טכנולוגיה

בגלל חוק בטקסס: פייסבוק וטוויטר ייאלצו לחשוף מסמכים

לוגו פייסבוק. החברה תחת זכוכית מגדלת

בטקסס השמרנית עבר לא מזמן חוק שנועד להגביל את היכולת של הפלטפורמות להשעות משתמשים, מה שהצית מלחמה בין המדינה בדרום-מרכז ארה"ב לבין ענקיות הטכנולוגיה. פייסבוק, גוגל (אלפאבית) וטוויטר תבעו בתגובה את טקסס בניסיון לחסום (כמה שהן אוהבות לחסום) את החוק השנוי במחלוקת.

במסגרת הניסיון של טקסס להגן על החוק ולהסביר את הצידוק לו, שלשום (שישי) אישר שופט פדרלי לטקסס לחפש מסמכים פנימיים של ענקיות הרשתות החברתיות בנוגע לסוגיה כיצד הן מתווכות תוכן. רשת בלומברג דיווחה כי השופט המחוזי רוברט פיטמן מבית המשפט באוסטין, בירת טקסס, הוא זה שפסק בעניין, וכעת לתובע הכללי של מדינת טקסס, קן פקסטון השמרן, תהיה גישה מוגבלת בניסיון להשיג מסמכים של ענקיות הטכנולוגיה כדי לבחון את המודוס אופרנדי שלהם ביחס לחסימת משתמשים.

כזכור לפני מספר ימים הודיע הנשיא הקודם של ארה"ב דונלד טראמפ כי הוא משיק חברת תקשורת ועומד להקים רשת חברתית חדשה שאמורה להתחיל לפעול מתחילת 2022. כמו טראמפ שהושעה לצמיתות מהפלאטפורמות של פייסבוק וטוויטר, שמרנים רבים מוחים על היחס השלילי והמפלה של ענקיות הטכנולוגיה מעמק הסיליקון – שכולל בין היתר חסימות, העלמת עוקבים ומניפולציות בחשיפה לתכנים. עניין זה הוביל שתי מדינות בשליטה רפובליקנית – פלורידה וטקסס – להיאבק בכוחן של ענקיות הטכנולוגיה והאג'נדה שלהן באמצעות חוקים נגד השעיות של פוליטיקאים ושל הציבור הרחב ומפחידים את פייסבוק וטוויטר.

כולם שונאים את פייסבוק

לפי פסיקת השופט בטקסס, פקסטון רשאי מעתה לחפש מסמכים ולהדיח עובדים בתעשיית המחשבים – בתנאי מרכזי אחד – שהם הושפעו מהחוק שאוסר על פלטפורמות להשעות משתמשים בשל דעותיהם הפוליטיות. החוק במדינת טקסס הוחל על חברות של רשתות חברתיות עם יותר מ-50 מיליון משתמשים בחודש, והוא אמור להיכנס לתוקפו החל ב-2 בדצמבר הקרוב, עוד קצת יותר מחודש.

גופי המסחר שמייצגים את האינטרסים של ענקיות הטכנולוגייה טוענות כי החוק יכפה על הרשתות החברתיות להכיל תוכן קיצוני שמפר את תקנות המששתמשים שלהם. בנוסף לכך, הם טוענים כי הדרישות של פקסטון להשיג מסמכים נועדו להגביר את העוינות כלפי הרשתות.

מנגד מושל טקסס גרג אבוט הרפובליקני ועמיתיו למפלגה ממשיכים למתוח ביקורות על הרשתות החברתיות שהפכו לגוף פוליטי שפוגע בשמרנים באופן סיסטמטי. במקביל, הצעת חוק דומה בפלורידה הוקפאה זמנית על ידי שופט אחרי תביעה נגדית דומה של ענקיות הטכנולוגיה, אולם עושה רושם שהמאבק רק החל.

כזכור – פייסבוק מתמודדות בתקופה האחרונה עם דרישות מנוגדות – השמאל האמריקאי דורש יותר שליטה, צנזורה והגבלות לטובת הכלל בעוד הימין האמריקאי דורש חופש ביטוי בלתי מוגבל. לכל צד ההצדקות והאינטרסים שלו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות