איכות חיים

סאפאא חתחות – ראפ של כח נשי

סאפאא חתחות, ראפרית שלא עושה חשבון

סאפאא חתחות בת ה-34 מעכו היא רפארית פלסטינית מעכו, מתפללת חמש פעמים ביום אבל הולכת עם ראסטות. רוווקה מבחירה ומאושרת מהמצב, לא לדאוג, וחולמת שהמוזיקה שלה תביא כוח לנשים. כדי להתפרנס חוץ מהמוזיקה, היא מאמנת כושר. "העבודה העיקרית שלי", היא מסבירה ומוסיפה שבמקביל היא גם שחקנית ומנחה בטלוויזיה. על התפילות שלה ותדירות התפילות ביום היא לא מדברת עם אחרים "זה משהו ביני לבין אלוהים", היא אומרת.

גם על הרווקות שלה היא מדברת בשמחה, לא מצטערת עליה, לא מחפשת חתן בנרות ולא עצובה, אבל בהחלט רוצה להביא ילד או שניים ולכן מאמינה שזה יקרה. ההורים לטענתה, כבר התייאשו.

"היה לי ארוס שרצה להשתלט על החיים שלי, הוא לא אהב שאני חופשיה, אם אני אתחתן אני אתחתן עם מישהו שיעריך אותי ויעריך את מה שאני עושה. יש גברים שאוהבים נשים חזקות ויש כאלה שלא. היום זה יותר מקובל, ממה שהיה כשהתחלתי עם ההיפ הופ בערבית, אבל עדיין קשה להם כשזה מגיע לבנות, לנשים", היא מספרת ומוסיפה, "יש סיפור על שתי בנות, שתי נשים שרצו לעשות שיר ראפ חבל על הזמן, אבל קיבלו איום מהמשפחה וירדו מזה, זה כבוד של משפחה, עד הכבוד וזהו".

שומרת הראש הצמודה

אבל אצל סאפאא הדברים קצת שונים, אמא שלה באה איתה לכל ההופעות ברחבי אירופה, ואם לא אמא, אז אבא. "תמיד יש מישהו", היא אומרת בחיוך, "אמא שלי היא שומרת הראש שלי, היא תמיד דואגת. היא אומרת לי שהיא סומכת עליי אבל היא לא סומכת על אחרים".

ולא, זה לא מבאס איתה שאמא שלה באה איתה לכל מקום גם בגיל 34 פלוס. אם תשאלו את האמא, הליווי של סאפאא להופעות וההצלחה של בתה, הוא חוויה."הנושאים שסאפאא שרה עליהם הם נושאים שמעסיקים אותה", היא מספרת, "היא יכולה לשיר על אלימות, היא יכולה לשיר על האינתיפאדה, על רצח, על ההטרדות של גברים כלפי נשים". ובאמת לסאפאא יש שנקרא "למה אתה מטריד אותה מינית?", שיר ראפ חזק מאוד על הטרדות מיניות שנכתב לאחר שחוותה בעצמה הטרדה, כשהגיעה ללקוח במסגרת עבודתה.

"את מה שהרגשתי אז אני לא יכולה לשכוח", אומרת סאפאא בדמעות. "את זה שעמדתי בלי יכולת להגיד כלום ופשוט התחלתי לבכות. את יודעת כמה בנות ונשים עוברות את זה כל יום? אז כן, אני רוצה לתת כוח לנשים". אולי בכיתי כי זאת פעם ראשונה שאני מדברת על זה".

פלסטינית בישראל, ישראלית באירופה

במועדון המזקקה בירושלים היא מופיע בליין מיוחד שמשלב מוזיקאים ערבים ויהודים ומספרת שהיו חששות שיראו אותה מופיעה עם מוזיקאי יהודי ויגידו עליה שהיא בוגדת בעם שלה. וכשה-BDS מעורב אז זה בקלות יכול להגמור לה את הקריירה.

סאפפא מסבירה שבחו"ל היא נחשבת לישראלית ובארץ לפלסטינאית, ושזה הסיפור של מוזיקאים כמוה, ערבים פלסטינים מישראל שחיים כל הזמן עם הדילמה הזאת של מה לעשות. החלום שלה, הוא כמובן אלבום משלה, אבל לא רק אלבום אלא שאנשים ממש יעריצו את המוזיקה שלה ויקשיבו למילים "שאני אדע שמה שאני כותבת בלילה עם הנרגילה, יגיע באמת לאנשים", היא מחייכת.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות