טכנולוגיה, עולם

חלשה מול הסינים: אפל הורידה אפליקציות של התנ"ך והקוראן

חנות של אפל

הצנזורה של ענקיות הטכנולוגיה בסין נמשכת, וכמובן מה שטוב לעסקים לא מעלה תהיות מוסריות. הנה שימו לב למתרחש בימים האחרונים: ביום חמישי האחרון מייקרוסופט הודיעה שהיא מורידה את רשת לינקדאין בסין, יום לאחר מכן  הודיעה אפל כי היא מסירה מחנות האפליקציות שלה בסין שתי אפליקציות – של התנ"ך והקוראן.

האפליקציה הפופולאריות שהוסרה היא קוראן מאג'יד, שהיו לה יותר ממיליון משתמשים בסין וקרוב ל-35 מיליון משתמשים ברחבי העולם. לפי הצהרה של יצרן האפליקציה, PDMS, שהועברה לידי רשת BBC: "האפליקציה הוסרה על ידי אפל כי היא מכינה תוכן שנחשב בלתי חוקי בסין". בבדיקת BBC הסתבר כי האפליקציה מכילה תוכן שדורש תיעוד נוסף מהרשויות הסיניות".

אפליקציית התנ"כ 'אוליב טרי' (עץ הזית) הוסרה אף היא באותה הזדמנות, ולטענת חברת האפליקציה מי שעומד מאחורי הסרתה היא אפל, שהתמהמהה ולא הגיבה להיעלמות האפליקציות במשך יומיים.

 

המבקרים של אפל טוענים שהחברה האמריקאית העצומה הזו פועלת בשירות המשטר הסיני ומתקפלת בפניו שוב ושוב לשם האינטרסים הכלכליים שלה. זאת מאחר שהשוק הסיני מהווה נתח גדול מהמכירות של אפל, ובנוסף אפל נשענת ותלויה ביצרנים סיניים שמייצרים את המוצרים של החברה. במצב יחסים שכזה, ברור שלאפל יהיה קשה עד בלתי אפשרי לדחות בקשות של ממשלת סין ולקרוא עליהן תגר, גם אם היא רוצה בכך.

בנג'מין אימסאיל, מנהל פרויקט שנקרא "צנזורת אפל", הארגון שהבחין ראשון והתריע על הסרת האפליקציות הדתיות בסין, טען: "אפל חייבת קודם כל לעשות את הדבר הנכון, ולאחר מכן לצפות לכל תגובה של ממשלת סין".

במקום זאת, אפל ממשיכה להוכיח ולהזכיר כי היא משתפת פעולה עם המשטר הסיני וכלי הצנזורה הרבים והבוטים שלו. אפל מסירה אפליקציות כדי שיתאימו לחוקים המקומיים ולנטר נושאים שמחוץ לתחום חופש הביטוי בסין, כמו למשל 'כיכר טיאנאנמן' ומאבק העצמאות של טאיוואן וטיבט.

המפלגה הקומוניסטית של סין מכירה באיסלאם כדת רשמית במדינה, אבל בפועל ממשלת סין מפרה באופן שיטתי זכויות אדם בסיסיות של המיעוט המוסלמי שבשטחה (האויגורים, ממוצא טורקי). בפברואר הוסרה בסין אפליקציית השיחות הפוליטיות 'קלאבהאוס', לאחר שחברים במיעוט האויגורי דנו באפליקציה הזו בנושאים כמו מחנות הריכוז הפועלים בסין והעלו שאלות על דמוקרטיה.

למרות הידיעה הזו שעושה לאפל כותרות שליליות ברחבי העולם, נדמה כי הכסף מנצח את המוסר וכי אפל תמשיך להיכנס לגחמות ולדרישות של ממשלת סין כמו כלב מאולף. מדיניעות זכויות האדם של אפל קובעת: "אנחנו מחויבים להתיישר עם חוקים מקומיים, ויש זמנים בהם נושאים מורכבים גורמים לנו לא להסכים עם ממשלות". איזה בולשיט.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות