כללי

הצרות של מקרון: חצי מיליון בהפגנה בפריז נגד הדרכון הירוק

הצרות של מקרון: חצי מיליון בהפגנה בפריז נגד הדרכון הירוק שוטרים מפזרים את המפגינים במהומות בפריז, אתמול

בזמן שבמדינת ישראל עניינים כמו דרכון ירוק וחיוב אנשים להתחסן עוברים חלק, מקסימום עם כמה פוסטים וציוצים של מחאה ועשרות מפגינים מול הבתים של ראש הממשלה נפתלי בנט ושל ד"ר שרון אלרעי-פרייס, בצרפת דברים כאלה לא עוברים חלק. ממש לא.

האומה הצרפתית נודעת היסטורית בתודעת המוסר ומאבק לצדק שלה ובניגוד למדינות רבות כמות וישראל, וכך מאות אלפי אנשים בכל רחבי צרפת צעדו בשבת בהפגנות מחאה נגד כוונת הנשיא עמנואל מקרון להכיל את הדרכון הירוק בגירסה הצרפתית. ברוב הערים נשמר הסדר בהפגנות והאווירה היתה ידידותית, אבל בבירה פריז בה היו המוני מפגינים, נרשמו עימותים בין שוטרים שירו גז מדמיע לבין אלפי המפגינים שמחו בתקיפות נגד הדרכון הירוק.

כזכור לפני מספר שבועות הודיע נשיא צרפת עמנואל מקרון כי בכוונתו לחתום על תקנות שעברו בפרלמנט הצרפתי ומחייבת את כל עובדי הרפואה וצוותים סיעודיים להיות מחוסנים והחלת הדרכון הירוק במקומות ציבוריים כמו מסעדות ובארים, החלטה שהובילה לגל מחאות והפגנות כשהראשונה שבהן נערכה ביום העצמאות הצרפתי הוא יום הבסטיליה, 14 ביולי.

מאז נמשכו ההפגנות מדי סוף שבוע והתגברו בנפחן עד שבסוף השבוע השלישי והאחרון הן הגיעו לשיא חדש – לפי הערכות מאות אלפים צעדו בכל רחבי צרפת, כשההפגנה הגדולה כצפוי התקיימה בבירה פריז ואליה הגיע 3,000 אנשי משטרת וכוחות ביטחון, כולל כוחות מיוחדים שמנעו את חסימת שדרות שאנז אליזה. מתח בין המשטרה למפגינים נרשם ליד מועדון הלילה המפורסם 'מולן רוז' בצפון פריז, שם נערכה ההפגנה הגדולה ביותר. שורות של כוחות שוטרי הפגנות נראו מתעמתים פיזית בידיהם עם מפגינים. כשהמפגינים נעו מזרחה חלק מהם השליכו חפצים על השוטרים שהגיבו מצידם בירי גז מדמיע לתוך הקהל והאוויר התמלא עשן. לקראת סיום ההפגנה באזור כיכר הבסטיליה המפגנה ירתה זרנוק מים לעבר המפגינים.

בין המראות שעדשות הסמארטפונים שתיעדו את ההפגנות בפריז קלטו, היו שוטרים שמעדו לאחור על מחסום שעלה באש ונכוו ומפגין מדמם מהראש. לפי גורמים רשמיים שלושה שוטרים נפצעו בעימותים. אגב, גם באוסטרליה ובמדינות נוספות נערכו בסוף השבוע הפגנות דומות נגד תקנות הקשורות לקורונה.

ובחזרה לצרפת – בצל העליה במקרי קורונה במדינה, הפרלמנט הצרפתי העביר חוקים חדשים שעדיין עומדים בתוקף, ולפיהם החל מ-9 באוגוסט ייכנס לתוקפו הדרכון הירוק בצרפת – שבדומה לארץ ידרוש אישור חיסון, בדיקה שלילית או תעודת מחלים מקורונה – במקומות ציבוריים, וחוק נוסף שיכריח עובדי רפואה ורווחה להיות מחוסנים עד אמצע ספטמבר.
סקרים שהתפרסמו בצרפת הראו כי רוב הציבור תומך בדרכונים, אבל יש גם נתח גדול בציבור שמתנגד, והוא כולל דמויות קולניות שצורחות בשם המוסר האנושי. לא בכדי המילה שנראתה הכי הרבה על שלטי המפגינים בצרפת היתה LIBERTE חירות – אחד משלוש היסודות של המוטו הלאומי של צרפתי לצד שוויון ואחווה.

בצרפת התבטאו מספר רופאים ואחיות שהתפטרו מעבודתם והאשימו את המדינה בסחיטה נגדם. "אחרי שבגל הראשון של הקורונה אנחנו עובדי הרפואה זכינו ליחס לא הולם, עכשיו אומרים לנו שאם לא נתחסן זו אשמתנו שאנשים נדבקים", אמרה האג'ר אמור אחות בת 37 שהתפטרה מעבודתה לרשת AP, "אני סבורה שזה מחליא".

ויש כמובן גם את הזווית הפוליטית. בצרפת יתקיימו בחירות לנשיאות באפריל 2022. איש הימין הפופוליסטי פלוריאן פיליפו, גנרל בעברו ומקורב למנהיגת החזית הלאומית מרין לה פן, שהתקשה להתחבר לציבור הצרפתי עם רעיונותיו נגד האיחוד האירופי, מצליח לזכות בפופולאריות רבה כנגד מקרון ברחובות וברשתות בזכות התנגדותה לדרכון החיסונים.

צרפת, כמו הולנד, גרמניה ומדינות נוספות באירופה, האוכלוסיה עם מודעות חיסונים נמוכה משמעותית מאשר בישראל ולכן הצליחו לחסן הרבה פחות מהאוכלוסיה ביחס לישראל. גורמים מהקצוות הפוליטיים מנסים להרוויח מכך, עד כה במידת הצלחה מעטה מאוד במערב. עד האביב הקרוב של 2022 יתקיימו בחירות בכמה מדינות מפתח באירופה בהן גרמניה וצרפת ולאחריהן יתברר סופית אם יישאר משקל פוליטי משמעותי למתנגדי הדרכון הירוק ביבשת הישנה.

בצרפת נרשמו 24 אלף מקרי קורונה חדשים ביום שישי האחרון ומאז תחילת המגפה ועד כה מתו מקורונה 112 אלף צרפתים. יותר מ-52% מאוכלוסיית צרפת חוסנה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות