עולם

אפגניסטן: נאסר על נשים לנסוע לבד למרחקים ארוכים

חיילי הטליבאן בכאבול. חוקים מופרעים

עוד מכה לזכויות הנשים באפגניסטן מאז עליית שלטון הטאליבן באוגוסט האחרון. ביום ראשון יצאה תקנה חדשה, שמהווה פגיעה חוקית הכי קשה ומשמעותית בידי הארגון האיסלמיסטי. על פי התקנה, ייאסר על נשים לצאת לנסיעות ארוכות על הכביש ללא גבר קרוב משפחה שילווה אותן. כל נסיעה שאורכה 72 קילומטרים ומעלה לא תתאפשר לנשים אלא בלווית קרוב משפחה.

זהו מדרון חלקלק בכל הקשור להידרדרות הנמשכת בזכויות נשים במדינה: מרבית בתי הספר התיכוניים לנשים כבר נסגרו ועל רוב הנשים נאסר לעבוד במדינה. ארגון זכויות האדם Human Rights Watch טוען כי ההגבלה החדשה היא צעד לעבר הפיכתן של נשים לאסירות. הת'ר באר, שאחראית על זכויות נשים מטעם הארגון, אמרה לסוכנות הידיעות AFP כי "התקנות החדשות מונעות אפשרויות מנשים לנוע בחופשיות, וזה כמובן פוגע ביכולתן של נשים שסובלות מאלימות לעזוב את ביתן".

ההנחיה החדשה שמגבילה את חופש התנועה של נשים הוצאה על ידי המשרד לקידום ערכים של ממשלת הטאליבן. לפי המסמך החוקי, בעלי כלי רכב נדרשים לסרב להסיע נשים שאינן עוטות כיסוי פנים איסלאמי, כאשר מרבית הנשים במדינה כבר עוטות חיג'אב ומטפחות ראש. בנוסף, התקנה החדשה אוסרת על השמעת מוזיקה בכלי הרכב.

"זו תחושה ממש רעה", אמרה פאטימה, אישה נשואה מקאבול לרשת BBC בתגובה לתקנה החדשה, "אני לא יכולה לנסוע באופן עצמאי. מה עליי לעשות אם אני או הילד שלי חולים ובעלי אינו זמין?" היא הוסיפה כי "הטאליבן לקח מאיתנו את האושר שלנו. איבד גם את החירות שלי וגם את השמחה שלי".

כאמור, מאז עליית הטאליבן לשלטון וגירושת הכוחות האמריקאים ובני בריתם, החל כרסום חד במעמד הנשים, וזאת בניגוד להתחייבות (השקרית) של הטאליבן שלא לפגוע בזכויות אדם עם השתלטותם מחדש על המדינה. מרבית הנשים העובדות צוו להישאר בבתיהן ובתי הספר התיכוניים כמעט כולם מאפשרים כניסה רק לנערים ולמורים גברים.

הטאליבן, שכנראה שוב משקר ומוליך שולל, טוען כי אלה בסך הכל "מגבלות זמניות", שנועדו להבטיח שכל מקומות העבודות וסביבות הלימודים יהיו בטוחות עבור נשים וילדים. אבל ניסיון העבר מלמד אחרת – במהלך שנות ה-90 כשהארגון האיסלאמי הקיצוני שלט במדינה, נאסר על נשים ללמוד ולעבוד. הקולות הישנים והמדאיגים האלה חוזרים כעת במלוא העוצמה.

בחודש שעבר, הטאליבן אסר על נשים להופיע בדרמות טלוויזיה והורה על נשים עיתונאיות ומגישות טלוויזיה לעטות כיסויי ראש במקרים המועטים שהן מקבלות זמן מסך מוגבל. מדינות ברחבי העולם כבר איימו על הטאליבן שאם הארגון לא יכבד זכויות נשים, המדינה לא תקבל סיוע ותמיכה כלכליים שחיוניים למדינה הנחשלת, שניצבת בפני משבר כלכלי והומניטרי כבד.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות