טכנולוגיה

התקלה ש"העלימה" את התלונות הקשות נגד פייסבוק

פייסבוק לאן?

 רק אתמול, לאורך כל היום, עסקה התקשורת העולמית וגם הישראלית בעובדת פייסבוק לשעבר, פרנסס האוגן (37), שפרסמה האשמות קשות נגד החברה במסגרת ראיון שנתנה לתכנית התחקירים '60 דקות'. האוגן שטענה כי פייסבוק פעלה בניגוד ועניינים ושיקרה כשהציבה את רווחיה לפני טובת הציבור, הדליפה וחשפה מסמכים, שעל פי עיתון הגרדיאן הבריטי "העמידו את חברת הטכנולוגיה בפני המשבר הגדול ביותר שידעה מאז פרסום תחקיר קיימברידג' אנלטיקה לפני שלוש שנים".

וראו זה פלא – ממש בשעה שערוצי החדשות הביאו את הסיפור של פררנסס האוגן, בו היא טוענת כי "פייסבוק גורמת לקרע תקדימי בחברה האנושיות וגורמת לאלימות אתנית מסביב לעולם", התרחשה תקלה עולמית תקדימית שהשביתה את פייסבוק, אינסטגרם וואטסאפ למשך שעות רבות, כאשר רק אחרי חצות פייסבוק ואינסטגרם שבו לפעול כרגיל, ואילו נדרשו שעתיים נוספות עד סביב 2 בלילה שעון ישראל, עד אשר אפליקציית המסרים וואטסאפ שבה אף היא לפעילות רגילה.

קמתם בבוקר ואין שום זכר לאותו ראיון חמור בעל פוטנציאל לפגיעה ונזק משמעותי לפייסבוק. כולם רק מדברים על "הקריסה הכי ארוכה של פייסבוק מאז 2008" ועד כמה התקלה הגדולה מלמדת אותנו "כמה שאנחנו תלויים בטכנולוגיה/ברשתות החברתיות/ בעצם בחברת טכנולוגיה גדולה אחת".

כולם מצטטים את פייסבוק שהסבירה שמה שגרם לתקלה אלה שינויים בהגדרות התצורה של הנתבים שמתאמים את תעבורת הרשת בין חוות השרתים שלה, אם הצלחתם להבין מה הם רוצים. "ההפרעה גרמה לאפקט דומינו שהשפיע על איך שחוות השרתים שלנו מתקשרות והובילה לעצירת השירותים השלנו", הודיעו בפייסבוק כאשר השאלה הכי חשובה, המרכזית, עדיין לא פתורה – מי גרם לתקלה – האם מדובר בהאקרים שחיבלו במכוון או בטעות אנוש של עובד?

 

ולאחר מכן עולות שאלות חשובות נוספות שנלוות לכך: למשל האם בכלל אפשר לסמוך על פייסבוק כשהיא אומרת כי "אין ממצאים שמצביעים על כך שמידע אישי של משתמשים נחשף"? אתר PRIVACY AFFAIRS טען אמש כי "המידע של 1.5 מיליארד משתמשי פייסבוק בעולם נמכר בפורום פופוליארי של האקרים, וכולל שמות, אימיילים, מספרי טלפון, מיקומים, זהות מגדרית וזהות משתמש"

https://twitter.com/disclosetv/status/1445090955229646865

כיצד אפשר להסביר את העובדה שהתקלה המורכבת, שהשפיעה על המערכות והכלים הפנימיים של פייסבוק, לא נגרמה בזדון? איך בכלל נוצר שינוי חריג בהגדרות של נתיבי BGP (מערכת הנייוט של האינטרנט) שהוביל לתגובת שרשרת שגרמה לניתוק מוחלט מרשת שרתי ה-DNS (ספר הטלפונים של האינטרנט)? האם אכן, כפי שטועני מומחי טכנולוגיה, התקלה נובעת מטעות אנוש בשינוי הקונפיגורציה?

כידוע לכולנו כבר מזמן, כשעולות כל כך הרבה שאלות במאה ה-21 אף אחד כבר לא מחכה לתשובות, אבל מנסה למצוא ולהמציא אותן. תאוריות קונספירציה שונות כבר רצות ברשת בניסיון להסביר את הקריסה של פייסבוק-  מפייסבוק עצמה, דרך האקרים רוסים ועד לסין שבוחנת השתלטות על טאיוואן.

נתחיל מפייסבוק עצמה. יש רבים, וביניהם דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של נשיא ארה"ב לשעבר, שתהו על סמיכות המקרים בין חשיפת השערוריה על פייסבוק לתקלה הגדולה, מה שגורם לרבים לתהות אם יתכן שפייסבוק עצמה עומדת מאחורי התקלה. מנגד, אחרים טוענים כי אין היגיון שפייסבוק תגרום לצניחת המניה שלה ולפגיעה במוניטין החברה, ועוד להעניק את הבמה הכסף והכוח בחינם לרשת טוויטר המתחרה. בכל מקרה, אין ספק שמדובר במקריות מדהימה אם זו אכן מקריות.

 

בצל המתיחות הגוברת בין סין לטאיוואן, כולל חדירת 77 מטוסי קרב סיניים לשטח האווירי של טאיוואן בימים האחרונים, היו ברשת אנשים שהזכירו כי אם וכאשר סין תפלוש ותכבוש את טאיוואן בקרוב, כך היא בדיוק תפעל באמצעות פעולות סייבר ומיסוך – היא תשבית את הרשתות החברתיות, תשבש את התקשורת וה-GPS, פעולות שאמורות להכניע את טאיוואן בקלות כבר בפתיחת המערכה. רוסיה פעלה באמצעים דומים כאשר פלשה לגאורגיה בשנת 2008 ולאוקראינה ב-2012.

ואפרופו רוסיה, היו גם מי שחשדו כתמיד בהאקרים הרוסיים ששבו לתקוף כפי שהם עושים מדי פעם (לאחרונה שיבשו לפני מספר חודשים צינור נפט בארה"ב), הקונספירטורים האלה הזכירו כי המרוויחה הגדולה מנפילת וואטסאפ היא רשת טלגרם הרוסית.

אלה לא הקונספירציות היחידות שרצו ברשת בשעות הלילה, אבל תנסו לעכל קודם כל אותם ואחר כך נשקול להמשיך.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות