחסים שלה מידרדרות". עוד נמצא במחקר כי בניגוד לסטריאוטיפים, גברים משקיעים מזמנם ומרצם כדי לחפש מזרים באינטרנט עצות וסיוע לשיפור מערכות היחסים שלהם.

הספק הגדול לגבי המחקר

אם כך, נשאלת השאלה מדוע הנטיה הטבעית של רבים מאיתנו – גברים ונשים – היא לחשוב אחרת לגמרי? ניקי גולדשטיין, לא הזמר הישראלי אלא סקסולוגית ומומחית למערכות יחסים, אמרה לפני 4 שנים בראיון ל'האפינגטון פוסט' כי "לנשים יש אישור לדבר בפתיחות על הנושא, בעוד אם בחור היה אומר את אותם הדברים כמו בחורה בזמן שהם חווים פרידה, יגידו עליו בין היתר שהוא חלש ופגיע. התפיסה הרווחת עדיין גם בדור שלנו הוא ש'להיות גברים' זה לדעת לשתוק, לבלוע את הגלולה הלא נעימה ולהתקדם".

ועדיין, חשוב להזכיר את הבעיה המתודולוגית המרכזית במחקר החדש שמתבסס על אנונימיות ברשת האינטרנט. אולי יש סיבה לכך שגברים נפתחים ומשתפים ברגשותיהם ובליבם השבור בפורומים אנונימיים ברשת – מה שמטיל דופי וספק במהימנות המחקר? בהחלט יתכן.

ההערכה הבולטת היא כמובן שבלי אנונימיות אותם גברים מסתכנים בכך שילעגו להם על 'חוסר גבריותם'. זאת בניגוד לנשים שלא נשפטות באותה הדרך כשהן מבכות מערכת יחסים שהתרסקה ולכן הן לא זקוקות לפורום אנונימי ברשת אלא יכולות לשתף חברות וחברים בחיים האמיתיים במה שעובר עליהן. העניין המרכזי הזה מטיל צל על מהימנות המחקר.

בכל מקרה, דבר אחד בטוח – אי אפשר לטעון שגברים לא מושקעים רגשית במערכות יחסים כמו נשים. "העובדה שגברים העלו בפורום האינטרנט כאב לב יותר מנשים מדגישה כי גברים מושפעים מבעיות במערכות היחסים לפחות כמו נשים", מסכמת הפסיכולוגית ד"ר שארלוט אנטוויסל מאוניברסיטת לנקאסטר שהובילה את המחקר.

יש לציין כי בעבר כבר היו מחקרים שהצביעו על כך שפרידות משפיעות ומשליכות על גברים לא פחות מנשים, ומחקר אחד הראה כיצד לוקח לגברים יותר זמן להתאושש מפרידות. אותו מחקר אף נימק את הסיבה לכך מפני שגברים נאלצים להדחיק רגשות בפומבי בגלל 'אידאלים גבריים', 'תפיסות מיגדריות' ו'לחצים חברתיים'.

בסיכומו של דבר, החוקרים מקווים שהממצאים שהם העלו יעזרו לסלול את הדרך לחברה יותר פתוחה שפחות נשענת על סטיגמות מיגדריות ושזה בסדר גמור גם לגברים לבקש סיוע חיצוני לשיקום מערכות היחסים שלהם ועובדה שרבים כבר עושים זאת. נוכח המגמות המיגדריות של הדורות הצעירים והגמשת הגבולות בין גברים לנשים, סביר להניח כי המגמה שעולה מהמחקר תימשך.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות