כללי

מצב חירום באקוודור: יותר מ-100 מתים בקרב כנופיות בכלא

כוחות צבא מסביב לכלא הדמים באקוודור

בכל סדרת בית כלא, מ"אוז" ועד "נמלטים", יש הרבה אלימות וגופות נערמות, אבל באף סדרה לא התרחש אירוע אלימות כמו זה שארע שלשום (יום ג') במציאות באקוודור. לפחות 116 בני אדם מתו עד כה ויותר מ-80 נפצעו בקרב דמים שהתנהל בין כנופיות יריבות בבית הכלא 'ליטוראל' בעיר גואיאקיל, כולל 5 אסירים שראשיהם נערפו, במה שהוכתר באקוודור כ"אירוע האלימות החמור אי פעם בכלא". נשיא אקוודור גיירמו לאסו הכריז על מצב חירום במערך בתי הכלא.

בדומה לבריחת 6 האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע דרך מנהרה, גם באירוע הזה אסירים הצליחו לחפור או לקדוח בור, דרכו הצליחו להגיע לאגף אחר בכלא בו הם תקפו את חברי הכנופיה היריבה. 400 שוטרים נדרשו כדי להשיב את השליטה והסדר בבית הכלא. מפקד המשטרה פאוסטו בואנאניו אמר כי האסירים השליכו רימונים והשתמשו באקדחים ורובים.

 

בית הסוהר 'ליטוראל', בו ארע האסון, נודע כבית כלא בו ישנה רמת האבטחה הגבוהה ביותר לאסירים בכל אקוודור והוא נחשב לאחד מבתי הכלא המסוכנים במדינה. הוא מאכלס אסירים מהכנופיות הכי רצחניות ונודעות לשמצה באקוודור.

התקשורת באקוודור אף טוענת כי המרד התרחש בציווי כנופיות סמים מקסיקניות חזקות שפועלות באקוודור, כאשר לפי הרשויות באקוודור לחלק מחברי הכנופיות המקומיות יש קשרים קרובים עם קרטלי סמים במקסיקו. דוגמה בולטת לכך היא הכנופיה האקוודורית 'לוס צ'ונרוס' שמתחזקת קשרים ענפים עם קרטל הסמים של סינאלואה, מקסיקו. במקביל הקרטל של חאליסקו, מקסיקו (CJNG) מנסה לכרות בריתות עם כנופיות אקוודוריות כדי להשתלט על נתיבי הברחות סמים שמובילים מאקוודור למרכז אמריקה ונמצאים בשליטת הקרטל המקסיני היריב מסינאלואה.

ממשיכים לגלות בכלא עוד ועוד גופות

בזירה המחרידה היו גם מספר ניצולים, בהם שישה טבחים שנלכדו באגף בו התרחשו המהומות. המשטרה הצליחה לחלץ אותם בביטחה. אולם עדיין מדובר בטרגדיה קשה, ועשרות רבות של קרובי משפחה של האסירים התאספו מחוץ לבתי הכלא מחפשים לקבל מידע על גורל יקיריהם.

ראש השב"ס האקוודורי, אם תרצו המקבילה של קטי פרי אצלנו, בוליבאר גרסון, נשמע שבור ועל סף דמעות, כאשר תיאר את המצב כ"נוראי" לרדיו. "אתמול המשטרה לקחה שליטה ב-14:00 (שעון אקוודור), אבל אתמול בלילה היו יריות, פיצוצים ודברים נוספים עד שהבוקר החזרנו לידינו את השליטה", אמר גרסון והוסיף: "אנחנו ממשיכים להיכנס לאזורים שונים בכלא שבהם התרחשו המהומות ומגלים עוד ועוד גופות".

זו לא הפעם הראשונה בשנה האחרונה שמתרחשים קרבות אלימים בין חברי כנופיות יריבות בבית כלא באקוודור בניסיון התמרדות והשתלטות על בית כלא. בפברואר האחרון נהרגו באקוודור 79 אסירים ב-4 בתי כלא במקביל במסגרת אירוע מורכב מתואם ומתוכנן.

מערך בתי הכלא של אקוודור סובל, כמו מדינות אחרות בעולם השלישי, מבעיות תשתיות, ניהול ואחזקה לצד שחיתות רבה. רק לפני חודשיים אמר נשיא אקוודור לאסו כי "מערך בתי הכלא של אקוודור נמצא בתפוסת יתר של 30%" ועל מנת להקל על הצפיפות בבתי הכלא, לאסו פירסם תוכנית לזירוז הליכי השחרור של אסירים שריצו את מרבית עונשם או ביצעו פשעים קלים. תכניות לחוד ומציאות לחוד.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות