טכנולוגיה

חסכה 3 מיליארד ליש"ט: גוגל חמקה מתביעה ייצוגית בבריטניה

גוגל גוגל

בית המשפט העליון בבריטניה חסם תביעה ייצוגית נגד גוגל שדרש מענקית הטכנולוגיה לשלם 3 מיליארד פאונד (4.3 מיליון דולר), בגין טענות לפיהן היא עקבה בחשאי אחרי פעילות של מיליוני משתמשי אייפונים.

התובע ריצ'רד לויד שנתמך על ידי הארגון "גוגל אתם חייבים לנו" GOOGLE YOU OWE US דרש לפתוח בתביעה ייצוגית נגד גוגל בשמם של 4.4 מיליון משתמשי אייפונים באנגליה ובוויילס. לטענתו, "גוגל השתמשה באופן לא חוקי בדאטא של מיליוני משתמשי אייפונים באמצעות מעקב ואיסוף חשאיים של מידע לגבי השימוש שלהם באינטרנט במנוע החיפוש ספארי".

התביעה קיוותה לזכות בפיצווים בגובה שנע בין 1-3 מיליארד פאונד – סכום שהיה מעניק באזור 550-750 פאונד לכל משתמש אייפון – בגין הפרות סעיפי הגנת מידע ופרטיות. בית המשפט העליון פסק עוד ב-2018 כי לויד והתובעים אינם רשאים לתבוע את גוגל מחוץ לשטח השיפוט של אנגליה ו-ווילס, אולם החלטה זו התהפכה שנה לאחר מכן באוקטובר 2019 וההליכים המשפטיים התקדמו.

עורכי הדין של גוגל כמובן ערערו על ההחלטה, וטענו בשימוע שנערך באפריל כי פסיקה תקדימית של בית המשפט לערעורים תפתח את השערים לאינסוף טענות בשם מיליוני אנשים נגד חברות שאחראיות להחזקת מידע של אנשים.

'גוגל אתם חייבים לנו' ומר לויד טענו כי החברה עברה על תקנות הפרטיות בהגדרות שלה למשתמשי אייפון של חברת אפל בשנים 2011-2012 והשתמשה במידע הזה כדי לקטלג אנשים לקטגוריות עבור מפרסמים. לטענתם, מידע שמבוסס על הדפדפן ונאסף על ידי גוגל כלל פילוח לפי גזע, מוצא אתני, בריאות נפשית ופיזית, השתייכות פוליטית ועמדות פוליטיות, מעמד חברתי והתעניינות מינית. מנגד עורכי הדין של גוגל התעקשו כי אין שום הוכחה כי השתמשה בנתונים שנאספו כדי לחשוף אותם לצד שלישי.

בכל מקרה, היום (יום ד') הרכב של חמישה שופטי בית המשפט העליון קיבל את הערעור של גוגל נגד ההחלטה. השופט הראשי בהרכב, לורד לגאט, טען כי יש בעיה בסיסית עם דרישות התביעה לסכום פיצויים אחיד לכל משתמשי אייפון מבלי להוכיח נזק כספי או נפשי מוכח. "התביעה טענה כי גוגל עקבה בחשאי אחרי מיליוני משתמשי אייפון במשך מספר חודשים והשתמשה במידע למטרות מסחריות", פסק השופט לגאט, "אבל הדרישות של התביעה לכספי פיצויים בלי לנסות להוכיח שהאשמה נכונה לגבי כל אדם שעבורו היא דורשת פיצוי".

לסיכום, הבהיר השופט כי ""ללא הוכחה של עיבוד לא חוקי כלשהו של הנתונים האישיים של אדם מעבר למינימום הנדרש, לא ניתן להגיש תביעה ייצוגית. לתביעה מטעם אותו אדם אין סיכוי לעמוד בתנאי הסף לפסיקת פיצויים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות