כללי

למה חוסל ראש ארגון הפשע מיפו?

יפו בלילה. מי רצח את עיזאת חמאד?

במשטרת ישראל כבר שוברים את הראש כיצד להתמודד עם גל האלימות שעוד יגיע לאחר חיסולו אמש (ש') של ראש ארגון הפשיעה היפואי, עיזאת חאמד, על ידי מתנקשים שירו בו בעת שרכב על אופנוע ברחוב גרינבוים בשכונת תל כביר בדרום תל אביב.

במרחב יפתח של המשטרה קיימו כבר בלילה הערכת מצב, כשהחשש המיידי הוא נקמה מצד משפחתן של חמאד, שנורה בגבו כנראה על ידי שני גברים רכוים על אופנוע, שנמלטו מיד מהמקום.

כוחות מד"א שהגיעו לזירה מצעו את חמאד עם מספר פצעי ירי, וזמן קצר לאחר מכן נקבע מותו.

"הפצוע שכב על הכביש כשהוא מחוסר הכרה וסובל מפציעות מדממות בגופו", סיפר פרמדיק של מד"א שהיגע לזירה, "ביצענו בדיקות רפואיות והענקנו לו טיפול רפואי שכלל עצירת דימומים וביצוע פעולות החייאה אבל הפציעה שלו הייתה אנושה ובסופן נאלצנו לקבוע את מותו".

העדים פחדו, התביעה בוטלה

עיזאת חאמד, כאמור, עמד בראש ארגון פשיעה שעיקר עיסוקו היה גביית דמי חסות מעסקים וכמובן הלוואות בריבית. מלך דמי החסות, קראו לו ביפו, שבה נולד וחי כל חייו.

חייו של חאמד היו רצופים עימותים עם החוק. הוא ישב 12 שנים במאסר, ואת עיקר הרעש התחיל לעשות לאחר שחרורו. בשנת 2006 נעצר בחשד לסחיטה, איומים, ניסיון רצח ורצח של חאדר דאקה, שתיווך בסכסוך כספי בין בעליה של מסעדת "בני הדייג" לסוחר דגים עזתי.

כמה פחד עורר אז חאמד? חמשת העדים של הפרקליטות בתיק נגד חאמד וארבעה נוספים הם חסויים. חלקם עדי ראייה, שביקשו שלא להיחשף בשל חשש לחייהם. בית המשפט דרש לחשוף את שמם, אך בפרקליטות סירבו ואמרו כי חשיפת העדים עלולה לסכן אותם ולפגוע ביכולת איסוף המודיעין ביפו. בשל כך השופטים זיכו את הנאשמים, וביניהם חאמד, שהורשע רק בחטיפה, ונידון לשלוש שנות מאסר בפועל.

בראשית 2011 נעצר חאמד שוב במסגרת פרשת "עץ הרימון", בחשד לסחיטת דמי חסות רחבת היקף, ניסיונות רצח והטמנת מטעני חבלה. חאמד הואשם שהפעיל ארגון פשיעה ביפו ובערים נוספות במרכז. יחד איתו נעצרו 24 חשודים, והמשטרה גייסה שני עדי מדינה.

במקביל, הוגש נגד חאמד כתב אישום נוסף בפרשה שכונתה על ידי המשטרה "בוא ליפו", שבמסגרתה סחטו עשרות קורבנות בהם אנשי עסקים ושחקני כדורגל. אחד מהם היה עומרי קנדה, ששיחק בהפועל ת"א והיה חייב כ-67 אלף שקלים בגלל הימורים.

איומים גם על שלי נרקיס

אבל חאמד לא פחד להתעסק גם עם כרישים אחרים, למשל מי שכונה "מלך שוק האפור", שלי נרקיס, שהיה חייב לו לטענתו מאות אלפי שקלים. חמאד הזמין את נרקיס לביתו והודיע לו שהוא צריך לשלם לו 400 אלף שקל. נרקיס סירב ובין השניים התפתח עימות שאף כלל שליפת נשק. מהעסק הזה יצא חאמד עם עוד תקופה קצרה מאחורי הסורגים.

הסכסוך המוכר אך בטח לא היחידי של חאמד ביפו היה משפחת עאשור. אחיו של עיזאת התחתן עם בת המשפחה, אך לאחר גירושיהם במהלך שנות ה-90, החלה מלחמת דמים בין המשפחתות, שגבתה מספר דו ספרתי של קורבנות, ביניהם גם ארבעה מאחיו של חאמד.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות