נגמרו התירוצים: “חילוף חומרים איטי” הוא לא תירוץ להשמנה

מחקר חדש מצא כי חילוף החומרים בגוף מתחיל להידרדר רק כשמגיעים לגיל 60, שינויים באורח החיים, בתזונה ובפעילות הם הגורמים המרכזיים להשמנה בגילאי 40 ו-50
כרס ברטן
"תמיד חשבנו שהשמנה בגיל המעבר קשורה בעיקר להאטת קצב חילוף החומרים באופן הדרגתי מדי עשור. המחקר הזה מוכיח כי זה לא המקרה".| צילום: PIXABAY

מה באמת גורם להשמנה בגיל המעבר?

מיליוני אנשים בגיל העמידה ברחבי העולם נוהגים להשתמש בתירוץ המוכר לעליה במשקל ולכרס התופחת: חילוף החומרים נעשה איטי יותר עם הגיל. וכך מרבית האנשים בשנות ה-40 וה-50 לחייהם תלו את העובדה שהוסיפו קילוגרמים למשקלם לא בתזונה אלא בהתבגרות והזדקנות שגורמות לתופעות טבעיות בגוף האדם. אולם מחקר חדש שנערך בבריטניה סותר טענות את הנחות היסוד האלה וחושף מידע חדש לגבי הסיבות להשמנה בגיל המעבר.

חילוף חומרים – התהליך של שריפת אנרגיה מאוכל כדי לשמור על פעילות יעילה של איברים ורקמות – מתחיל להידרדר רק כשבני אדם מגיעים לגיל 60. “מימצאי המחקר היוו הפתעה מרעננת וחדשה”, סבור אחד החוקרים ואליט דהילו, פרופ’ לאנדוקרינולוגיה ומטאבוליזם באימפריאל קולג’ בלונדון, “תמיד חשבנו שהשמנה בגיל המעבר קשורה בעיקר להאטת קצב חילוף החומרים באופן הדרגתי מדי עשור. המחקר הזה מוכיח כי זה לא המקרה”.

המדענים שחקרו את נושא ההשמנה בגיל העמידה סבורים כי הסיבות העיקריות לכך הן שינויים מרחיקי לכת בסגנון החיים שגורם לנו לאכול יותר בשלב בו אנחנו נוטים לעשות פחות ולהוציא פחות אנרגיה. “עד אמצע החיים, רובנו משתקעים בדרך כלל במסגרת תא משפחתי”, אומר לדיילי מייל התזונאי דואיין מלור מאוניברסיטת אסטון בברמינגהאם, “בגיל הזה אנחנו צורכים ארוחות גדולות יותר ממה שאנחנו צריכים, מפנקים עצמנו בכוס יין בערב וחטיפים מול הטלוויזיה”. הוא הוסיף כי “אפילו בעבודה סביר שאנשים רבים בשנות ה-40 וה-50 הגיעו לעמדה של אחריות, במסגרתה הם יושבים מאחורי שולחן עבודה כל היום, בעוד שהצעירים הם אלה שמתרוצצים ומסתובבים”.

האגדה על האנשים שיכולים לאכול מה שהם רוצים

יחד עם הדברים המעניינים האלה שמחדשים ללא ספק, החוקרים הזכירו כי עדיין ישנם שינויים גופניים שקשורים לגיל ותורמים לסיכון להעלות במשקל. אחרי גיל 30 שרירים דקים ורקמות עדינות הופכים בהדרגה לשומן, במיוחד סביב האיברים הפנימיים. בשנות ב-60 וה-70 לחיי אדם, יכול להיות לנו 30% יותר שומן גוף משהיו בשנות ה-20 לחיים, בגלל כל ההשפעות של ההזדקנות. השרירים שורפים עד פי עשר קלוריות משומן, מה שמקשה על שמירה על משקל תקין.

החוקרים אף המעיטו בערכה של התיאוריה שלפיה לחלק מהאנשים יש חילוף חומרים ‘מהיר’ ויכולים לאכול פחות או יותר מה שהם רוצים, בעוד שאחרים יתקשו לרדת במשקל מכיוון שהמטבוליזם שלהם ‘איטי’. למעשה, למרות שקצב חילוף החומרים אכן משתנה מאדם לאדם, הוא אינו משתנה מספיק כדי להסביר מדוע גברים ונשים מסוימים נשארים רזים ואחרים לא.

החדשות הטובות הן שהחוקרים מזכירים כי יש דרכים שונות לשפר את חילוף החומרים שהוא כמו המנוע של הגוף ששורף דלק כדי לייצר אנרגיה – מזון בריא וספורט. מיד נפרט על כך, אולם קודם כל נסביר כיצד פועל פירוק המזון בגוף האדם:

המזון נכנס למערכת העיכול ומשם עובר למחזור הדם דרך קיר המעיים. שם המזון מפורק לחומצות אמינו, חומצות שומניות וסוגרים שהתאים מכל הגוף מסוגלים לחסלם. בתוך התא הם הופכים למולקולות שנקראות ATP שפועל בתור הדלק של המיטוכונדריה – מעין מנוע שמפעיל את התא ודואג שהתא יבצע את כל פעולותיו.

הביצועים של תהליך חילוף החומרים נמדדים לפי קצב חילוף החומרים הבסיסי (BMR), שהוא כמות האנרגיה הדרושה רק לביצוע פעולות גופניות חיוניות, כגון חשיבה, נשימה ושינה. על פי ההערכות, כשני שלישים מהאנרגיה הנצרכת במזון ממשיכה לתדלק תהליכים חיוניים אלה; השאר ממשיך בפעילויות נוספות כגון פעילות גופנית.

מומלץ: מזונות עתירי חלבונים

לפי מימצאי המחקר לאימון גופני ולאוכל ושתיה בריאים ומזינים יש יכולת להעלות את רמות חילוף החומרים בגוף ולעזור להיאבק בהשמנה והתרופפות הגוף. המזונות המומלצים הם אלה העשירים בחלבון – עוף, דגים, ביצים, אגוזים וזרעים. בכוחם של מזונות אלה להגביר עד 30% את קצב חילוף החומרים מפני שהם צורכים אנרגיה רבה בהליך עיכולם ופירוקם בגוף, זאת בניגוד לאוכל שמן ו”ג’אנק” שמגבירים עד3% בלבד את קצב חילוף החומרים. חלבון, שנמצא גם באפונה שעועית ועדשים, שומר בצורה הכי טובה על השרירים הדקים שצורכים הרבה קלוריות.

מה לגבי מזונות ושתיה נוספים? צ’ילי טרי ומאכלים חריפים נוספים יכולים להגביר עד 20% את קצב חילוף החומרים אולם ההשפעה הזו היא לטווח קצר מאוד של כמה דקות, אוכל חריף בכלל גורם להתחממות הגוף, הליך ששורף קלוריות. לגבי שתיית כוס קפה או שתיים ביום – בכווחה להגביר עד 4% את קצב חילוף החומרים. גם ג’ינג’ר וחומץ טובים למערכת העיכול ולחילוף החומרים, אבל מעל הכל חשוב לשתות מים. מים לפי מחקרים שונים שנערכו מסוגלים להגביר עד 30% את קצב חילוף החומרים, מהסיבה שקלוריות נשרפות בהליך חימום המים שאנחנו שותים לחום הגוף (באזור 37 מעלות).

בקיצור, אם עברתם את גיל 40 ואתם משתמשים בחילוף החומרים האיטי שלכם בתור התירוץ שלכם להשמנה מוגזמת, כדאי שתדעו שאתם גם קצת (או הרבה) משקרים לעצמכם. אורח חיים בריא – עשיית ספורט, שתיית מים ואכילת מזונות עתירי חלבונים – זו הדרך לשמור על הגיזרה ועל הבריאות.

אתר zets.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר red@zets.co.il
נגמרו התירוצים: "חילוף חומרים איטי" הוא לא תירוץ להשמנה נגמרו התירוצים: "חילוף חומרים איטי" הוא לא תירוץ להשמנה
נגישות