טכנולוגיה

הרשעת המרגל הסיני מגלה לאן נעלם היתרון הטכנולוגי של ארה"ב

מטוס קרב של צבא סין

החלטה היסטורית של בית המשפט בארה"ב שופכת אור על נושא רגיש וטעון מיוחד: כיצד סין השתמשה בריגול במטרה להשיג יתרונות צבאיים וכלכליים על ארה"ב ושאר העולם. אנשי מודיעין ומשפט אמריקאים הצליחו לפתות את יאנג'ון צ'ו, קצין מודיעין סיני, לצאת מסין ב-2018 ולאחר מכן להסגיר אותו מבלגיה לארה"ב כדי להעמידו למשפט באשמת גניבה של טכנולוגיה מתקדמת של מנועי מטוסים, אותה סין התקשתה לפתח בעצמה.

זו הפרשה האחרונה בסדרת מבצעי ריגול שהמשטר הסיני ביצע במטרה לגלות סודות צבאיים מארה"ב ובנות בריתה וגם מרוסיה ומדינות שנחשבות לבנות בריתה של סין – באמצעות ריגול וגניבה סין שיפרה במהירות את יכולותיה הצבאיות ובנתה ארסנל של כוחות וכלי נשק מתקדמים ומתוחכמים.

ב-5 בנובמבר, לפני יותר מחודש, חבר מושבעים פדרלי הרשיע את יו –  סגן מנהל יחידה בסוכנות המודיעין הראשית של המפלגה הקומוניסטית הסינית – "המשרד השישי של המשרד לביטחון המדינה במחוז ז'ינאגסו. הוא הורשע בכך ש"קשר קשר בניסיונות לבצע ריגול כלכלי וגניבה של סודות מסחר". שו, קצין המודיעין, הוביל מבצע משולב ומתחכם שמטרתו להשיג גישה לרכיב של מטוס – מאוורר המנוע של מטוס מתוצרת 'ג'נרל אלקטריק תעופה', רכיב ייחודי שאף חברה אחרת לא הצליחה לייצר מקבילה אליו.

מבצע לכידת קצין הריגול הסיני

בשנת 2017 דייויד ז'נג, המועסק ב'ג'נרל אלקטריק תעופה', קיבל בקשה מפרופסור סיני באוניברסיטה לערוך הרצאה ומצגת במחלקת האווירונאוטיקה והאסטרונאוטיקה של אוניברסיטת ננג'ינג. הפניה אליו נעשה דרך הרשת החברתית לקשרים מקצועיים ועסקיים 'לינקדאין', שהפכה לכלי עבודה עבור המודיעין הסיני בזיהוי מטרות זרות, כולל אמריקאים. בכל מקרה, ז'נג ללא אישור ג'נרל אלקטריק שמעסיקה אותו ובניגוד להנחיות החברה, נעתר לבקשה ונסע על דעת עצמו לסין.

במהלך המצגת לז'נג היו בעיות טכניות עם הלפטופ שלו, שהכיל חמישה מסמכים של ג'נרל אלקטריק. סטודנט סיני מקומי 'הציע לו עזרה', אלא שהעזרה כללה העתקת הקבצים לכונן אחר והשתלת תוכנת ריגול ומעקב במחשב, וכך "נפתרה" הבעיה. ז'נג זכה לתשלום של 3,500 דולר מאוניברסיטת ננג'ינג עבור נסיעתו.

חקירה של ה-FBI העלתה כי ז'נג לא העביר ביוזמתו חומרים מסווגים, ולאחר מכן שיתף פעולה עם האמריקאים במטרה לפתות את קצין המודיעין שו לצאת בסין. ב-2018 המזימה הצליחה, שו נעצר בבלגיה והפך לקצין המודיעין הסיני הראשון שמוסגר לארה"ב.

שיטות הריגול הסיני המתוחכם והאכזרי

לפי ה-FBI ומשרד המשפטים האמרקאים, שו פנה מאז 2013 תחת מספר שמות בדויים בניסיונותיו לאתר חברות תעופה ומומחים בתחום התעופה. הוא הזמין אותם לסין לצרכי מחקר אקדמיים ואז ניסה לפתות אותם לעסוק בריגול ולסייע לצבא סין. עדיין לא נחשפו כל הפרטים על הפרשה, אולם הפרטים שכן נחשפו מציגים תכנית צינית ומתוחכמת של רשל הריגול הסינית שנועדה להקנות לצבא סין יתרונות טכנולוגיים על צבא ארה"ב ומדינות אחרות.

המטרה של סין היא להיות האימפריה הצבאית מספר 1 ובתחום הזה רק ארה"ב נותנת לה תחרות, כאשר סין הלכה וסגרה פערים בשנים האחרונות, גם בזכות ריגול תעשייתי ואקדמאי מתוחכם. לא רק סודות צבאיים את המטרה. לפי הערכות המודיעין האמריקאי, בייג'ין גנבה סודות כלכליים שמוערכים בין 200 ל-600 מיליארד דולר מדי שנה.

סין משתמש בשלוש גישות משלימות כדי לגנוב סודות מארה"ב והמערב: ראשית, מודיעין אנושי – מבצעי ריגול מסורתיים של אנשי מודיעין. שנית, שימוש באנשים תמימים – סטודנטים ואקדמאים שלא חושדים בהם כאנשי מודיעין – והם אוספים חומרים מסוגגים ורגישים אליהם נחשפים במהלך עבודתם. ושלישית – מתקפות סייבר שנועדו לגנוב מידע מסווג ורגיש בתחומי תעשיה, כלכלה, אישים, מדיניות וחומרים צבאיים. על פי החוק הסיני, כל אזרח מחויב לשתף פעולה עם המפלגה הקומוניסטית ועם הדמינה בסוגיות שנוגעות לביטחון לאומי.

אלאן קולר, עוזר מנהל ב-FBI, טען שהפעילויות של שו היוו "צורה של ריגול כלכלי בסבסוד ותמיכה של המדינה" והפנה אצבע למפלגה הקומוניסטית הסינית וניסיונותיה לגנוב סודות טכנולוגים ומסחריים ברמת סיווג גבוהה ביותר מארה"ב. "עבור כל אלה שמפקפקים במטרות האמיתיות של סין, זוהי קריאת השכמה. הם גונבים טכנולוגיות אמריקאיות כדי להפיק תועלת צבאית וכלכלית".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות