כללי

לאן נעלם הצל שלנו? | הכל מטומטם

חם לכם? חכו חכו, עוד לא התחלנו. הטמפרטורה הממוצעת לא מפסיקה לעלות בכל העולם, וזה שלכולם ברור שכדאי שיהיה יותר צל בחוץ, לא אומר שלמישהו יש כוח לצאת מהמזגן ולטפל בזה. אז איך זה שלמרות ששמש בישראל היא לא עניין מפתיע, המרחב הציבורי עדיין בוער? ברוכים הבאים לעוד פינה של – הכל מטומטם.

המרחב הציבורי בישראל חשוף לאור התכלת העזה, ונראה שלאף אחד לא באמת אכפת. הנה, לדוגמא, הספורטק בקרית אונו. השקיעו במגרשים, השקיעו בתאורה, השקיעו בעזרים טקטיים… צל? עזבו אתכם מזה.

נינג'ה אמיתי לא מפחד מהשמש. לפחות אם הוא מנסה להתאמן במגרש אימוני הנינג'ה שבצ'רלס קלור בתל אביב. ואם תל אביב, אז כיכרות התרבות – בין המוזיאון לבית המשפט ולתיאטרון הקאמרי – הכל בטון חשוף, אין טיפת צל אחת לרפואה. אז אוקי, לכאן אתה לא חייב ללכת באמצע היום. אבל מה עם פשוט לעבור כביש?

והנה אחד הצמתים העמוסים ביותר בישראל, צומת עזריאלי. נניח שהגעת ברכבת לתחנה, ואתה בדרך למפגש מלבב עם מס הכנסה בבניין הממשלה בצד השני. לחצות את הצומת הזו זה עניין של – וכן, מדדנו – כמעט שלוש דקות בשמש. גם צמתים מרכזיים אחרים בתל אביב נראים כמו כיכרות עם זכות מעבר למכוניות – הכל מוצף שמש, ואין מפלט ולו לרגע. חם מוות.

אם כבר מתתם, תוכלו בוודאי לנוח בקרירות שבקבר, אבל אלו שיבואו לבקר אתכם כדי להיות בטוחים שאתם בבית – הם כבר יזיעו היטב. בבתי קברות רבים מורידים שורות עצים כדי לפנות מקום לדיירים חדשים.

עצים, אגב, הם הפתרון הכי טוב ואקולוגי לבעיית המחסור בהצללה. אלא שגם הם דורשים כסף וזמן וטיפוח, ונמצאים פחות מדי במרחב הציבורי שלנו.
פתרון אחר שדווקא עבד יפה, וחבל שלא זכה לתפוצה נרחבת יותר, הוא חזיתות הבתים האחידות ברחוב אבן גבירול בתל אביב. הקומה הראשונה בולטת מעל קומת הקרקע, ונוצר מעבר, מקורה ומוצל, לכל אורך הרחוב שהוא מהארוכים בישראל.

עיריית תל אביב, שכיום נערכות בכיכר רבין שלמרגלותיה בדיקות קורונה המחייבות עמידה בתור בשמש, דווקא ניסתה לחשוב מחוץ לקופסה, ולפני שלוש וחצי שנים הכריזה על תחרות "צל אביב", לפתרונות הצללהבעיר.
המנצחת, חברת עננה, הציעה למקם בנקודות אסטרטגיות בלונים שטוחים ממולאים בהליום, שיטילו צל על סביבתם. קצת לפני הבחירות המקומיות אפילו נפרשו כמה בלונים כאלה, שמנמנים יותר מאשר בסקיצה המקורית, בשדרות בן גוריון בתל אביב. הפרוייקט לא המשיך.

האונקולוג ד"ר גיא בן בצלאל משיבא, הפועל למען קידום המודעות לחשיבות ההצללה במניעת סרטן עור, אומר שחשיפה מוגזמת לשמש בילדות – בדרך לבית הספר, למשל – קשורה ישירות לשכיחות של סרטני עור בגיל מבוגר. אנחנו, מצידנו, מחכים רק לפתרון הכולל הבא – כיפה ממוזגת שתכסה את הכל. נשמע מטומטם? ברור, השמש השפיעה עלינו, ולאף אחד, כרגיל, לא אכפת שהכל, אבל הכל, מטומטם.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות