כללי, פודקאסטים

"עוד 4-5 חודשים תראו תוצאות במלחמה בפשיעה במגזר"

מצב הפשיעה במגזר הערבי רק הולך ומחמיר, כשלא פחות 80 קורבנות מצאו את מותם מאז תחילת השנה, במסגרת מאבקים בין משפחות פשע. 15 מתוכם נרצחו באוגוסט האחרון.

לפני כמה ימים הורה מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי, על הקמת מפקדה משימתית של מג"ב במחוז המרכז, שמטרתה לפעול לסיכול אירועי הפשיעה החמורה ומקרי הרצח במגזר הערבי. המפקדה תפעל לצידן של מספר מפקדות אחרות שכבר פועלות ברחבי הארץ, ויש הרואים בה סוג של שב"כ ב' או יחידת מסתערבים צה"לית ולא בהכרח יחית שיטור.

"לפני שמנהלים דיון תקשורתי על השב"כ צריך להבין מה זה שב"כ", אומר דובר משטרת ישראל, ניצב משנה אלי לוי, בראיון לפודקאסט "קצה חוט" של מאור צור וברהנו טגניה.. "בחוק יש לו הגדרות ברורות במה הוא אמור להתעסק. כדי שהוא יתעסק בחברה הערבית צריך לחוקק את החוק מחדש".

טגניה: "למרות שאפשר להסמיך אותו, כמו שקרה בקורונה".

ניצב משנה לוי: "זה לא משנה אם יקראו לזה שב"כ, מוסד, או קב"ה. צריך את האמצעים הטכנולוגים ואת כוח האדם. ולא סתם מפכ"ל המשטרה מהיום שנכנס לתפקיד, בתוכנית האסטרטגית שהוא בנה ביחד עם טובי הקצינים במשטרת ישראל, אמר: "חמשת אלפים שוטרים, חמש מיליארד שקלים. קיבלנו אלף מאה… אבל חבר'ה, תמיד השיח והעיסוק התקשורתי בפשע בחברה הערבית הולך למקומות האלה, לנסות להוציא מאיזה קצין במשטרה או דובר המשטרה איזו ביקורת על הממשל. אנחנו נגיד אלף פעם תודה לראש הממשלה ולשר לביטחון פנים, לשר האוצר ולשר המשפטים שבכלל נתנו לנו שוטרים במצב הלכלכי של ישראל. אתם גם מכירים באופן אישי את מפכ"ל המשטרה, גם אם הוא יהיה לבד הוא יצא לקרב בפשיעה החברה הערבית"

צור: "אבל למה תמיד הצבא מקבל את כל התקציבים והמשטרה שום דבר?"

ניצב משנה לוי: "ראשית יש לומר שאנחנו מדינה שבהוויה הישראלית הצבא הוא לפני הכל"

צור: "אבל האיומים השתנו. עם עזה ועיו"ש אפשר להתסדר"

ניצב משנה לוי: "כשאני נכנסתי בימים הראשונים לתפקיד דובר המשטרה חשבתי לעצמי – למה יש גלי צה"ל ואין גלי המשטרה? למה יש 'קולה של אמא' תוכנית נפלאה שגדלנו עליה, אבל למה אין כל יום שישי 'קולה של אמא' של השוטרים".

טגניה: "כי אנחנו לא מדינת משטרה".

ניצב משנה לוי: "נכון, אבל זה תהליך שאנחנו מנסים לעשות. כשהמפכ"ל נכנס לפני שש שנים למג"ב הוא הביא אותו למצב שתראו כמה בני 17 רוצים להתגייס עכשיו למג"ב. זה תהליך. גם להביא את המשטרה למעמד בתודעה כמו הצבא, זה לוקח זמן".

צור: "זה בדיוק העניין. מבחינת הממשלה למשטרה אין מעמד. אנחנו האזרחים רואים במשטרה אח חורג של כולם, לא צריך להשקיע בהם כי הם כביכול הבריונים של השכונה – זה מזעזע".

טגניה: "יש פה תהליך. המשטרה לאט לאט תופסת את תשומת לב המרכזית. הרי עד לפני שש שבע שנים לא היה תפקיד כזה שר לביטחון פנים – היה שר המשטרה, זה היה איזה פרס תנחומים".

ניצב משנה לוי: "תסתכלו על ליינאפים של מהדורות מרכזיות לפני שבע שנים, פה ושם הייתה פרשייה. היום אין תוכנית אחת שאין בה אייטם על משטרת ישראל. זה התחום הכי מסוקר" .

צור: "אבל אתה לא שווה אלי, המשטרה היא לא בתעדוף, היא לא שווה לכל אלה שמקבלים כספים"

ניצב משנה לוי: "אתם מנסים למשוך אותנו כל הזמן לדבר על למה קיבלתם אלף מאה ולא חמשת אלפים, אבל אנחנו רוצים למשוך את השיח למקום אחר – כן המשטרה עושה, כן המשטרה מקימה דסק לסכסוכים במגזר הערבי".

צור: "יושבים הערכות מצב, רואים מה קורה במגזר הערבי, האם יש מישהו שאומר – תראו את התוכנית שלי לשנה הקרובה, ככה נוריד את הפשיעה. יש כזה דבר?".

ניצב משנה לוי: "בטח".

צור: "יש תוכנית שמראה שבשנה הקרובה נהיה במקום אחר מבחינת הפשיעה במגזר הערבי?"

ניצב משנה לוי: "עוד ארבעה – חמישה חודשים אתם תראו תוצאות משמעותיות".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות