כללי

"המצורעים" – דיווח מההפגנה המחתרתית נגד התו הירוק

הפגנה נגד התו הירוק הפגנה נגד התו הירוק, כיכר הבימה תל אביב

שבת בערב לא היתה השעה הכי נעימה שידעה לישראל – נבחרת ישראל הפסידה בצורה הכי כואבת לסקוטלנד ועוד לפני המשחק הקהל הסקוטי ביזה את ההמנון הישראלי בשריקות בוז. אבל הכדורגל היה החלק הנעים יותר עבור ישראל באופן יחסי, כי במקביל בכיכר הסינמטק ארעה ההפגנה של המתמחים נגד הממשלה, ואנשי הרפואה היקרים זכו לסיקור תקשורתי מוצדק וסימפטיה ציבורית.

במרחק של בסך הכל 200 מטר מהפגנת המתמחים התרחש באותה שעה בכיכר הבימה האירוע הכי מחתרתי ומצונזר במדינת ישראל שנקרא "הפגנה נגד התו הירוק". גילוי נאות – כותב הטור השתתף במחאה בגאווה יחד עם מעל אלף בני אדם – שנחשבים על ידי הקונצנזוס למצורעים, לאשמים במצב, לרשעים לא סולידריים, למתנגדי משטר סוררים ולא צייתנים.

המפגינים התכנסו באווירה קולנית מהפכנית משהו, במטרה למחות בשירים, בסלוגנים, בתופים, במגאפונים, בשלטים ובעצם נוכחותם. מאות נוספות של מפגינים הצטרפו למפגינים כשאלה יצאו מכיכר הבימה והחלו בצעדה במרכז תל אביב ברחובות רוטשילד-חשמונאים-אבן-גבירול-דיזנגוף, שנחסמו על ידי כוחות משטרה לטובת ההפגנה.

הם מתכנסים מדי שבוע בכיכר התרבות המרכזית של תל אביב וההפגנות שלהם הולכות ומתרחבות ותופסות תאוצה, אבל כמובן במדינת פייזראל (פייזר + ישראל) מותר לדווח בערוצי ה"חדשות" כמעט על הכל, אבל חלילה כמובן לסקר ולקדם הפגנה נגד עגל הזהב של ימינו המכונה 'התו הירוק'.

האירוניה די גדולה מזו אותה תקשורת שליטפה באהדה רבה את הפגנות בלפור בשנתיים האחרונות וכעת בשם היחצ"נות של פייזר ומשרד הבריאות, אותה תקשורת מפנה גב לגרעין משמעותי של אותן הפגנות.

רחוב אבן גבירול במהלך הצעדה בהפגנה נגד התו הירוק | צילום: עמית לוינטל

חשים רוח גבית

כן, אם לתאר את המפגינות והמפגינים בקווים כלליים – הבסיס הרחב והרוב הקולני הוא הבלפוריסטים שמרגישים נבגדים על ידי הממשלה אחרי המאמצים הרבים שעשו להפלת נתניהו. הם אלה שכבר מאורגנים ויודעים לשלב אווירת הפגנה וחגיגה – לרבות כיבוד (אוכל ושתיה) שמוגש, שלטי מחאה, פמפלטים וסטיקרים שמחולקים. אמנם רוב המפגינים הם אנשי זכויות אדם מהשמאל אבל היו שם גם אנשים א-פוליטיים ואנשי ימין, כולל אישה שנופפה בדגל של טראמפ עם סמל האריה.

דבר אחד ניכר – המפגינים חשים רוח גבית משמעותית והתרחבות ההפגנות. היו שם לא מעט מבוגרים וילדים אבל המסה העיקרית של המפגינים היו צעירים בגילאי 20-40 שמרגישים כי ישראל הופך לדיקטטורת קורונה. היו אנשים עם מגאפונים שקראו קריאות שונות וגם נאומים קצרים וענייניים.

 

הקושי המרכזי בהפגנת שוליים שכזו היא שכלל התקשורת ומרבית הציבור מסתכל על המפגינים בעין עקומה, כמטורללים, כקונספירטורים ורוב המפגינים שניכר כי מדובר באנשים אינליגנטיים בעלי חשיבה ביקורתית, מודעים לכך וחשים מנודים מהחברה ומתריעים ממשטר חדש שמפלה בין אזרחים סוג א' לאזרחים סוג ב'. מצד שני, מה שעוזר להתגבר על הקושי, הוא צפיה בהפגנות הענק נגד התו הירוק בכל העולם, אתמול למשל היו הפגנות סוערות ברומא, בפריז ובערים רבות נוספות.

הקריאות "התו הירוק הוא כתום שחור", "היום זה אנחנו מחר זה אתם", "שכחתם שאנחנו הריבון" ועוד ססמאות שונות, חלק שנונות ואחרות פחות, ליוו את ההפגנה. מאות שלטים נשאו עימם המפגינים, עם כיתובים שונים ומגוונים: "צאו לנו מהווריד", "פנו דרך מי זה בא? הנה הווריאנט הבא", "ידע אמיתי = כוח אמיתי, ידע שקרי – כוח שקרי", "אין כניסה למתנגדי חוקנים", "פוליטיקאים רוצים שתכסו את הפנים כדי לכסות לעצמם את התחת", והיו גם ססמאות של "חופש" ו"שוויון" ומספר ילדות שהחזיקו שלטים "תעזבו את הילדים". בכל מקרה, פרס ההצטיינות הקריאטיבית מגיעה  כנראה לצמד במגאפון ששר "לפייזר שלי שלושה הסכמים, אחד מושחר ושניים סודיים", על משקל לכובע שלי שלוש פינות.

דבר אחד ברור – כל עוד התו הירוק ושאר אמצעי כפיית החיסונים של פייזר מתקיימים בפועל ודוחקים מחוץ לחיי החברה נתח מהאוכלוסיה, המחאה כאן כדי להישאר והיא לא הולכת לשום מקום.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות