טכנולוגיה, כללי

האם עליכם להימנע משימוש בטלפונים תוצרת סין?

וואווי, טלפון סיני HUAWEI האם הטלפונים החכמים החדשים תוצרת סין הם בטוחים לשימוש? בליטא מזהירים שלא. הסינים טוענים אחרת.

בעידן בו הסמארטפון הפך למכשיר ריגול ומעקב, אחת השאלות הגדולות בידי מה אפשר לעשות ובידי מי לא רצוי להפקיד את המידע שלכם. מומחי טכנולוגיה רבים כבר הזהירו כי חברות הסלולר הסיניות מחויבות להעביר את כל מידע המשתמשים שלהן לידי המשטר הסיני ואחרים טוענים כי מה ההבדל הגדול בין סין לבין ענקיות הטכנלוגיה האמריקאיות שגם להן גישה למרבית המידע האישי של בעלי סמארטפונים?

שימו לב לזה: משרד ההגנה של ליטא הודיע השבוע לציבור כי יש להיפטר מכל מכשירי הטלפון תוצרת סין ולהימנע מלרכוש טלפונים סיניים חדשים. סגנית שר החוץ של ליטא, מרגיריס אבוקביצ'יוס, אמרה: "ההמלצה שלנו היא חד משמעית – לא לרכוש טלפונים סיניים חדשים והיפטר מאלה שכבר נרכשו באופן הכי מהר שאפשר".

המסקנות החותכות האלה נגזרו בעקבות דו"ח של רשות המרכז הלאומי לביטחון סייבר בליטא שבחן טלפונים ניידים של יצרנים סיניים שפועלים בטכנולוגיית G5. לטענת רשות הסייבר הליטאית ומשרד הביטחון לו היא כפופה, במכשיר שיומי Xiaomi שנבחן היו כלי צנזורה מובנים שהושתלו בתוך המכשיר, ובדגם של וואווי היו פגמים וליקויים בטיחותיים. בתגובה חברת וואווי Huawei טענה שהמידע של משתמשי החברה אינו נשלח לגורמים חיצוניים וחברת שיומי טענה כי היא לא מצנזרת תקשורות.

 

צנזורה מובנית בטלפון ואפליקציות שמכילות וירוסים

דגם הדגל החדש של שיומי, הטלפון הנייד Mi 10T 5G, מכיל תוכנה שמסוגלת לזהות ולצנזר מושגים וביטוחיים שונים, למשל "לשחרר את טיבט", "לשמור על עצמאות טאיוון", "תנועה דמוקרטית", ועוד ביטויים שאינו נוחים למשטר הסיני ונוגדים את דרכו. בבחינות של רשות הסייבר הליטאית התגלו יותר מ-450 ביטויים שיכולים להיות מצונזרים דרך אפליקציות המערכת של מכשיר שיומי, כולל דפדפן האינטרנט שמוגדר כברירת מחדל.

יש לציין כי המאפיינים האלה של המכשירים כובו במרבית הטלפונים שמיוצאים לאירופה, אולם משרד הביטחון הליטאי הדגיש כי ניתן להפעיל אותם בשלט רחוק בכל רגע בו הסינים יחפצו. בנוסף לכך, המחקר בליטא מצא כי מכשיר שיומי העביר מידע מוצפן על אופני השימוש בו לשרת שיושב בסינגפור.

 

"מכשירי שיומי לא מצנזרים תקשורות ממשתמשים או אליהם", אמרה דוברת שיומי לרשת BBC, "שיומי מעולם ולעולם לא תגביל או תחסום התנהגויות אישיות של משתמשי הסמארטפונים שלנו, ובהם חיפושים, שיחות, שיטוט באתרים אי שימוש בתוכנות תקשורת צד שלישי". אולם במשרד ההגנה של ליטא מתריעים וקוראים לכל המדינות המערביות בהן נמכרים מכשירי שיומי לפתוח עיניים. אגב, ההכנסות של שיומי זינקה ב-64% ברבעון השני של 2021 בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

ומה לגבי וואווי? הדו"ח של רשות הסייבר הליטאית הצביע על ליקויים ופרצות אבטחה מעוררות דאגה בדגם 40P של וואווי – טלפון החדיש והמתקדם של החברה שמתאים לרשת G5. משרד ההגנה הליטאי קובע: "חנות האפליקציות הרשמית של וואווי מפנה את המשתמשים לחנויות אינטרנטיות צד ג', כשחלק מהיישומונים נבדקו על ידי תוכנות אנטי וירוס שגילו כי הם היו תוכנות ריגול זדוניות מלאות בווירוסים".

דובר מטעם וואווי הגיב ל-BBC ואמר כי "החברה מצייתת לחוקים ולתקנות של המדינות בהן היא פועלת ומתעדפת אבטחת סייבר ופרטיות. חשוב להדגיש כי הדאטא אינו מעובד אף פעם מחוץ למכשיר של וואווי". לטענתו של דובר וואוי, החברה מבצעת בדיקות אבטחה כדי לוודא שהשתמשים מורידים רק אפליקציות בטוחות.

יש לציין כי היו דגמים של טלפונים סיניים שנבחנו על ידי רשות הסייבר הליטאית ולא נמצאו בעייתיים – כך למשל המכשיר החדש של חברת OnePlus שבדיקתו עברה חלק בלי ממצאים בעייתיים. כמו כן, צריך להזכיר כי לאחרונה חלה החרפה ביחסים הפוליטיים בין ליטא לסין ונרשמת מתיחות בין המדינות. רק בחודש שעבר סין דרשה מליטא להחזיר את שגרירה מבייג'ין בהודעה תקיפה בה הודיעו הסינים כי הם מחזירים את שגרירים מווילנה, בירת ליטא. המתיחות גאתה בשל התחממות ביחסים בין ליטא לטאיוון כולל הקמת משרד דמוי שגרירות של טאיוון בווילנה. שאר השגרירויות של טאיין במערב פועלות תחת השם 'טאיפה', בירת טאיוון, ונמנעות משימוש בשם טאיוון, אותה רואה סין בתור שטח שלה ומתכוונת להשתלט עליה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות