טכנולוגיה

NSO אולי תקרוס, אבל התופעה לא תיעלם

משרדי NSO. עשתה את החיים של השוטרים ל"קלים"

היו בעולם הטכנולוגיה לא מעט קריסות מפוארות של מוצרים שנראו בלתי מנוצחים אך לבסוף התגלו כמשהו שלא צריך להיות כאן. עושה רושם שחברת NSO הישראלית, שעד לפני מספר חודשים היתה מי שכולם רוצה אותה איתם, הולכת להיות הבאה בתור שנעלמת, או לכל הפחות משנה צורה.

NSO היא כמובן שותפה בכירה בכל הפשעים שנעשו לכאורה נגד פעילי זכויות אדם, עיתונאים ועוד רבים אחרים ברחבי העולם, אבל האם היא הביעה המרכזית? ואולי היא רק השעיר לעזאזל, שחברות הטכנולוגיה הגדולות רוצות לפרק, כדי לא להתעמת עם הבעיה האמיתית?

המכה האחרונה שניתחה על החברה, שכבר נמצאת ברשימה השחורה של החברות שמסכנות את הביטחון הלאומי של ארה"ב, היא תביעה מצד החברה הרווחית בעולם – אפל – שלא הסתפקה רק בתביעה נגד NSO אלא תובעת גם את חברת האם שלה או.אס.וויי טכנולוגיות.

התביעה אולי הוגשה נגד החברה הישראלית, אך במקום מסוים מדובר בתביעה שמוגשת גם נגד משרד הביטחון הישראלי, שצריך לאשר כל מכירה של פגסוס למדינה או שירות הריגול שלה, מה שהופך למעשה את הפקידים של בני גנץ וקודמיו בתפקיד לשותפים לדבר עבירה.

"שכירי החרב של המאה ה-21"

גם דובר מטעם אפל, פרייג פדריגי, המשמש כסגן נשיא בכיר להנדסת תוכנה, התייחס אמש לעובדה כי NSO לא לבד במשחק הזה. "שחקנים במימון מדינה משקיעים מיליונים בטכנולוגיות ריגול מתוחכמות בלי שתהיה להם אחריות על זה", אמר, "חברות פרטיות שמפתחות תוכנות ריגול במימון מדינה הפכו למסוכנות יותר".

גם בכתב התביעה היתה התייחסות אל אנשי NSO כ"שכירי חרב מוסריים של המאה ה-21, שייצרו מכונות מעקב שמזמינות התעללות שגרתית ובוטה", אבל מעבר לזה אין שום התייחסות למי שהזמין את העבודה מהפורץ.

התביעה של אפל היא תביעת הענק השנייה שמוגשת נגד NSO, אחרי זו של מטא (חברת האם של פייסבוק ו-ווטסאפ), על הפריצה לכאורה שביצעה תכנת פגסוס למכשירים סלולאריים דרך פרצה בתכנת ווטסאפ.  באפל מכוונים לאותו המקום, ומאשימים את NSO בפריצה למכשירי אייפון דרך פרצה במערכת ההפעלה. אגב, מערכת ההפעלה שודרגה לאחרונה שוב, לאחר שממעבדות סיטיזן לאב, שבדקו מכשירי אייפון שנפרצו על ידי פגסוס, מצאו פרצה נוספת.

ומה עם מזמין הפריצה?

שתי החברות מתמקדות במי שביצע בפועל את הפריצה, ומתעלמות לחלוטין ממי שהזמין אותה. כן, באופן מאוד לא מפתיע, אפל ומטא לא פותחות חזית מול ממשלות, כולל זו שלנו, שלמעשה נתנה אישור לשיווק תוכנת פגסוס ללא מעט גופי מודיעין בעולם.

לא ברור מה צופן העתיד לתכנת פגסוס וחברות הסייבר ההתקפי בכלל. ברור לכולם שמדובר בכלי שכבר קיים ומי שמחזיק בו לא יוותר עליו בחיים, אך עושה רושם שהסיפור של NSO גמור. בין אם היא השעירה לעזאזל שתשלם על פשעים שממשלות ושירותי ביון עשו ובין אם בצדק כי היתה הרוח החיה מאחורי המהלכים, השאלה היותר מורכבת היא כיצד מפקחים על שימוש בו, ומוודאים שמי שעושה בו שימוש עושה זאת כראוי ורק נגד מטרות טרור ומטרות פליליות.

אבל אל תדאגו – לא נגיע לזה, כי פייסבוק ואפל לא יתבעו עכשיו את הממשלות. אחרי הכל, הן עדיין צריכות למכור אייפונים בערב הסעודית ומזרח אירופה, ולא צריכות להסתבך עם רגולציות חדשות. את שתי החברות האלה הכסף הרבה יותר מעניין מאשר הפרטיות שלנו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות