כללי

השלכות הסגרים: דיכאון, חרדה ומחשבות התאבדות

נערה דיכאון צילום: PIXABAY

רגע לפני שעליית התחלואה בישראל עלולה להוביל לדעת רבים לסגרים חדשים כדי למנוע הדבקות קורונה דלתא, התפרסם באוסטרליה מחקר מעניין המעלה את ההשלכות החמורות מאוד של סגרים על נפש בני האדם.

המחקר החדש נערך במדינת ויקטוריה, שבירתה מלבורן. ויקטוריה היתה נצורה תחת סגרים במשך קרוב ל-120 יום לאור מדיניות ה-0 הדבקות באוסטרליה, שגורמת לכך שמספר נדבקים קטן בקורונה גורם למיליונים רבים לחיות בסגר. בין היתר המחקר החדש מצא כי אחד מכל עשרה אנשים בוויקטוריה שקל ברצינות להתאבד במהלך הסגר של 2020, שליש מהנסקרים סבלו מדיכאון או חרדות ועוד רבים העידו כי חשו שחיקה.

המחקר נערך בספטמבר 2020, במסגרתו נסקרו 1,157 תושבי ויקטוריה, והוא פורסם בשבוע האחרון במגזין למחקר פסיכיאטרי JOURNAL OF PSYCHIATRIC RESEARCH. ואלה הממצאים: 33.4% מהנסקרים מסרו שסבלו מסימפטומים של חרדה או דיכאון, 26.3% מהנסקרים סבלו משחיקה, 12.3% התחילו או הגבירו את השימוש בחומרים כמו תרופות וסמים כדי להתמודד עם רגשותיהם, וכאמור הנתון המדאיג ביותר מעלה כי 9.5% מהנסקרים שקלו ברצינות להתאבד ב-30 הימים האחרונים (בספטמבר האחרון, זמן עריכת הסקר, כמובן).

הרמות הגבוהות ביותר של בעיות נפשיות נרשמו בקרב צעירים, אנשים עם מוגבלויות ומטפלים שלא קיבלו שכר על עבודתם. ובכל מקרה ההמצאים הקשים חלו על כל קבוצות הגיל לרבות קשישים שחשו בדידות ודאגה והורים שננעלו עם כל הילדים בבית.

המחקר לא השוווה את התוצאות עם הרמות שלפני המגיפה, אולם אחד מכותבי המחקר, ד"ר מארק צ'ייזלר מהמכון לבריאות המוח והנפש באוניברסיטת מונאש, התריע כי הממצאים נראים מדאיגים. "אין ספק כי מדובר ברמות גבוהות על סף המדאיגות של תופעות לוואי נפשיות והתנהגותיות". צ'ייזלר סיכם, תוך שהוא מעודד אנשים עם סימפטומים מנטליים לפנות לבקשת עזרה: "התקווה שלנו היא שזה ייתן לאנשים את תחושת הביטחון שהם לא לבד, שיש בזה מידה מסוימת של חוויה קהילתית, ושזה בסדר להרגיש ככה ולהושיט יד לבקש סיוע".

ד"ר צ'ייזלר נתן 3 טיפים כיצד ניתן לשפר במשהו את החיים ולהרגיע את הבעיות המנטאליות: "להקפיד על שינה טובה ולנסות לשמור על לוח זמנים מסודר לשינה, להפחית זמך מסך ולא לשים לב או לצרוך יותר מדי מידע על המגיפה, כל אלה עשויים לסייע".

איאן היקי ממכון המוח והנפש באוניברסיטת סידני טען כי הממצאים במחקר החדש תואמים מחקר אחרי על בריאות הנפש שכבר נערך בוויקטוריה במהלך סגרי הקורונה. לטענתו שיעור האנשים ששקלו להתאבד הוא גבוה ומדאיג והוא גם עקבי עם מחקר מקביל שנערך. יחד עם זאת היקי טוען כי עוד לפני עידן הקורונה כבר נרשמה מגמה של עליה במחשבות על התאבדות בקרב צעירים. "עצוב שלמרות שנחסך מאיתנו החלק הגרוע ביותר של המשבר הבריאותי באוסטרליה, ההשלכות הכלכליות והחברתיות הן עצומות והן נמשכות גם מעבר לתקופה של הסגרים", אמרי היקי לרשת ABC  אוסטרליה. היקי הוסיף כי צעירים מרגישים שהם הקבוצה באוכלוסיה שהממשלות עשו הכי מעט כדי לסייע לו, מה שמחייב לדעתו מדיניות ממשלתית כולל תמיכה חינוכית, כלכלית וחברתית מיוחדת עבור צעירים.

ממצאי המחקר על השלכות הסגרים דומות לאלה של מספר מחקרים שהתקיימו בארה"ב. אפשר רק לקוות כי מקבלי ההחלטות בארץ גם יעיינו בממצאי מחקרים אלה בכובד ראש לפני הטלת הסגר הבא.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות