כללי

ארגון הבריאות העולמי מסתייג מאישור החיסון השלישי

חיסוני קורונה של אסטרה זניקה

רק לפני יומיים (שלישי) אישר מינהל התרופות והמזון האמריקאי FDA את השימוש בחיסון השלישי (בוסטר) של פייזר לבני 16 ומעלה, אבל יש כאלה שזה לא מספיק עבורם. כעבור 24 שעות, הודיע אתמול ארגון הבריאות העולמי כי עדיין אין מספיק מידע מקיף ומכריע אם יש צורך בחיסון הבוסטר. בלאגן.

חברת פייזר-ביונטק פרסמה כי במחקר שלה נמצא כי החיסון השלישי מגדיל את הנוגדנים בגוף פי 3.3 ויש לו תופעות לוואי קלות עד בינוניות ובהן: כאבים באזור הכתף, עייפות, כאבי ראש, שרירים ונוספים וצמרמורות", וזאת "בדומה לחיסון הקודם". אולם אמש מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, תדרוס אדהנום גברסיוס, טען כי המידע על היתרונות והבטחות של חיסון הבוסטר עדיין איננו בטוח ומכריע.

הדברים הללו עומדים בניגוד לחוות הדעת של רשויות הבריאות בארה"ב, ישראל ומדינות נוספות, כאשר יש לציין כי חברות מודרנה, ג'ונסון אנד ג'ונסון ואסטרה-זניקה כבר בשלבי סיום של מחקרים על יעילות החיסון הנוסף שלהם, בדומה לפייזר. כולן רוצות להציל את האנושות וגם כמובן לעשות מיליארדי דולרים לקופתן.

"כשמדינות מסוימות יכולות להרשות לעצמן להשתמש בבוסטר בעוד מדינות אחרות לא מחסנות אפילו בחיסונים ראשון ושני, זה עניין ערכי ומוסרי", אמר גברסיוס בהודעה לתקשורת ממטה ארגון הבריאות העולמי בז'נווה, שווייץ. מוקדם יותר החודש, גורמים בארגון הבריאות העולמי קראו להקפאת חלוקת חיסוני הבוסטר נגד קורונה על מנת שייעשה יותר כדי לטפל בסוגיית אי-השוויון בחיסונים ברחבי העולם בין אומות עשירות לעניות.

תדרוס גברסיוס תקף וטען כי זריקות הבוסטר יועילו במעט מאוד לעולם להתאושש מהמגיפה. יחד עם בכירים נוספים בארגון הבריאות העולמי, תדרוס טען כי להספיק לחסן לפחות 10% מאוכלוסיית כל מדינות העולם לפחות בזריקה אחת, יסייע לעצור את התפתחותם והפצתם של וריאנטים של נגיף הקורונה.

 

החיסונים מדגישים את הפערים בין מדינות עשירות לעניות

גברסיוס, המדען האתיופי העומד בראש הארגון, הסכים או נאלץ לקבל את הערכת המומחים והוסיף בדבריו את העניין הערכי והמוסרי של סוגיית חוסר השוויון העולמי בנושא החיסונים. בתור נציג אתיופיה ויבשת אפריקה אפשר להבין את הרגישות של גברסיוס לעובדה כי בעוד במדינות העשירות בעולם, ובכללן ישראל, כבר רצים לחיסון שלישי, יש מדינות שעוד לא הצליחו לספק לאוכלוסייתן חיסונים ראשון ושני. גברסיוס השווה את הנושא לאדם שצף על המים עם חגורת הצלה וזוכה לחגורת הצלה נוספת בזמן שאחרים סביבו ממשיכים לטבוע.

זהו אחד הנושאים הרגישים והבעייתיים של תקופת הקורונה: ככל שמדינות הן עניות יותר, כך הן גם סובלות ממחסור בחיסונים ובאיכותם. ובתוך חברות עשירות, המעמד הסוציו-אקונומי וההשתייכות הדמוגרפית משפיעה מאוד על רמות החיסון. כך למשל: האוכלוסיה עם אחוזי החיסון הכי נמוכים בארה"ב היא אוכלוסיית השחורים, שממילא האמון שהם נותנים ברשויות קטנה עד אפסית.

 

בכירים בארגון הבריאות העולמי נשאלו על סוגיית הקפאת הבוסטר. המדענית הראשון של הארגון, סומיה סוואמינתן, טענה כי הארגון מבסס את המדיניות שלו על המדע הזמין ועל הסכמה רחבה בפגישת חוקרים ומומחים רגולטוריים שהתקיימה לאחרונה, כאשר אלה היו צריכים להכריע אם תוצאות המחקר על החיסון השלישי וקבעו כי הממצאים לא מספיק מקיפים וחד משמעיים כדי להמליץ על שימוש מיידי בבוסטר.

זאת ועוד, בארגון הבריאות העולמי הדגישו כי אינם תומכים בכיוון של חיוב אנשים ואוכלוסיות להתחסן. הם חזרו והדגישו כי החיסון צריך להיות רצוני, ולטענת הארגון יש לעבוד על קמפיינים שמתבססים על ידע כי לשכנע אנשים לקחת את החיסון ובמקביל לאפשר שהחיסונים ימשיכו להיות זמינים לכולם.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות