טכנולוגיה

אפל עשויה לעמוד לדין בשל עבירות על חוקי ההגבלים העסקיים

חנות של אפל

 אחרי חקירה בת שנתיים, אתמול (יום ב') דווח באתר 'דה אינפורמיישן' THE INFORMATION כי משרד המשפטים האמריקאי עשוי להעמיד את תאגיד אפל לדין על עבירה על חוקי ההגבלים העסקיים. לפי הידיעה, משרד המשפטים האמריקאי האיץ את קצב החקירה וסיים אותה כבר בקיץ האחרון, לאחר שעורכי הדין של המשרד סיימו את עבודתם בתשאול אנשי אפל, צרכניה והמתחרים שלה, וכבר נשלחו זימונים להעמדה לדין של שותפיה העסקיים של אפל.

לפי מקור אחד לפחות, יתכן מאוד כי החקירה תוביל להעמדה לדין של אפל על עבירת על חוק ההגבלים העסקיים, למרות שעדיין לא ברורים הפרטים הספציפיים של תוכן התלונות והאישומים. לפי המקור, משרד המשפטים האמריקאי היקצה יותר כוח אדם כדי לחשוף מה שנראה כ"עניינים חמורים ורציניים".

החקירה לעסקיה ואופן הפעילות של אפל נפתחה ב-2019 בעידן מימשל טראמפ, כאשר הרגולטורים הפדרליים ניסו להתייצב ולהגביל את כוחם של ענקיות הטכנולוגיה. חקירות של מונופולים מעין זה אורכות שנים ובשל מאמצי המשפטנים במשרד המשפטים ההליך הואץ ולקח שנתיים בלבד. כעת נותר לראות מתי ואת מי הם ימליצו להעמיד לדין ובאילו אשמות בדיוק.

בנוגע לשאלת התזמון ואם אפל בכלל תעמוד לדין, יש לציין כי הסנאט עדיין נדרש לאשר את מינוי של ג'ונתן קאנטר לממונה על ההגבלים העסקיים בארה"ב. באפל מקווים להסתמך על זכייתם בתביעה שהגישה נגדם חברת משחקי הווידאו 'אפיק גיימס' EPIC GAMES, כאשר השופט בתיק קבע שאפל לא הפרה את תקנות ההגבלים העסקיים הפדרליים. אולם לפי מקורות שונים, משרד המשפטים לא נרתע מפסיקה זו.

בעוד חברת הטכנולוגיה שבראשה עומד סטיב קוק בעשור האחרון מאז שירש את העמדה של סטיב ג'ובס, מקווה לנצל את קשריה הטובים והלוביסטים שלה בפוליטיקה האמריקאית, ובמיוחד עם גורמים במפלגה הדמוקרטית, יש להזכיר כי בעוד מקומות בעולם יש חקירות דומות שנוגעות להתנהלות אפל במונפול. באירופה למשל ספוטיפיי הגישה תלונה שנוגעת ל'אפל מיוזיק'.

אפל נגד פייסבוק או סתם ספין לצרכי יח"צ?

ממש במקרה, או שלא, עוד דווח אמש כי אפל איימה על פייסבוק ואינסטגרם כי תסיר אותן  מהאפליקציה שלה בשל דאגות שהפלאטפורמות שלהם היו בשימוש של סחר בבני אדם ובעיקר נשים צעירות מהמזרח הרחוק שהובאו כזונות וסורסו, הוכו, הורעבו וחוו התעללות במדינות המזרח התיכון. האם מדובר בספין מבריק של אפל שנועד להדוף את הטענות להתנהלותה כמונופול?

פייסבוק שבעצמה מסובכת מעל הראש בחודש האחרון במספר חשיפות ובעיות, ממשיכה להסתבך, ובמסמך פנימי של החברה שהגיע לסוכנות הידיעות AP פורסם כי היא לא נהגה לאכוף התנהגות אלימה ומסוכנת. "במהלך החקירה שלנו, עובדים מקומיים התלוננו לעיתים תכופות לסוכנויות שאיתרו ושכרו את שירותיהן כי ננעלו בבתיהן, הורעבו, חויבו להאריך את חוזיהם ללא הגבלה, לא קיבלו שכר ונמכרו למעסיקים אחרים בלי הסכמתן ובתגובה הסוכניות ניסו לרכך אותן ולגרום להסכמתן", נכתב במסמך של פייסבוק ובמסמכים אחרים פורט על מקרים של אלימות קשה.

פייסבוק מצידה טוענת כי התייחסה לבעיה זו בחומרה ומסרה: "אנחנו אוסרים על ניצול אנושי, בלי שום הנחות ונלחמנו בסחר בבני אדם בשנים האחרונות". בכל מקרה, אחרי שפייסבוק שיתפה את אפל בפעילויותיה נגד סחר בבני אדם, אפל הסירה את האיומים להעיף אותה מהסמארטפונים ומחנות האפליקציות שלה – צעד קיצוני שאילו היה מתבצע, היה פוגע קשות גם באפל עצמה, ולכן מותר לפקפק ברצינות האיומים. בכל מקרה, בפייסבוק – כמו ענקיות טכנולוגיה אחרות – צפויים לרשות שיאי רווח ומכירות בנתוני הרבעון האחרון שיתפרסמו בקרוב. אתמול חברת טסלה הצטרפה לפייסבוק, אלפאבית (גוגל), מייקרוסופט, אפל ואמזון כחברות שחצו את שווי הטריליון דולרים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות