טכנולוגיה

ראש מערך התוכנה בפנטגון: "אין לנו שום סיכוי מול סין"

בניין הפנטאגון הפנטגון, מטה משרד ההגנה האמריקאי

ניקולאס צ'אילאן (37), האדם הראשון שכיהן בתפקיד שנקרא ראש מערך התכנות (CSO) בחיל האוויר המאריקאי, התפטר בשבוע שעבר במחאה על הקצב האיטי של הפיתוח הטכנולוגי של הצבא האמריקאי. בראיון שנתן ביום ראשון, צ'אילאן התריע כי סין יוצרת לעצמה יתרון מסוכן ובלתי ניתן לתיקון על ארה"ב בתחום לוחמת הסייבר, ובפרט הוא הדגיש את טכנולוגיית הבינה המלאכותית.

"אין לנו שום סיכוי להתחרות במלחמה נגד סין בעוד 15-20 שנה", התריע צ'אילאן בראיון לפייננשל טיימס – הראיון הראשון מאז שהתפטר מעבודתו בפנטגון (מטה משרד ההגנה האמריקאי), "כבר עכשיו הסיפור גמור. המערכה הוכרעה לפי דעתי"

צ'אילאן הסביר בדבריו כי ענף לוחמת סייבר צפוי להתברר כחשוב ביותר בכל הקשור לאיזון הכוח הגלובלי, חשוב יותר מלוחמה קינטית למשל. הוא מתח ביקורת על הפנטאגון שהוציאה כספים רבים על נשקים פיזיים בשעה שהתעלמה ולא התייחסה מספיק בכובד ראש ליתרון האיכותי ההולך וגדל של סין בתחום הסייבר. צ'אילאן אף תיאר מספר מסוכנויות הממשלה האמריקאיות כבעלות "רשתות הגנה ברמת גן ילדים".

צ'אילאן טען כי חלק מהבעיה היא שענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות מסרבות לסייע למשרד ההגנה האמריקאי במחקר המתקדם בתחום הבינה המלאכותית, בעוד תאגידי העל של סין מחויבים ונדרשים לפי חוק להעניק לצבא שחרור העם (צבא סין, PLA) כל דבר שהצבא והמדינה רוצים.

צ'אילאן הוא מהגר ומתאזרח שגדל בצרפת בתורה ניקולה שאילאן, ושם הקים את חברת הטכנולוגיה הראשונה שלו בגיל 15 ובהמשך סייע בפיתוח אתר שפת התכנות הפופולארי PHP, הוא שימש יועץ מיוחד לביטחון האינטרנט עבור משרד ההגנה ומשרד הפנים בארה"ב, ולאחר מכן הפך ל'צאר התוכנה הבכיר' של חיל האוויר האמריקאי החל ב-2018.

משרד ההגנה האמריקאי עובד לאט

חברות סיניות מבצעות "השקעות ענק" בתחום הבינה המלאכותית בלי שום ריסון והגבלות, כך טען צ'אילאן. זו דאגה שהעלו גורמים נוספים שהדגישו כי סין לא מהססת לאסוף כמויות עצומות של מידע ונתונים על הצרכנים, כולל זרים, והיא משליכה הכל לפרויקטים של מחקר בנושא בינה מלאכותית. בזמן שהמתחרים המערבים מואטים בשל דאגות בנושא פרטיות, בסין אין שום בעיות להתקדם בתחום הבינה המלאכותית, בדומה לדשן באיכות גבוהה שמזין צמחים.

בפייננשל טיימס ציינו במהלך הראיון כי גורמים רשמיים אחרים בארה"ב התריעו מול התעוזה הגוברת של סין והאמביציות שלה להצטייד בבינה מלאכותית למרות צבאיות. אולם העיתון ציין כי גורמים אלה דיברו על כך שארה"ב תאבד את היתרון התחרותי שלה על סין תוך כעשור פלוס מינוס, בעוד צ'אילאן טוען כי כבר עכשיות היתרון הזה נעלם וכי יתכן שלא יהיה ניתן להחזירו לעולם.

מייקל גרון, קצין בכיר בחיל הנחתים האמריקאי ומנהל מרכז הבינה המלאכותית המשותפת של מחלקת ההגנה, אמר בכנס בשבוע שעבר כי הוא רוצה לצייד בהליך הדרגתי וממושך את כל הצבא האמריקאי בבינה מלאכותית, וטען כי אימוץ הבינה המלאוכתית תחייב שינוי תרבותי בתוך הצבא.

ההערות שלו הגיעו לאחר ששר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין אמר ביולי שהעדיפות העליונה של המשרד לה הוא "זקוק בדחיפות" היא פיתוח אחראי של בינה מלאכותית, והודיע כי יוסיף 1.5 מיליארד דולר השקעה שתאיץ את תכנית הפנטגון לאמץ בינה מלאכותית על גבי חמש השנים הקרובות, אוסטין טען כי ישנם כ-600 פרויקטים של בינה מלאכותית שכבר נעשים מאמצים להשמישם, אבל הוסיף: "משרד ההגנה לא יחתוך פינות בכל הנוגע לבטיחות, אבטחה ואתיקה".

 

דובר מטעם חיל האוויר האמריקאי טען כי פרנק קנדל, מזכיר חיל האוויר האמריקאי, כבר שוחח עם צ'אילאן אחרי התפטרותו בנוגע להמלצותיו בכל הנוגע לפרויקטים עתיידים בתחום התכנות, ואף הודה לו.

אם לא נתעורר עכשיו ומיד, הלך עלינו

כבר בתחילת ספטמבר הודיע צ'אילאן לממונים עליו על כוונתו להתפטר, כאשר הוא כתב מזכר נוקב שמבקר את חוסר המימון וחוסר שיתוף הפעולה בין הסוכנויות השונות של ארה"ב בתחום הגנת הסייבר. "בשלב הזה, אני פשוט עייף מניסיונותיי לרדוף בהתמדה אחרי תמיכה ומימון כדי לעשות את עבודתי", אמר צ'אילאן והוסיף, "המשרד שלי לא זוכה למימון ואפילו לא למקום לינה ולא מתוכננים שינויים גם בשנה הבאה". עוד כתב במזכר ההתפטרות שלו: "חוסר תגובה מתאים הוא בהחלט תורם מכריע לעזיבתי המוקדמת".

צ'אילאן העלה טענות קשות ולדבריו חוסר המימון של משרדו "מחליש מאוד את האפשרות לתקן עניינים בסיסיים הנוגעים לבינה מלאכותית", וכן הוא טען כי הבוסים הציבו בפניו דדליינים מאוד קצרים לתקן בעיות מרכזיות ומהותיות מבלי לספק לו את המשאבים הנחוצים לכך. "אחרי כל השיחות וההבנה שמדובר במלאכה קריטית, משרד ההגנה לא הצליח אפילו למצוא 20 מיליון דולר כדי לבנות יכולות לוחמה מועילות".

 

אחרי שסוכנות הידיעות רויטרס ציטטה את דבריו החריפים לפיהם "סין כבר הביסה אותנו בזירת הבינה המלאכותית", צ'אילאן ניסה לרכך מעט את דבריו וכתב בדף הלינקדאין והטוויטר שלו: "אני רוצה להבהיר דבר אחד. לא אמרתי מעולם שהפסדנו. אמרתי שלפי מצב הדברים כרגע, אם לא נתעורר עכשיו ומיד, לא יהיה לנו שום סיכוי במלחמה מול סין בעוד 15 שנה. גם אמרתי שהסינים כבר עכשיו מובילים בתחום הסייבר והבינה המלאכותית".

צ'אילאן סיכום את דבריו: "אנחנו מתחרים כאן מול אומה של 1.5 מיליארד בני אדם שחיים בסין. או שנהיה יותר חכמים ויותר זריזים או שנפסיד. נקודה",

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות